۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82606857
T T
۰ نفر
شیر مادر به همراه تغذیه تكمیلی باید تا 2 سالگی به نوزاد داده شود

قزوین-ایرنا-رئیس مركز بهداشت استان قزوین گفت: شیر مادر به همراه تغذیه تكمیلی باید تا 2 سالگی به نوزاد داده شود چرا كه به پیشگیری از ابتلای نوزادان به بسیاری از بیماری ها كمك می كند.

دكتر سید سعید اسكویی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود مزایای فراوان تغذیه با شیر مادر تنها 50 درصد مادران، نوزادان خود را تا 6 ماهگی به شكل انحصاری با شیر خود تغذیه می دهند.
این مسئول همچنین گفت: شیردهی فواید بسیاری برای سلامت نوزاد و حتی خود مادر دارد و بهترین شیوه ارتباط روانی فیزیكی بین مادر و نوزاد است.
وی اضافه كرد: شیر مادر، ارزان و در دسترس است و مناسب ترین دما را برای تغذیه نوزاد داشته و در 6 ماه اول، تغذیه انحصاری با شیر مادر، احتمال اسهال و استفراغ و بستری شدن نوزاد را به دلایل مختلف از جمله عفونت های گوارشی كاهش می دهد.
اسكویی ادامه داد: این تغذیه از آن جهت ایده آل و كامل است كه مخلوط كاملی از ویتامین ها،پروتئین،چربی و تمام آن چیزی است كه نوزاد برای ادامه رشد خود لازم دارد.
وی اضافه كرد: در مطالعات پزشكان ثابت شده تغذیه با شیر مادر به تكامل دوران نوزادی،افزایش هوش، پیشگیری از دسته ای از بیماری های عمدتا مزمن از جمله آسم و عفونت ها كمك می كند و در كاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و دیابت نیز موثر است.
اسكویی خاطرنشان كرد: برای تغذیه صحیح كودك و رشد مناسب او اصطلاح هزار روز طلایی از زمان آغاز شكل گیری جنین در رحم مادر تا پایان 2سالگی كودك دوره بسیار مهمی است.
وی با بیان اینكه اهمیت این دوره هزار روزه طلایی زمانی مشخص می شود كه بدانیم 60درصد رشد مغزی نوزاد در سال اول تولد و باقی آن تا 2سالگی اتفاق می افتد،افزود: یكی از موارد تاثیرگذار در رشد مغزی نیز شیر مادر است كه تقریبا از بسیاری از بیماری ها و عفونت های گوارشی و تنفسی پیشگیری می كند.
این مسئول یادآور شد: در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش دست اندركاران سلامت، فرهنگ تغذیه با شیر مادر به طور مناسبی ترویج شد اما متاسفانه در سال های اخیر شاهدیم كه مادران به بهانه های مختلف از تغذیه انحصاری فرزندان با شیر خود سرباز می زنند.
وی افزود: امروزه با تغییر سبك زندگی در جامعه شاهدیم كه بسیاری از مادران كمتر تمایل به تغذیه نوزادان خود با شیر مادر داشته و بیشتر از شیر خشك استفاده می كنند در حالی كه تاكید نظام سلامت بر آن است كه به جز در موارد استثنایی تمام مادران حتی مادران شاغل،نوزاد را با شیر خود تغذیه دهند.
رئیس مركز بهداشت استان قزوین در پایان افزود: سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، تغذیه انحصاری با شیر مادر را از زمان تولد به مدت 6 ماه و همچنین تداوم تغذیه با شیر مادر را همراه با تغذیه تكمیلی تا پایان 2 سالگی یا بیشتر توصیه می كنند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

سرخط اخبار استان‌ها