Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

رشد 60 درصدی خرید گندم درآذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته/ 80 هکتار گلخانه فعال در سطح استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از خرید550 هزار تن گندم در این استان با رشد 60 درصدی خرید نسبت به سال گذشته خبر داد.

رشد 60 درصدی خرید گندم درآذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته/ 80 هکتار گلخانه فعال در سطح استان

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استانآذربایجان شرقی، ایوب ایرانی فام در مراسم افتتاح گلخانه رز شاخه بریده هلندی در خسرو شهر تبریز، ضمن بیان این مطلب افزود: کشور در حال حاضر در شرایط بحران آب قرار دارد و وضعیت استان ما نیز در حالت بحرانی است.

وی گفت: تولید پایدار بر حالت استمرار تولید تکیه دارد و برای این منظور استفاده از تولیدات
گلخانه ای با تمام مزایایی که دارد، یک ضرورت است.

ایرانی فام ادامه داد: به دلیل مصرف بیش از حد و اسراف گرانه از منابع آبی، متاسفانه سفره های آب زیرزمینی وضعیت خوبی از نظر کمی و کیفی ندارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: نشست سفره های آبی و شوری آب و خاک، زمین های کشاورزی را از حوزه انتفاع خارج می کند، لذا در چنین شرایطی اصلاح الگوی کشت بهترین و مفید ترین راه چاره است که هدایت محصولات پرمصرف از حیث آب به سمت گلخانه ای بهترین گزینه خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر 80 هکتار گلخانه فعال در سطح استان وجود دارد که تنها 10 درصد آن گلخانه تولید گل و گیاهان زینتی است.

ایرانی فام با اشاره به اینکه چهار مجتمع گلخانه ای در شهرستان های جلفا، ملکان، عجبشیر و کلیبر در حال تکمیل و واگذاری هستند، تصریح کرد: با بهره برداری از طرح های در دست اقدام، آمار واحدهای گلخانه ای به 200 هکتار افزایش خواهد یافت.

وی، افزایش تولید در واحد سطح، صرفه جویی در مصرف آب با روش آبیاری قطره ای، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدروپونیک، افزایش کیفیت محصول تولیدی و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان را از محاسن کشت
گلخانه ای دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقیدر پایان به افزایش 60 درصدی خرید گندم در آذربایجان شرقی تا 11 شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: شرکت غله با خرید 416 هزارو 695 و سازمان تعاون روستایی با 132 هزارو 468 تن ، در مجموع 549 هزارو 163 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری نموده اند.

گفتنی است گلخانه رز شاخه بریده در زمینی به مساحت 6 هزار و 350 مترمربع، با ظرفیت تولید 635هزار شاخه در سال و با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال در بخش خسروشهر از توابع شهرستان تبریز، افتتاح و به بهره برداری رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید