Iranian Agriculture News Agency

کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

700 روستای خراسان جنوبی، خالی از سکنه شد/ بانک‌ها برج‌سازی را به کشاورزی ترجیح می‌دهند

یکی از کارشناسان، از آمارهای نگران‌کننده مهاجرت روستاییان به شهرها خبر داد.

700 روستای خراسان جنوبی، خالی از سکنه شد/ بانک‌ها برج‌سازی را به کشاورزی ترجیح می‌دهند


یکی از کارشناسان، از آمارهای نگران‌کننده مهاجرت روستاییان به شهرها خبر داد.

کارشناس رشته کشاورزی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اکنون شهر مشهد، رتبه سوم جهانی را بعد از مکزیکوسیتی و نیویورک در مهاجرت روستاییان به شهرها به خود اختصاص داده است.

رامین عرفانیان‌سلیم با اشاره به اینکه اکنون مشهد حداقل 850 هزار نفر حاشیه نشین دارد، افزود: متأسفانه این در حالی است که به‌طور مثال، شهر نیویورک 11 برابر مشهد وسعت دارد و در مقام مقایسه، آمارها بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیتی که از روستاها به شهر پناه می‌آورند، مسلماً دیگر نمی‌توانند مولد باشند؛ بنابراین بیشتر به جمعیتی مصرفی تبدیل می‌شوند که اغلب به مشاغل خدماتی روی آورده و در خوشبینانه‌ترین حالت، مسافرکشی می‌کنند.

این کارشناس معتقد است: از آنجا که 90 درصد اقتصاد ایران، دولتی است؛ بنابراین می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ورود کند. اما جالب اینجاست که 90 درصد کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود که این بخش توانست در سال 94 برخلاف قسمت‌های دیگر اقتصاد، رشد مثبت داشته باشد.

به گفته عرفانیان‌سلیم، شور شدن خاک‌ها، از بین رفتن منابع آبی و عدم برنامه‌ریزی بلندمدت سیاست‌گذاران در فراهم کردن امکانات لازم برای روستا از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند بیشترین تأثیر را در ایجاد انگیزه برای ماندن در مناطق روستایی ایفا کنند، تصریح کرد: متأسفانه بیشتر بانک‌ها در حال حاضر برج‌سازی را بر کشاورزی ترجیح می‌دهند که این موضوع سرمایه‌گذاری در این بخش را با اما و اگر همراه ساخته و بر شدت ریسک آن بیافزاید./

V-950613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید