بازبینی استانداردهای مواد غذایی و باقیمانده آفت كش ها در چهل و هشتمین اجلاس جهانی كدكس

تهران- ایرنا- بررسی روش های ردیابی، شناسایی و كاهش باقیمانده سموم و مواد شیمیایی در محصولات كشاورزی غذایی و بازبینی استانداردهای مواد غذایی مهمترین محورهای چهل و هشتمین اجلاس جهانی كدكس است.

به گزارش ایرنا، كدكس (Codex) یا «كد مواد غذایی» مجموعه ای از استانداردهای بین المللی، كدهای عملیاتی، دستورالعمل ها و دیگر پیشنهادهای مرتبط با تولید و ایمنی مواد غذایی است.
هدف های اصلی كدكس محافظت از سلامت مصرف كنندگان و اطمینان از شیوه های عادلانه در تجارت بین المللی مواد غذایی است.
استانداردهای كدكس از سوی سازمان جهانی تجارت به عنوان یك مرجع بین المللی برای حل اختلافات مربوط به ایمنی مواد غذایی و حمایت از مصرف كننده شناخته شده است.
نخستین نشست كدكس اكتبر سال 1963 در شهر «رم» ایتالیا و نشست چهل و هفتم آن مارس 2015 در شهر «شیان» چین برگزار شد.
اكنون نیز چهل و هشتمین نشست با موضوع «سلامت غذا و باقیمانده آفت كش ها» از ششم تا یازدهم اردیبهشت ماه در شهر چانگینگ چین در حال برگزاری است.
به گزارش وزارت جهاد كشاورزی، نمایندگانی از وزارت جهاد كشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران در چهل و هشتمین اجلاس بین المللی كدكس غذایی حضور دارند.
سازمان های جهانی بهداشت و خواروبار و كشاورزی ملل متحد برای برگزاری این اجلاس همكاری می كنند.
سازمان خواروبار و كشاورزی سازمان ملل متحد در سال 1961 میلادی ایده كدكس را مطرح كرد و سازمان جهانی بهداشت یك سال بعد به آن پیوست.
به گزارش ایرنا، اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن 20 روندی رو به رشد به خود گرفت؛ به طوری كه بر اساس برابری قدرت خرید، چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یك بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی شد.
این كشور یكی از تولید كننده های برنج، گندم، سیب زمینی، ذرت، بادام زمینی، چای، ارزن، جو، كتان و ماهی فراورده‌های اصلی كشاورزی است و از این رو، از برگزاری نشست های كدكس در خاك خود استقبال می كند.
اقتصام**9186**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد