۴ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۴
کد خبر: 82279748
T T
۰ نفر
مراقب غذاهای كنسروی باشید

تهران - ایرنا - قائم مقام مركز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مواد غذایی كنسرو كه در ظرف آنها ناصافی داشته یا باد كرده باشد به عنوان خوراكی آلوده به شمار می آید و منجر به بیماری كشنده بوتولیسم خواهد شد.

دكتر هاله طالایی روز سه شنبه ، روز پیشگیری از مسمومیت های غذایی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: صدای تو دماغی، نخستین نشانه بیماری بوتولیسم ناشی از مسمومیت با كنسرو یا سبزی آلوده است.
وی، اختلال در بلع و بینایی را از دیگر علائم بوتولیسم برشمرد و این بیماری را نوعی بیماری فلج كننده كشنده ناشی از آلودگی مواد غذایی عنوان كرد.
وی خاطرنشان كرد: اینگونه مسمومیت ها معمولا همزمان چند فرد را مبتلا می كند كه با درگیری های عصبی طولانی مدت همراه است.
رئیس مركز تحقیقات مسمومین تاكید كرد: مسمومیت های بوتولیسم جزو موارد اورژانسی به شمار می رود و برای آنها آنتی بیوتیك، تجویز می شود.
این عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حكیم تهران، تصریح كرد: دوره كمون (پنهان) مسمومیت بوتولیسم تا 12 ساعت است و متاسفانه هفته گذشته چند بیمار به علت این مسمومیت به این بیمارستان، مراجعه كردند كه یكی از آنان جان سپرد و بقیه همچنان دچار عارضه اند.

**چه افرادی مستعد ابتلا به مسمومیت غذایی هستند؟
این متخصص بیماری های عفونی اظهار كرد: مسمومیت غذایی به دلیل فاسد شدن مواد غذایی یا آلوده بودن آنها به میكروارگانیسم ها ایجاد می شود كه گاهی به صورت فردی و گاهی نیز به صورت همه گیر اتفاق می افتد.
طالایی افزود: در بسیاری از موارد هنگام مسمومیت های غذایی فقط یك تن از جمعیتی كه آن غذا را خورده است مبتلا می شود و این افراد شامل كودكان، سالمندان، زنان باردار یا شیرده ، مبتلایان به ضعف ایمنی ، مصرف كنندگان داروهای ضعف ایمنی، مبتلایان به اختلالات مادرزادی و مبتلایان به دیابت بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به مسمومیت های غذایی هستند.
وی خاطرنشان كرد: همچنین افرادی كه زیاد سفر می روند نیز مستعد ابتلا به این دسته از مسمومیت ها می شوند.

**راهكار پیشگیری از مسمومیت غذایی
قائم مقام مركز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مهم ترین مساله در پیشگیری از مسمومیت های غذایی ، شستن دست هاست؛ به ویژه اگر دست تهیه كننده غذا، زخمی باشد حتی المقدور باید از پخت غذا اجتناب كند یا اینكه حتما دستكش بپوشد.
طالایی یادآور شد: رعایت بهداشت فردی و همچنین نگهداری غذا در یخچال و توجه به ظروف كنسرو و تهیه غذا از مراكز معتبر و خرید مواد خوراكی دارای برچسب وزارت بهداشت در پیشگیری از مسمومیت بسیار حائز اهمیت است.

**مسمومیت با بستنی و الویه
قائم مقام مركز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ، یكی از شایع ترین مسمومیت های غذایی را به بستنی یا سالاد الویه (به دلیل استفاده از سس مایونز در سالاد)عنوان كرد.
وی درباره سس مایونز اظهار كرد: این سس، بلافاصله بعد از استفاده باید در یخچال نگهداری شود.
طالایی افزود:فرد در صورت آلوده بودن بستنی یا سالاد الویه، بسته به شدت سم ، ظرف نیم تا یك ساعت علائم مسمومیت را از خود نشان می دهد؛ضمن اینكه حداكثر دوره كمون مسمومیت بستنی آلوده به باكتری استافیلوكوك و الویه سه تا چهار ساعت است.

**مسمومیت ناشی از عدم پخت گوشت
قائم مقام مركز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مسمومیت غذایی می تواند ناشی از عدم پخت كامل گوشت یا مواد لبنی تاریخ گذشته هم باشد.
به گفته طالایی، دوره كمون علائم مسمومیت ناشی از گوشت آلوده 6 تا 12 ساعت است .

**علائم مسمومیت های غذایی
قائم مقام مركز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: دردهای كولیكی و شكمی و گاهی اسهال و حتی اسهال خونی و نیز سردرد، تهوع و بدن درد از علائم مسمومیت های غذایی به شمار می روند.
طالایی خاطرنشان كرد: مردم ، معمولا، مسمومیت های غذایی را خودشان با سرم درمانی، كنترل می كنند و پزشكان نیز تا حد ممكن از تجویز آنتی بیوتیك در مسمومیت های غذایی خودداری كنند؛ چرا كه آنتی بیوتیك ها در مسمومیت های غذایی فقط هنگام آلودگی های غذایی با باكتری «ای كولای» و هنگام دردهای عضلانی و قلنجی ، تجویز می شود.
وی تاكید كرد: اگر علائم مسمومیت شدید بود حتما باید به پزشك مراجعه كرد. مشكلات روده ای و درگیری كلیوی ، ادرار زیاد یا اسهال شدید نیاز به مراجعه به پزشك دارد.

**مسمومیت با برنج
قائم مقام مركز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: هنگامی كه غذا در حجم وسیعی بطورمثال برای مشتریان رستوران ، كارمندان یك شركت یا دانش آموزان یك مدرسه تهیه می شود، بیشتر امكان دارد كه مسمومیت غذایی ایجاد كند چون در اینگونه مواقع ، ممكن است غذا ساعت ها خارج از یخچال نگهداری شود.
طالایی افزود: همچنین آلودگی برنج با نوعی باكتری موسوم به «باسیلوس سرئوس» نیز مسمومیت شدید و همه گیری ایجاد می كند. اینگونه مسمومیت ها بطورمثال هنگام تهیه غذا برای دانش آموزان در پیك نیك های مدرسه مشاهده می شود.
وی خاطرنشان كرد: مسمومیت های غذایی بطوركلی ، «محدود شونده» اند و بسته به شدت میكروارگانیسم مصرف شده ، ایجاد می شوند.
اول تا هفتم آبان ماه هفته پیشگیری از مسمومیت ها در كشور نامگذاری شده است كه پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی
نام یكی ازروزهای این هفته است.
اجتمام(4)*9185**1776
گفت و گو از سادات حسینی خواه**انتشار دهنده: لیلا خطیب زاده

سرخط اخبار جامعه