۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۱
کد خبر: 82942369
T T
۰ نفر
مناسب ترين ظرف براي پخت غذا استيل و شيشه نشكن است

يزد- ايرنا - كارشناس كنترل كيفيت مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با بيان اينكه تمام غذاي مصرفي ما در ظروف، تهيه و فرآوري مي‌شود و جنس ظرف در كيفيت غذا موثر است گفت: مناسب ترين ظروف براي طبخ غذا استيل و شيشه نشكن است.

حسين زارع بيدكي روز چهارشنبه به ايرنا افزود: در حال حاضر طيف بسيار وسيعي از ظروف از قبيل روي، مس، آلومينيوم ، سراميك، استيل و چدن در دسترس ما قرار دارند.
اين كارشناس اظهار كرد: مناسب ترين ظرف براي طبخ غذا ظرفي است كه كمترين ميزان حلاليت در غذا را داشته باشد.
زارع بيدكي با بيان اينكه از بين ظروف موجود، ذرات ميكروسكوپي ظرف هاي مس آلومينيوم و روي در غذا به خصوص غذاهاي اسيدي حل شده و عوارض ناخوشايندي براي مصرف كنندگان به جا مي گذارد افزود: ظروف تفلون نيز تا قبل از آسيب ديدن لايه تفلون داخلي آن مناسب بوده و با شروع خراشيدگي و آسيب ديدگي لايه ديگر قابل استفاده نبوده و سرطان زا مي شود.
وي گفت: با توجه به ميزان حلاليت بسيار اندك در غذا مناسب ترين ظروف براي طبخ غذا استيل و شيشه نشكن است و پس از آن ظروف چدن و چدن سراميك براي پخت غذا در رده هاي بعدي قرار مي گيرند.
كارشناس كنترل كيفيت مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد يادآور شد: با توجه به ميزان حلاليت بالا در غذا به خصوص غذاهاي اسيدي ظروف روي ، آلومينيوم و مس به ترتيب نامناسب ترين ها براي طبخ و تهيه غذا مي باشند.
زارع بيدكي تاكيد كرد: در پايان با توجه به عوارض ناشي از حل شدن ذرات ظروف فلزي در هنگام پخت غذا نظير مسموميت ناشي از آلودگي به فلزات سنگين، نارسايي كبد و كليه، آلزايمر، انواع سرطان ، توصيه مي‌شود عموم مردم در انتخاب ظروف جهت پخت غذا در راستاي حفظ سلامت خويش دقت كافي به عمل آورند.
7544/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها