۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۳۲

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در کرج؛

جمعیت دامی بُز کشور رو به کاهش است/ضرورت توجه به پرورش دام سبک

جمعیت دامی بُز کشور رو به کاهش است/ضرورت توجه به پرورش دام سبک

کرج - رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی توجه به پرورش دام سبک را ضروری دانست و گفت: جمعیت دامی بُز کشور رو به کاهش است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رجایی در همایش روز «بز» که در موسسه علوم دامی کشور در کرج برگزار شد، با تاکید بر پیشینه ۱۷ هزار ساله کشاورزی و دامداری در ایران، به داشته های فراوان در این زمینه اشاره کرد و گفت: سالیان سال مردم از روغن، کره و لبنیات دامی استفاده کردند و خبری از بیماری هایی مانند سرطان نبود این در حالی است که امروزه با روی آوردن به محصولات صنعتی شاهد افزایش سرطان هستیم.

رجایی در ادامه با تاکید بر اینکه بز حیوانی با دستگاه ایمنی مقاومی بالاست، گفت: شیر و گوشت این حیوان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به گرایش اروپاییان به استفاده از گوشت خوک و فرآورده های آن اشاره کرد و گفت: مشکلات و معضلات زیادی بعد از استفاده از گوشت خوک به وجود می آید که قابل بررسی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید به استفاده از داشته های خود، ابراز تاسف کرد که عشایر کشور نیز در طول سال های گذشته به سمت از دست دادن داشته های خود پیش رفته اند.

یک میلیارد راس بز در جهان وجود دارد

رجایی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک میلیارد راس بز در جهان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲۴ میلیون آن در ایران زندگی می کنند که طی پانزده سال گذشته تعدادشان رو به کاهش است.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید شیر بز در جهان، سالانه ۱۸ میلیون تن است، گفت: گران بودن شیر بز مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رجایی با تاکید بر اینکه در کشور ۳ هزار و ۲۰۰ محقق و هیئت علمی در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، گفت: این محققان باید سالانه ۱۰۰ کار تحقیقاتی علمی دقیق در حوزه های اجرا و تجاری سازی ارائه دهند.

وی با توجه به کمبود بودجه های تخصیص یافته در این حوزه گفت: در مجلس قانون حفظ ذخایر کشاورزی به تصویب رسیده است در صورتی که به تایید نهایی برسد می توانیم امیدوار به حفظ و بازگرداندن ذخایر ژنتیکی کشور باشیم.

پرورش دام سبک ضروری است

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در مجلس قوانینی چون قانون زیستی، قانون نظام دام پروری به تصویب رسیده است، گفت: با اجرای این قوانین باید منتظر اثرات مثبت آنها باشیم.

رجایی به مطرح شدن تئوری حرکت به سمت دام سنگین اشاره کرد و این فرضیه را به جهت تاثیر مخرب فضولات آن ها بر «لایه اوزن» رد شده دانست و گفت: کشورهایی نظیر استرالیا و نیوزلند به سمت حذف دام سنگین حرکت می کنند و به پرورش دام سبک روی آورده اند.

وی در ادامه خواستار توجه بیشتر بر پرورش دام سبک شد و گفت: مجلس آمادگی دارد تا همه فرآیندهایی که می تواند ایران را به عنوان کشوری مبتکر مطرح کند پشتیبانی کند.

در پایان گفتنی است؛ دراین همایش پیام نماینده «فائو» در ایران و رئیس انجمن جهانی «بز» قرائت شد.

کد خبر 3035238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha