۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۵
کد خبر: 83062728
T T
۰ نفر
شناسايي جديدترين روش كاهش قند خون با مواد غذايي

تهران- ايرنا- مطالعات محققان مركز ديابت جسلين در آمريكا نشان مي دهد يك نوع اسيد آمينه با تغيير سوخت و ساز انرژي در سلول، منجر به كاهش سطح گلوكز مي شود. اين يافته قدم بزرگي در درمان ديابت نوع 2 است.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال ساينس، اسيدهاي آمينه سنگ بناي مولكولي پروتئين ها هستند. بسياري از مسيرهاي سوخت و ساز در سلول ها توسط اسيدهاي آمينه هدايت مي شوند. مطالعات جديد نشان مي دهد يك نوع اسيد آمينه به نام آلانين،‌ با تغيير سوخت و ساز انرژي در سلول مي تواند منجر به كاهش سطح گلوكز خون شود.
محققان به اين نتيجه رسيده اند كه با استفاده از برخي مواد غذايي از جمله اسيدهاي آمينه خاص، مي توان بسياري از مسيرهاي سوخت و ساز سلول را تغيير داد و از اين جهت در كاهش سطح كلوكز نقش داشت.
محققان در تلاشند تا مواد غذايي موثر در فعاليت پروتئيني به نام AMPK را شناسايي كنند. اين پروتئين در سلول هاي سراسر بدن وجود دارد و در مقابله با مواد غذايي خاص يا فعاليت هاي ورزشي فعال مي شود. اين آنزيم منجر به تغييرات مثبتي در سلول ها مي شود و ژن هايي را فعال مي كند كه توليد انرژي را بالا مي برند. مهترين نقش اين پروتئين در بيماري هاي مربوط به سوخت و ساز از قبيل ديابت نوع 2 و چاقي است.
در ادامه مطالعات آمده است آلانين با فعال كردن اين آنزيم مي تواند در كنترل و درمان ديابت بسيار مفيد باشد. محققان اميدوارند روزي با استفاده از مواد غذايي قادر به كنترل ميزان قند خون و بيماري ديابت شوند.
ديابت به علت ناتواني بدن در توليد يا مصرف انسولين به وجود مي ‏آيد. انسولين ماده ‏اي است كه توسط لوزالمعده توليد مي شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظيم ترين منبع انرژي بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان هاي بدن تاثير مي گذارد و منجر به بيماري هاي قلبي، سكته مغزي، نارسايي كليه، نابينايي، ناتواني جنسي و عفونت هاي منتهي به نقص عضو مي شود.
در حال حاضر بيش از 422 ميليون نفر در سراسر جهان گرفتار ديابت هستند و اين آمار در 20 سال آينده، به بيش از 2 برابر افزايش خواهد يافت.
نتايج اين مطالعه در نشريه Molecular Metabolism منتشر شده است.
علمي**9259*1834

سرخط اخبار استان‌ها