خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

آلودگی هوای زنجان ناشی از فعالیت 3 واحد تصفیه روغن و مواد غذایی است

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۲۷۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آلودگی هوای استان زنجان ناشی از فعالیت سه واحد تولید صنعتی، تصفیه روغن و مواد غذایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان ، ناصر جعفری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، امروز در جمع خبرنگاران استان زنجان،  با اشاره به 29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک اظهار داشت: آب، خاک و هوای پاک توسط محیط زیست پیگیری می‌شود اما یک دستگاه نمی‌تواند این موضوع وسیع را در سطح استان، شهر و دهستان دنبال کند و انتطار داریم همه مردم در این موضوع مشارکت داشته باشند.

جعفری با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست نیازمند کار همگانی است، افزود: سیاست های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست مسئولیت همه را سنگین کرده که باید مردم نیز به این موضوع توجه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان بیشترین آلودگی هوای استان را ناشی از بوی مشمئز کننده در سه واحد تولید صنعتی، تصفیه روغن، مواد غذایی عنوان کرد که شناسایی شده و کنترل و پایش روی این واحدها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه راهکارهای اجرایی برای رفع این معضل اعلام شده است و دو واحد فرآینده تولید به روز می‌شود که کمترین آلودگی را داشته باشد، خاطرنشان کرد: کارخانه های تصفیه روغن به خودی خود آلوده کننده هستند و با تغییر پروسه تولید این آلودگی به حداقل می رسد.

جعفری همچنین نوع فرآینده یکی از واحدهای آلوده کننده را جدی دانست و گفت: این واحد نیز باید اقداماتی در خصوص کاهش معضلات خود انجام دهد و اداره محیط زیست به این موضوع رسیدگی می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: در شهر زنجان سه واحد آلاینده داریم. روغن نباتی که به مراجع قضایی معرفی شده و پرونده مفتوح است.

جعفری با بیان اینکه واحد تصفیه دوم دارای تکنولوژی قدیمی است که در حال حاضر خود را به روز کرده، افزود: واحد بعدی نیز نیازمند کنترل آلودگی است.

وی در خصوص واحدهای روی زنجان نیز گفت: واحدهای روی در شش کیلومتری زنجان مستقر هستند که علیرغم نقطه نظرات کارشناسی این واحدها مستقر شده و سعی شده است کمترین آلودگی را داشته باشند. ایند واحدها از نظر دفع پسماند و پساب دارای مشکل هستند اما برای تصمیم کارشناسی نیاز بود که این واحدها مطالعه شود که چهار پروژه مطالعاتی دیده شده است.

جعفری ادامه داد: استان زنجان مرکز تمرکز واحدهای روی است که در کشور چنین واحدهایی وجود ندارد.

وی با اشاره به پسماند و هوای واحدهای سرب و روی گفت: ابتدا باید بر اساس قانون و مقررات مکان یابی به نحو مطلوبی شناسایی و سپس نسبت به استقرار واحدها اقدام می شد که متاسفانه در زمان راه اندازی این شهرک به این مسائل توجه نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به برگزاری کمیته های تخصصی روی در زنجان گفت: در حال حاضر مجوز راه اندازی واحدهای جدید در استان داده نمی شود.

جعفری در خصوص سد مراش نیز گفت: سد مراش مشابه سدهای دیگر با توجه به اولویت های دولت احداث شده است که این سد نیاز به مجوز اولیه دارد که نکته نظرات فنی و حقوقی در حین کار رعایت نشد که از سوی محیط زیست به عنوان نگرانی مطرح شد.

وی با بیان اینکه مسائل این سد به صورت مکاتبات ادامه یافت و با حضور استاندار جلسه ای برگزار شد تا ملاحظات زیست محیطی برای این سد قبل از به ثمر رسیدن آن مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ادامه داد: حل مشکلاتی از جمله نقص مطالعات، عدم رعایت ضوابط و نداشتن مجوز لازم در خصوص سد مراش مطرح است که اداره کل حفاظت محیط زیست به شدت پیگیر حل مشکلات این سد است.

جعفری با بیان اینکه موضوعات زیست محیطی در ابتدا جدی گرفته نمی شود، خاطرنشان کرد: برخی نواقص وجود داشته اما دقت لازم صورت نگرفته است که باید این نواقص حل شود.

وی یکی از مشکلات محیط زیست کمبود نیرو است که در بازدیدها امکان پوشش همه محدوده ها وجود ندارد و گاهی تماس های مردمی گزارش های لازم را ارائه می کند، افزود: پس از یکسال محیط زیست متوجه ساخت سد بالادستی مراش شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: سد بدون مجوز شروع به کار کرده کار اشتباهی بود و این موضوع که باید ادامه داد یا نه باید بررسی و مطالعه شود.

جعفری با بیان اینکه باید بیشتر از این در بحث فرهنگ سازی و آگاه سازی در حوزه محیط زیست صورت گیرد، افزود: آموزش و تنویر افکار عمومی از سوی این اداره کل مورد توجه است که در سطوح مختلف پیگیری می شود.

وی ادامه داد: تلاش می شود از تریبون های مختلف به ویژه ادمه جماعات، آموزش و پرورش همکاری های بیشتری داشته باشیم باید رویکرد و نگرش را عوض کرد تا هر کس وظیفه خود را در این خصوص انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک با توجه به سیاست های کلی در زمینه محیط زیست افق روشنی از محیط زیست داشته باشم.

جعفری با اشاره به اینکه باید 10 درصد زمین، خاک و منابع آن حفاظت شود که نیازمند 11 هزار نیروی محیط بانی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح کشور 2 هزار و 700 محیط بان وجود دارد که در استان زنجان 47 نفر محیط بان فعالیت می کنند.

وی در خصوص رها شدن فاضلاب های صنعتی در زنجانرود گفت: واحدهایی که در سطح شهر زنجان وجود دارند تحت کنترل مستمر و پالایش هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان فاضلاب‌های رها شده در زنجانرود را خانگی دانست و گفت: نمونه برداری‌ از 15 ایستگاه رودخانه ای زیر حد استاندارد است و مشکلی وجود ندارد.

جعفری با باین اینکه در طول 10 ماهه گذشته 8 روز هوای ناسالم در استان زنجان گزارش شد، افزود: هفت روز برای افراد حساس و یک روز برای همه افراد بوده است.

وی گفت: سه ایستگاه سنجش هوای شهر در استان است که دو ایستگاه در شهر زنجان مستقر است که نسبت به سنجش هوای استان اقدام می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در زمینه نصب نمایشگرها در استان درخواست های لازم ارائه شده است، افزود: در صورت اختصاص اعتبار این نمایشگرها نصب می شود.

جعفری گفت: سرب و روی زنجان 80 درصد درخواستهای انجام شده را انجام داده است و در مراحل نهایی تصمیم گیری در این زمینه هستیم.

وی در پایان سخنان خود ، افزود: بیشترین مشکل این واحد موضوع پسماند است که باید در این زمینه اقدامات لازم از سوی شرکت انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز