۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82723773
T T
۰ نفر
رئيس جهاد كشاورزي استان:  سيب كنار جاده هاي آذربايجان شرقي بادريز است

تبريز- ايرنا - رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي گفت: سيب انباشته شده در حاشيه جاده‌هاي برخي شهرهاي استان، بادريز و بدون درجه بندي است كه براي ارسال به واحدهاي صنايع تبديلي دپو شده‌ است.

كريم مهري روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا با نادرست خواندن روايت سيب هاي دپوشده در حاشيه جاده‌ها كه در رسانه ها و فضاي مجازي منتشر شده است، گفت: اين محصولات در واقع سيب هاي بادريز ناشي از شرايط خاص اكولوژيكي از قبيل آفات و امراض و ضايعات طبيعي است و سيب درجه 3 محسوب نمي شود.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان با بيان اينكه باغداران استان سيب هاي درجه يك و با كيفيت خوب را به فروش رسانده و يا در سردخانه هاي خصوصي ذخيره كرده اند، افزود: تا اين لحظه به حد كافي سيب درجه يك در سردخانه هاي استان ذخيره شده است.
وي اعلام كرد: امسال 520 هزار تن سيب از 33 هزار هكتار باغ سيب استان برداشت شده است كه اين ميزان توليد نسبت به سال گذشته افزايش 40 تا 50 درصدي نشان مي دهد.
مهري اعلام كرد: از 520 هزار تن سيب برداشت شده در آذربايجان شرقي ، 130هزار تن محصول درجه يك(25 درصد) ، 180 هزار تن محصول درجه دو(35 درصد) ، 104 هزار تن محصول درجه سه و صنعتي(20 درصد) و 20 درصد مابقي نيز در حدود 104 هزار تن بادريز است.
وي با اشاره به اينكه قيمت سيب درجه يك در بازار استان 20000- 18000ريال، درجه دو 13000-17000ريال و قيمت خريد تضميني سيب درجه 3 طبق دستورالعمل 2889 ريال است، گفت: سازمان تعاون روستايي استان نسبت به داير كردن مراكز خريد در شهرستان هاي مرند، مراغه، اهر، ميانه و شبستر اقدام كرده است ولي با توجه به قيمت بالاي سيب درجه 3 در بازار نسبت به قيمت خريد تضميني ، باغداران رغبتي به فروش محصول به تعاوني روستايي ندارند.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان با اشاره به سياست هاي حمايتي دولت از صادركننده هاي بخش كشاورزي، گفت: صادركنندگان سيب مي توانند در قبال يك كيلوگرم سيب درجه يك، يك كيلوگرم موز با تعرفه 5 درصد وارد كنند.
وي به لزوم استفاده از فن آوري هاي نو در مراحل توليد تا عرضه محصول به بازار در راستاي افزايش كمي و كيفي محصولات كشاورزي تاكيد كرد و از اصحاب رسانه استان خواست در انعكاس مسائل مربوط به بخش كشاورزي نقطه نظرات دستگاه اجرايي را نيز جويا شده، انصاف و اخلاق حرفه اي رسانه اي را رعايت كنند.
آذربايجان شرقي در حدود يك ميليون و 100 هزار هكتار اراضي زراعي و 100هزار هكتار اراضي باغي دارد.
شهرهاي ميانه، مراغه و اهر از قطب هاي توليد سيب در اين استان هستند.
به گزارش ايرنا، سيب بادريز دپو شده در كنار جاده هاي استان به نرخ هر كيلو 1200 ريال توسط واسطه ها از باغدار خريداري و به نرخ 1700 ريال به واحدهاي فراوري فروخته مي شود.
خبرنگار: پرويز انصاري**انتشار: عزيزي راد
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها