۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82078023
T T
۰ نفر
چاقی و دیابت علت 38 درصد سرطان ها در كشور/عمر سرطانی ها در ایران كوتاه تر است

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه طول عمر بیماران مبتلا به سرطان در ایران كوتاه تر است، گفت: 38 درصد سرطان ها در كشور به علت اضافه وزن، چاقی و دیابت است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، رضا ملك زاده روز سه شنبه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی وزارت بهداشت افزود: 50 درصد سرطان ها قابل علاج است و در صورتیكه نظام غربالگری و تشخیص به موقع در كشور داشته باشیم، می توانیم بسیاری از سرطان ها را به موقع تشخیص دهیم و درمان كنیم.
وی تصریح كرد: با توجه به اینكه شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران رو به افزایش است، پیش بینی می شود در آینده با افزایش بیماری سرطان در كشور مواجه شویم.
ملك زاده گفت: هنوز نظام ثبت سرطان نداریم و حداقل 35 درصد موارد ابتلا به سرطان را در كشور نمی شناسیم.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: شاخص مهم دیگر در مورد بیماری سرطان میزان زندگی این بیماران با درد و رنج این بیماری است كه از این نظر وضعیت مناسبی نداریم و در رتبه 140 دنیا هستیم.
وی افزود: برای رفع این مشكلات، كمیته ملی پیشگیری و درمان سرطان تشكیل شده است و ایجاد نظام ثبت سرطان در كشور و اجرای برنامه غربالگری و شناسایی زود هنگام این بیماری را دستور كار قرار داده و به دانشگاه های علوم پزشكی كشور ابلاغ كرده است.
ملك زاده گفت: اكنون غربالگری سه سرطان دهانه رحم، پستان و كوركتال (سرطان روده بزرگ) در كشور ابلاغ شده و بصورت پایلوت در برخی استان ها اجرا خواهد شد اما برای كنترل سرطان در كشور نیازمند تشخیص به موقع و پیشگیری از سرطان در تمام استان ها هستیم كه برای رسیدن به این هدف مراكز متعدد درمان سرطان در سه سطح پیشگیری اولیه، درمان تخصصی و مراكز مجهز به دستگاه های پیشرفته(قطب های سرطان) در كشور ایجاد می شود.
اجتمام ** 3063 ** 9314 ** 1071
۰ نفر