۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82278429
T T
۰ نفر
خط قرمزدر تولید مواد غذایی، سلامت مردم است

شیراز- ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه خط قرمز در تولید و توزیع محصولات غذایی سلامت مردم است اظهار داشت: با كسانی كه بخواهند در این عرصه سلامت مردم را مخدوش سازند برخورد قاطع می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر محمد هادی ایمانیه دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در شیراز اظهار داشت:واحدهای تولید و توزیع محصولات غذایی تحت پایش مداوم قرار دارند و ما اجازه نمی دهیم در این عرصه با سلامت مردم بازی شود .
وی ادامه داد: تولید كنندگان و توزیع كنندگان محصولات غذایی انتظار نداشته باشند كه دانشگاه چشم بر روی برخی بی مبالاتی ها ببندد و اجازه دهد كه هر محصولی با هر كیفیتی و با هر درجه ای از استاندارد وارد بازار شود.،
ایمانیه اضافه كرد : در عین حال بر اساس رویكرد اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی و حفظ اشتغال و تامین معیشت بیشترین همكاری را با تولید كنندگان و توزیع كنندگان محصولات غذایی داشته ایم و به شرطی كه شرایط تولید و توزیع تعارضی با سلامت جامعه و مردم نداشته باشد دراین زمینه از سخت گیری های بی مورد اجتناب شده است .
وی با بیان اینكه در سالهای تحریم بسیاری از استانداردهای تولید محصولات برای رونق یافتن محصولات داخلی به سطوح پایینی كشیده شد گفت : هم اكنون نیز بسیاری از محصولات با حداقل استانداردهای لازم به فعالیت مشغولند و تا زمانی كه این محصولات خط قرمز سلامت مردم را رعایت كنند از حمایت های لازم بهره مند هستند، به شرط آنكه خلاف قانون و خلاف خط قرمزها تولید كنندگان و توزیع كنندگان محصولات غذایی چیزی از ما مطالبه نكنند، ما از تولید و توزیع حمایت می كنیم .
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در این نشست قول داد كه با تشكیل كارگروهی ویژه شخصا مطالبات و مسایل و چالش های حوزه تولید و توزیع محصولات غذایی را پیگیری كند و در این كارگروه با حضور كارشناسان هر ماه یكبار عمده ترین محصولات تولید و توزیع محصولات غذایی پیگیری و دنبال شود .
ایمانیه در باره صدور مجوزهای بهداشتی برای تولید برخی محصولات از جمله ماست محلی و سنتی بدون فرایند صنعتی و پاستوریزه هم گفت : صدور مجوز برای این محصولات كه معمولا در مكان های غیر صنعتی تولید می شوند انتخاب بین بد و بدتر است، بسیاری از این محصولات در اماكن محدود ، در زیرزمین ها و در مراكزی تولید می شوند كه فرایند صنعتی پیچیده ای ندارند ، قبلا این تولیدات در شرایطی كاملا غیر استاندارد صورت می گرفت اما بر كار همین تولید كنندگان نیز اكنون نظارت وجود دارد، با توجه به اینكه بسیاری از صنوف دغدغه معیشت و تولید دارند و در عین حال كف استانداردهای لازم را نیز رعایت می كنند و سلامت مردم را تهدید نمی كنند مجوزهای آنها پایدار است.
وی ادامه داد:دانشگاه علوم پزشكی برای برخورد با این محصولات هم مشكلی ندارد اما از سویی باید معیشت جامعه و مردم و اشتغال در شرایط كنونی را هم در نظر گرفت .
این مقام مسئول اضافه كرد : كارخانه های تولید محصولات لبنی در استان فارس این امكان را دارند كه محصول منطبق با ذائقه مردم تولید كنند، اگر این كارخانه ها همان ماست محلی را با همان كیفیت و با همان ذائقه پسندی تولید كنند و با قیمت مناسب نیز عرضه كنند قطعا مردم سراغ ماست های محلی تولید زیرزمینی نخواهند رفت ، هر چند ذائقه ها در تولید محصولات لبنی صنعتی نیز بسیار دیده شده است اما اغلب مردم صرفا بر اساس ذائقه پسندی به سراغ این محصولات می روند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز همچنین در باره پخت نان و كیفیت آن گفت: دستگاه های مختلفی بر كیفیت پخت نان نظارت دارند،تامین كیفیت پخت در نگاه نخست وظیفه دانشگاه نیست، فرمانداری ها،شورای آرد و نان و مراكز دیگر بر این موضوع نظارت دارند، دانشگاه علوم پزشكی شیراز در طرحی منحصر به فرد كه در هیچ كجای كشور هنوز اجرا نشده پخت نان سنگك سبوس دار را پیشنهاد كرده و این طرح اكنون در حال اجراست و موجب رضایت مندی مردم نیز بوده است .
وی در عین حال با بیان اینكه كل مجموعه استان فارس با حداكثر 50 ناظر محصولات غذایی از سوی دانشگاه علوم پزشكی شیراز پایش می شود گفت : ناظر اصلی بر كیفیت و رعایت استانداردها و معیارهای سلامت خود مردم هستند ، مردم باید اگر جایی تخلفی دیدند گزارش كنند ، تعداد ناظران ما به اندازه ای نیست كه ادعا كنیم بر همه روند تولید و توزیع نظارت داریم ، بهترین و موثر ترین نظارت ها نظارت مردمی است .
16 اكتبر(25 مهر) سالگرد تشكیل سازمان خواروبار و كشاوری ملل متحد (فائو) است كه روز جهانی غذا هم نام گرفته است.
این سازمان در سال 1945 میلادی در كِبِك كانادا تاسیس شد و با داشتن 169 عضو، بزرگ‌ ترین موسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.مقابله با گرسنگی هدف اصلی این سازمان تعیین شده است.
'آب و هوا در حال تغییر است، غذا و كشاورزی نیز باید تغییر كند' شعار امسال روز جهانی غذا است .
خبرنگار : نیكنام خشنودی ** انتشاردهنده : غلامرضا مالك زاده
6113 / 1876

سرخط اخبار استان‌ها