۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82768784
T T
۰ نفر

كشاورزان شادگانی: آب برای كشت پاییزه نداریم

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82768784
كشاورزان شادگانی: آب برای كشت پاییزه نداریم

اهواز - ایرنا - كشاورزان شادگان در حالی زمین های كشاورزی خود را برای كشت محصولات پاییزه آماده كرده اند كه به گفته آنها آبی برای كشت وجود ندارد.

به گزارش ایرنا جمعی از كشاورزان شادگانی صبح روز سه شنبه با برپایی تجمع صنفی در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان ، تامین آب مورد نیاز برای كشت محصولات پاییزه را خواستار شدند.
یكی از این كشاورزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: كشاورزان شادگانی طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان و جهاد كشاورزی مبنی بر ممنوع نبودن كشت پاییزه ، زمین های كشاورزی خود را با صرف هزینه زیاد شخم زده و بذر پاشی كرده اند اما اینك آبی برای آبیاری مزارع وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه بسیاری از كشاورزان با زحمت فراوان هزینه بذر و شخم زمین را تامین كرده اند افزود: بیشتر مردم شادگان از راه كشاورزی امرار معاش می كنند.
این كشاورز با طرح این مطلب كه حق آبه شادگان به سمت زمین های كشاورزی سایر شهرها هدایت شده گفت:به دلیل تامین نشدن آب ،‌نخلستان ها و زمین های كشاورزی شادگان رو به نابودی و تلف شدن است.
وی همچنین با بیان اینكه آب موجود در شادگان شور و از محل زهكش تامین می شود یادآور شد: كشاورزی شغل اجدادی ما و تنها حرفه ای است كه داریم كه با ادامه این شرایط قطعا بسیاری از خانواده های شادگانی در تامین معیشت دچار مشكل شده و مهاجرت می كنند.
بنابراین گزارش، آبانماه امسال نیز كشاورزان شادگانی نسبت به تخصیص نیافتن آب
برای زمین های كشاورزی معترض شدند.
به گفته دبیر نظام صنفی كشاورزی شادگان 18 آبانماه آب پشت رودخانه مارون رهاسازی شد و سه روز بعد به شادگان رسید اما از 22 آبانماه آب قطع شده بود.
به گفته آنان مقدار آبی كه وارد زمین های شادگان شده سرشار از زهاب بوده و به هیچ عنوان قابل استفاده در كشاورزی نبود.
شهرستان شادگان و تالاب بین المللی شادگان در انتهای رودخانه جراحی چند سالی است كه با تنش آبی روبه رو هستند.
پیش از این نیز استاندار خوزستان نسبت به نابودی نخیلات شادگان هشدار داد و گفته بود: تنش آبی در حوضه رودخانه مارون- جراحی نخیلات شادگان را كه در انتهای این حوضه قرار دارند، با خطر خشك شدن و نابودی مواجه كرده است.
شادگان در جنوب خوزستان قراردارد، اراضی كشاورزی این شهرستان 30 هزار هكتار و نخیلات 12 هزار هكتار وسعت دارد.
6068
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار : محمدعلی فریدپناه

سرخط اخبار استان‌ها