۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81795749
T T
۰ نفر
نشانگر رنگي تغذيه هديه برنامه تحول نظام سلامت به مردم است

اراك - ايرنا - معاون غذا، دارو و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: الزامي كردن درج نشانگر رنگي تغذيه بر محصولات غذايي، اقدامي زيربنايي در اصلاح رفتارهاي زيستي و هديهاي ارزشمند در قالب برنامه تحول نظام سلامت به مردم است.

دكتر مصطفي دلاور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته غذا افزود: اين برنامه مهم از اواخر سال گذشته كليد خورده و در حال حاضر تمامي محصولات غذايي ملزم به درج اين نشانگر به عنوان راهنماي سلامت تغذيه هستند.
وي بيان كرد: در اين نشانگر سه عامل مهم ايجاد بيماري هاي غير واگير شامل چربي، نمك و قند مشخص شده كه با سه رنگ سبز (وجود اندك)، زرد( ميزان متوسط) و قرمز( مقادير بالا) در هر محصول به عنوان مشخصات پايه الزام درج دارد.
معاون غذا، دارو و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: اين نشانگرها با هدف آگاهي دادن به مردم درخصوص محصول مصرفي است و افرادي كه با بيماري هاي مختلف دست و پنجه نرم مي كنند از اين پس با نگاه كردن به اين نشانگر مي توانند محصولي را انتخاب كنند كه براي سلامتشان مضر نباشد.
دكتر دلاور افزود: با توجه به اينكه برخي از واحدهاي توليد مواد غذايي فعال ممكن است بسته بندي هاي فاقد نشانگر تغذيه را از پيش تهيه كرده باشند، فرصت درج اين مشخصات تا پايان سال تعيين شده و از اول سال آينده نبايد هيچ محصولي فاقد اين نشانگرها توليد شود.
وي عنوان كرد: ارتقاي برچسب گذاري تغذيه اي يكي از حقوق مهم شهروندي است كه در حوزه سلامت كليد خورده و وزارت بهداشت به دنبال آن است كه پس از تحقق اين نشانگرها در خصوص ساير اطلاعات تغذيه اي و مشخصات محصول گام هاي بلندتري را بردارد.
معاون غذا، دارو و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك خاطرنشان كرد: آزمايشگاه سنجش كيفي اين دانشگاه با دقت و حساسيت قابليت اندازه گيري تمامي فاكتورهاي مهم سلامت و ايمني غذايي و محصولات آرايشي و بهداشتي را دارد و تنها در زمينه سنجش باقي مانده هاي سم و كود در محصولات كشاورزي زيرساخت هاي لازم در استان موجود نيست.
دكتر دلاور گفت: سال گذشته در قالب طرح كشوري پايش و ارزيابي محصولات خوراكي، آرايشي و بهداشتي پرمصرف در چهار مرحله اقدام شد كه 47 محصول از جمله 10 درصد محصولات توليدي استان سنجش و نظارت شد كه شش مورد آن مشكل دار بود.
وي افزود: درحال حاضر 285 واحد توليد محصولات خوراكي، بهداشتي و آرايشي در استان مركزي فعاليت دارند كه در سال گذشته دوهزار و 137 مورد و در شش ماه اول امسال يكهزار و 242 مورد بازديد از آن ها صورت گرفته و 36 واحد مشكل دار به مراجع قضايي معرفي شده اند.
معاون غذا، دارو و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك عنوان كرد: عمده مواد غذايي توليدي استان مركزي جزء صنايع غذايي مرغوب و با كيفيت است چون نظارت جدي و پررنگي از مبداء روي آن وجود دارد و براي مثال تمامي هشت صنعت لبني فعال استان با وجود مشكل روغن پالم در استان هاي ديگر، عاري از مشكل است.
دكتر دلاور بيان كرد: با وجود برخي مشكلات در آب معدني توليدي برخي از استان ها، دو واحد فعال توليد آب معدني استان مركزي از نظر كيفيت بهداشتي مطلوب است.
وي خاطرنشان كرد: تجهيزات سنجش باقي مانده كود و سم در محصولات كشاورزي به10 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه سال گذشته اين موضوع در شوراي سلامت استان مطرح شد و با وجود قول مساعد استانداري، هنوز وعده ها محقق نشده است.
دكتر دلاور توضيح داد: پيگيري براي خريد دستگاه تخصصي و تامين اقلام مصرفي پرهزينه آزمايشگاهي در سنجش باقي مانده هاي كود و سم از سوي استان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در دست انجام است.
وي عنوان كرد: مقوله سلامت محصولات غذايي از اهميت زيادي در بحث امنيت غذا برخوردار است و در اين راستا وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشكي از پارسال در 10 دانشگاه علوم پزشكي تيپ يك درشش محصول سنجش ميزان سم و در چهار محصول سنجش ميزان كود را آغاز كرده و نتايج آن نيز اعلام شده است.
معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك خاطرنشان كرد: ميزان محصولات مورد سنجش سم و كود به ترتيب امسال به 9 و هفت محصول دراستان هاي الگو شده افزايش يافته است.
دكتر دلاور گفت: بر اساس قانون وزارت جهادكشاورزي مكلف به شناسنامه دار كردن محصولات با هدفرهگيري و رديابي محصولات مشكل دار از مزرعه است و مي طلبد بر اساس اهداف كلان امنيت غذايي اين مهم اجرايي شود.

*** امنيت غذايي ركن مهم توسعه پايدار است
كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان مركزي در اين نشست مطبوعاتي گفت: امنيت غذايي ركن مهم توسعه پايدار است و يكي از راهبردهاي مهم و اساسي دولت تدبير و اميد در اين راستا آغاز تدوين سند امنيت غذايي از مزرعه تا سفره است كه با تشكيل كميته بهبود تغيه و زنجيره دستگاه هاي متولي در اين امر در دست انجام است.
نسرين يادگاري افزود: امنيت غذايي به معناي دسترسي آحاد جامعه به غذاي سالم و كافي است و سيرشدن سلولي و تغذيه موثر آن را شامل مي شود و تمامي راهبردهاي كشور بايد در فرآيندي قرار گيرند كه اين مهم به بهترين شكل محقق شود.
وي بيان كرد: طيف بزرگي از بيماريهاي غيرواگير شايع كشور ريشه در رفتارهاي ناصحيح غذايي و برهم خوردن الگوي تغذيه سالم دارد و اين مهم اهميت آگاهي رساندن از طريق آموزش و رسانه هاي جمعي را نشان مي دهد.
يادگاري توضيح داد» بر اساس تعريف توليد پايدار غذا سياست هاي توليد محصول غذاييسالم بايد به طور اساسي و دقيق در كشور حاكم شود كه اين مهم نيازمند برنامه هاي زنجيره اي اجرايي و نظارتي بين بخشي است.

*** مركز بهداشت در نظارت بر توزيع اقلام غذايي با صنوف تعارف ندارد
مدير روه بهداشت حرفه اي و تغذيه مركز بهداشت اراك نيز دراين نشست گفت: نظارت جدي بر روند توزيع محصولات غذايي از اولويت هاي مهم حوزه بهداشت است و در اين زمينه با صنوف تعارف وجود ندارد.
حسن مهرعلي افزود: بازرسي هاي روتين و ضربتي با قوت دنبال مي شود و پارسال 237 واحد متخلف غذايي در اين خصوص در شهرستان اراك پلمب شدند.
معاونت دارو، غذا و تجهيزات پزشكي استان مركزي از سال 85 مستقل شده و يكي از هفت معاونت دانشگاه علوم پزشكي اراك است.ك/3
6013/

سرخط اخبار استان‌ها