جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
استارت آپ‌ها شرکت‌های نو آفرین با سرعت رشد بالا هستند که با یک نوآوری بزرگ به کسب وکار‌های کوچک به ویژه در بخش کشاورزی رونق می‌بخشند.
کد خبر: ۴۵۵۱۴
تیتر20- مهمترین مشکل در بخش کشاورزی زنجیره‌های تامین است، یعنی مزرعه تا سفره مصرف کننده؛ از طرفی حضور دلال‌ها یا واسطه‌ها باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی برای تولید کننده و مصرف کننده می‌شود. استارت آپ با حل مشکل زنجیره‌های تامین، حضور واسطه‌ها را نیز در بخش کشاورزی کاهش می‌دهد و با ایجاد بازار برای فروش محصولات کشاورزان یکی از دغدغه‌های آن‌ها را کمتر می‌کند.

حمید رضا مختاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: استارتاپ شرکت نوآفرین است کسب و کار کوچکی که با یک نوآوری بزرگ کارش را شروع می‌کند.
تشکیل ۲۰۰ شرکت استارتاپی کشاورزی

او با بیان اینکه استارتاپ‌ها حدود دوسالی است که در بخش کشاورزی آغاز به کار کردند، افزود: در حوزه کشاورزی استارتاپ‌ها فعالیتشان را دیر شروع کردند، ولی سرعت رشد بالایی داشته اند به طوری که در دو سال اخیر ۲۰۰ استارتاپ در بخش کشاورزی تشکیل شده است‌. در حوزه تحلیل داده‌های فضاپایه داریم، ولی در حال حاضر تمرکز ما در بخش بازار است، زیرا این قسمت می‌تواند سایر بخش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد وقتی بازار کشش ایجاد کند دهش هم ایجاد خواهد و سود بیشتری نصیب کشاورز خواهد شد.

او ادامه داد: اگر در بازار بدانیم به کدام مشتری چه محصولی را باید به فروش برسانیم در مرحله تولید می‌دانیم چه محصولی را باید کشت کنیم در واقع استارتاپ‌ها می‌گویند چه بکاریم و چطوری بکاریم.

مختاری تصریح کرد: مهمترین چالش در بخش کشاورزی زنجیره‌های تامین محصولات کشاورزی است هم اکنون زنجیره‌های تامین بخش کشاورزی از مزرعه تا بازار دچار اختلال هستند. وجود واسطه‌های زائد قیمت تمام شده محصول را برای کشاورز افزایش می‌دهد و مصرف کننده نیز بهای بالایی برای تأمین کالا‌های مورد نیازش باید بپردازد و در این میان ارزش افزوده و کیفیت محصول افزایش نمی‌یابد استارتاپ‌ها در حوزه‌هایی که مشکل دارند با کمترین هزینه و بهترین کیفیت نوآوری را ایجاد می‌کنند و این نوآوری بزرگ بخش کشاورزی کشور را متحول می‌کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای همه بخش‌های کشاورزی از آماده سازی زمین تا مبارزه با علف‌های هرز آبیاری سمپاشی استارتاپ‌های وجود دارد، اظهار کرد: هدف استارتاپ‌ها این است که با آموزش به بهره برداران تولیدکنندگان بخش کشاورزی در صنایع کشاورزی و کشت و صنعت‌ها نوآوری ایجاد کند.

او گفت: در کشاورزی سنتی نوآوری از بیرون پذیرفته نمی‌شود و کشاورزان به صورت موروثی شیوه‌های پدران خود را به کار می‌برند و روش‌های نو و علمی را وارد عرصه تولید محصولات خود نمی‌کند در حالی که در نوآوری نیاز به تغییر رویکرد و نگاه وجود دارد.

اوافزود: در هر استارتاپ کشاورزی به طور متوسط ۳ تا ۱۰ نفر مشغول کار هستند و در استارتاپ‌های دانش بنیان ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و به دلیل اینکه استارتاپ‌ها با کسب و کار‌های کشاورزی سر و کار دارند ۴ هزار نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌کنند.

مختاری نوآوری در استارتاپ‌ها را باعث افزایش کسب و کار‌ها در بخش کشاورزی دانست و در پایان گفت: مشکلات امروز بخش کشاورزی مربوط به ۳۰ سال ۳۰ سال گذشته است و در آینده مشکلات بیشتر و پیچیده تری در این بخش خواهیم داشت استارتاپ‌ها با شیوه‌های نو و علمی، مشکلات آینده بخش کشاورزی را امروز حل خواهند کرد.

محمد زرندی مدیر انجمن صنفی استارتاپ‌های کشاورزی کشور گفت: استارتاپ کسب و کار‌های فن آور یا نو است که نگاهی نو به کسب و کار‌های سنتی در بخش کشاورزی بخشیده است و فعالیت این کسب و کار‌ها را تسهیل می‌کند.

او افزود: در حوزه کشاورزی اگر در گذشته از طریق کندن جوی‌ها آب را به مزارع می‌رساندیم در حال حاضر از طریق سیستم آبیاری هوشمند مزرعه را آبیاری می‌کنیم یا از طریق هوش مصنوعی میزان آبیاری مزارع کنترل می‌شود همچنین سمپاشی مزارع در گذشته به صورت سنتی انجام می‌شد، ولی الان به مدد استارتاپ‌ها از طریق فناوری پهپاد‌های کشاورزی و با برنامه‌ریزی اصولی سمپاشی در مزارع انجام می‌شود و بر اساس نقشه برداری که از زمین زراعی می‌شود اطلاعاتی به برنامه نرم‌افزاری استارتاپی داده می‌شود و این سیستم به صورت هوشمند میزان نیاز زمین به آبیاری کوددهی و سمپاشی را ارزیابی می‌کند.

او ادامه داد: استارتاپ‌ها فاصله بروکراسی اداری را به شدت کاهش می‌دهند و با استفاده از دانش، سرعت و عینیت هر چه تمام‌تر به کمک بخش کشاورزی می‌آیند.

زرندی تصریح کرد: استارتاپ‌ها منابع آب و خاک را مدیریت کرده و با کاهش مصرف سموم پرخطر به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند استارتاپ‌هایی که در بخش آب فعالیت می‌کنند میزان مصرف آب را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند و منابع و ذخایر آبی را حفظ می‌کنند.

او اظهار کرد: این شرکت ها با آمایش سرزمینی و آموزش‌های صحیح به کشاورزان در خصوص الگوی کشت تولید را در بخش کشاورزی بهبود می‌بخشند و در فرآیند تولید در کنار تولید کنندگان هستند و به آن‌ها مشاوره می‌دهند.

او گفت: آن ها با ارزیابی از مراحل تولید تا برداشت محصول کشاورزان شرایط بازاریابی یا بازارسازی را فراهم می‌کنند و تولیدات مازاد را به سمت کارخانجات فرآوری یا صادرات هدایت می‌کنند.

همچنین استارتاپ‌ها میزان عملکرد محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهند به طوری که با حضور استارتاپ‌ها در این بخش ۴۰ تا ۶۰ درصد محصولات زراعی و باغی افزایش یافته است.

مدیر انجمن صنفی استارتاپ‌های کشاورزی کشور در پایان گفت: ۳۵۰ هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور وجود دارد که استارت آپ‌ها می‌توانند برای همه این متخصصان اشتغال زایی کند و ۴ و نیم میلیون تولیدکننده در بخش کشاورزی هم می‌توانند از خدمات استارتاپ‌ها بهره برداری کنند./باشگاه خبرنگاران جوان



ارسال نظرات
موضوعات روز