۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82728421
T T
۰ نفر

ضرورت راه اندازی كشتارگاه صنعتی در جنوب كرمان

۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82728421
ضرورت راه اندازی كشتارگاه صنعتی در جنوب كرمان

جیرفت - ایرنا - از آنجا كه درهفت شهرستان جنوبی استان كرمان بیش از 2 میلیون و 200 هزار راس واحد دامی وجود دارد، راه اندازی یك كشتارگاه بزرگ صنعتی با تمامی استانداردهای بهداشتی در راستای تقویت امنیت غذایی مردم جنوب ضروری و حیاتی به نظر می رسد.

به گزارش ایرنا، در مجموع شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، كهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودبار جنوب و فاریاب در جنوب استان كرمان تعداد 140 هزار راس گاو و گوساله، 20 هزار نفر شتر، 2 میلیون راس دام سبك و جمعا بیش از 2 میلیون و 200 هزار راس واحد دامی تنها سه كشتارگاه درجه سه وجود دارد .
این كشتارگاه ها نیز با مشكلات زیادی در حوزه های بهداشت، زیرساخت و نیروی انسانی مواجه هستند و بنا به گفته كارشناسان دامپزشكی هیچیك از كشتارگاه های موجود، شرایط یك كشتارگاه ایده آل را ندارند و همچنین میزان زیاد تقاضای گوشت در این مناطق، ضرورت ایجاد یك كشتارگاه صنعتی بهداشتی و مدرن را دوچندان كرده است. بی شك اگر مسئولان مربوط در دولت های نهم و دهم رسالت خود را به درستی در تقویت امنیت غذایی مردم انجام داده بودند امروز مردم جنوب كرمان و دولتمردان تدبیر و امید با این حجم از مشكلات مواجه نبودند.
پر واضح است كه در دولت تدبیر و امید با پیگیری استاندار كرمان و معاونان وی اقدامات زیادی برای تقویت امنیت غذایی مردم انجام شده است كه نمود آن اقدامات را در میزان كیفیت نان شاهد هستیم و امروز نیز به طور جدی بحث افزایش كیفیت كشتارگاه های جنوب استان كرمان همچون كشتارگاه های شمال، شرق و غرب استان در دستور كار قرار گرفته چرا كه رزم حسینی استاندار كرمان چندی قبل در كارگروه سلامت و امنیت غذایی بر لزوم تمركز و توجه بیشتر به حوزه سلامت و امنیت غذایی جنوب استان كرمان تاكید كرد و گفت: معاونت عمرانی استانداری كرمان با همكاری شهرداری های جنوب باید طی سه ماه آینده وضعیت كشتارگاه های جنوب استان را بهبود بخشد.
برای درك بهتر از وضعیت امروز كشتارگاه های جنوب استان كرمان به سراغ برخی از مسئولان مرتبط با موضوع، رفتیم تا ببینیم شهرستان های جنوبی استان كرمان تا بهبود وضعیت كشتارگاه های خود چه مسیری را باید طی كنند و امروز در چه وضعیتی قرار دارند.
مدیركل دامپزشكی جنوب استان كرمان روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بخش زیادی از گوشت مورد نیاز استان كرمان توسط دامداران شهرستان های جنوبی كرمان تامین می شود و در این زمینه سال گذشته 11 هزار راس دام سنگین و 800 نفر شتر به كشتارگاه كرمان ارسال شد و این نشان از ظرفیت بالای جنوب در زمینه تامین گوشت است.
علی احمدی افزود: در حال حاضر سه كشتارگاه جیرفت، عنبرآباد و كهنوج در جنوب كرمان فعالیت می كنند و چهار شهرستان این منطقه شامل شهرستان های فاریاب، منوجان، رودبار جنوب و قلعه گنج فاقد هر گونه كشتارگاهی هستند.
وی ادامه داد: اداره كل دامپزشكی جنوب كرمان با شهرداری های این شهرستان ها در زمینه ایجاد و راه اندازی كشتارگاه رایزنی كرده ولی تاكنون این مهم محقق نشده است.
وی با بیان اینكه متولی ایجاد كشتارگاه ها در شهرستان ها شهرداری و بخش خصوصی است اظهار كرد: با وجود رایزنی های زیاد توسط این اداره كل حتی یك ماشین سردخانه دار هم برای حمل گوشت در این شهرستان ها فراهم نشده است.
وی با اشاره به اینكه اداره كل دامپزشكی جنوب كرمان مسئول نظارت بهداشتی بر كشتارگاه ها است خاطرنشان كرد: این اداره كل تمامی تلاش خود را انجام داده است تا شاهد ارتقاء كیفیت بهداشت كشتارگاه ها و زمینه ایجاد كشتارگاه های جدید فراهم شود.
مدیركل دامپزشكی جنوب استان كرمان گفت در حال حاضر: یك دكتر دامپزشك در كشتارگاه جیرفت و 2 كارشناس گوشت در كشتارگاه های عنبرآباد و كهنوج مشغول فعالیت هستند و تا پایان سال جاری این دو شهرستان هم به دامپزشك مجهز می شوند تا شاهد نظارت تخصصی بر كشتار دام در كشتارگاه ها باشیم.
وی تصریح كرد: نداشتن لیبل (برچسب) لیزری، سردخانه انجماد برای جلوگیری از بیماری تب كریمه كنگو، سیستم فاضلاب و فرسوده بودن ساختمان ها از مشكلات كشتارگاه های این منطقه است كه پیگیر رفع این مشكلات هستیم.
وی به سخنان استاندار كرمان در زمینه رسیدگی به مشكلات كشتارگاه های جنوب كرمان اشاره كرد و گفت: با توجه به وظیفه نظارتی اداره كل دامپزشكی جنوب كرمان، برای رفع مشكلات كشتارگاه ها به كمك و حمایت ویژه بخش خصوصی و شهرداری ها نیاز داریم.
فرماندار كهنوج نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: برای تكمیل سایت كشتارگاه این شهرستان 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ابوذر عطا پور افزود: مساحت سایت كشتارگاه كهنوج 50 هكتار است كه برای راه اندازی یك كشتارگاه مدرن با استانداردهای لازم به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با این میزان اعتبار می توانیم هزینه های احداث ساختمان جدید، دستگاه لیبل، سردخانه، كامیون سردخانه دار، ایجاد سیستم فاضلاب و حصار كشی محوطه را پرداخت نماییم.
وی خاطرنشان كرد: ساختمان كشتارگاه كهنوج سال 1375 با زیربنای 2 هزار متر مربع احداث شده است كه هم اكنون فرسوده است.
فرماندار كهنوج با بیان اینكه شهرستان كهنوج پیشانی پنج شهرستان جنوبی استان كرمان است، گفت: این شهرستان، شهرستان های فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان را پوشش می دهد لذا در این منطقه به یك كشتارگاه صنعتی مجهز نیازمندیم.
وی همچنین با بیان اینكه كشتارگاه كهنوج اتاق پیش سرد برای نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت را ندارد، اظهار كرد: به گفته كارشناسان، گوشت قرمز قبل از توزیع در شبكه مصرف به منظور ممانعت از انتشاربرخی بیماری ها همانند تب خونریزی دهنده كریمه كنگو باید 24 ساعت درسردخانه نگاهداری شود لذا این مورد یكی از نیازهای اساسی این كشتارگاه به شمار می رود.
شهردار كهنوج هم گفت: هم اكنون در كشتارگاه كهنوج سه نفر شامل، یك نفر نیروی شهرداری، كارشناس دامپزشكی و یك روحانی فعالیت می كنند.
محمد منصفی افزود: دستگاه لیبل، سردخانه، كامیون سردخانه دار حمل لاشه، احداث ساختمان جدید كشتارگاه و حصاركشی محوطه و بازسازی چاه كشتارگاه از نیازهای كشتارگاه این منطقه بوده چرا كه كامیون حمل لاشه در شهرستان جیرفت فاقد سردخانه است لذا این مورد یكی از نیازهای اساسی شهرستان كهنوج است كه امیدواریم با تخصیص بودجه از استان برطرف شود.
وی اظهار كرد: در حال حاضر كشتار دام در شهرستان كهنوج از تولید به مصرف است چون وسایل و تجهیزات نگهداری گوشت وجود ندارد و در این زمینه به شدت نیازمند توجه مسئولان استان هستیم.
فرماندار قلعه گنج نیز به ایرنا گفت: در حال حاضر احداث و راه اندازی كشتارگاه این شهرستان با همكاری شهرداری قلعه گنج و بخش خصوصی در حال پیگیری است.
وحدت عیدی با بیان اینكه هم اكنون كشتار دام های شهرستان قلعه گنج از طریق شهرستان كهنوج انجام می شود افزود: 250 هزار راس دام سبك، سنگین و شتر در این شهرستان وجود دارد.
هم اینك جنوب استان كرمان با بیش از یك میلیون نفر جمعیت تنها سه كشتارگاه سطح پایین دارد و تاكید مدیریت ارشد دولت در كرمان بر بهبود وضعیت این كشتارگاه ها، وظیفه مسئولان مربوط در این منطقه را بیش از پیش سنگین كرده است خصوصا در شرایطی كه قرار است كمتر از سه ماه دیگر از این كشتارگاه ها بازدید شود.
امید است با پیگیری استاندار كرمان، مردم شهرستان های جنوبی نیز بتوانند همچون اهالی سایر نقاط این استان از مزایای یك كشتارگاه استاندارد و بهداشتی بهره مند شوند.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز**انتشاردهنده:بهنام احمدی *
7450/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها