کد خبر: ۱۲۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۶ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 12
شفا آنلاین>تغذیه>اگر به فکر تقویت استخوان‌های بدنتان هستید، پیشنهاد می‌شود این اسموتی را تهیه کرده و بنوشید. این اسموتی تامین‌کننده 43 درصد از کلسیم موردنیاز روزانه بدن برای استخوان‌سازی است.
به گزارش شفا آنلاین،ضمن اینکه به دلیل وجود پرتقال در ترکیبات آن، حاوی ویتامین C است و مصرف آن می‌تواند تامین‌کننده این ویتامین در بدن که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و تقویت‌کننده سیستم ایمنی در برابر بیماری‌هاست، باشد. علاوه بر این، بد نیست بدانید یکی دیگر از ترکیبات این اسموتی، لبنیات کم‌چرب است که به علت داشتن کلسیم کافی و پروتئین مطلوب، درصورتی که در برنامه غذایی کودکان سنین رشد گنجانده شود، می‌تواند منجر به رشد قدی مناسب آنها شود. 

 
مواد لازم:
1 فنجان (250 میلی‌لیتر) ماست کم‌چرب
2 عدد پرتقال خرد شده یا یک‌دوم فنجان (125 میلی‌لیتر) آب پرتقال تازه
1 عدد موز
1 فنجان شیر کم‌چرب (250 میلی‌لیتر)
مقداری یخ
 
طرز تهیه: تمامی میوه‌ها را همراه با شیر و ماست با مقداری یخ در مخلوط کن بریزید و برای یکی دو دقیقه، تا زمانی که یکدست شود، با هم مخلوط کنید.
 
اطلاعات تغذیه‌ای:
در هر وعده (یک لیوان): 234 کالری، 13 گرم پروتئین، 3 گرم چربی (2 گرم چربی اشباع)، 44 گرم کربوهیدرات، 5 گرم فیبر، 10 میلی‌گرم کلسترول، 150 میلی‌گرم سدیم

توصیه پزشک: دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه
شیر و ماست، غذایی کامل و سرشار از موادمغذی به شمار می‌روند چراكه هر سه گروه درشت‌مغذی‌ها یعنی کربوهیدرات، چربی و پروتئین در آن یافت می‌شود. یک لیوان شیر یا سه‌چهارم لیوان ماست، یک واحد لبنیات محسوب می‌شود و با مصرف آن حدود 12 گرم کربوهیدرات، 8 گرم پروتئین و 5 گرم چربی موردنیاز بدن تامین می‌شود. البته به شرطی که از نوع کم‌چرب این محصولات استفاده شود چون با مصرف انواع پرچرب آن مثل ماست خامه‌ای یا شیر پرچرب، این اعداد تغییر پیدا می‌کند. علاوه بر اینها، کلسیم در شیر به وفور یافت می‌شود و به عبارتی، لبنیات بهترین منبع دریافت کلسیم است. یكی دیگر از دلایل تاکید متخصصان به مصرف لبنیات کم‌چرب، جذب بالای کلسیم با مصرف آنهاست، درحالی که لبنیات پرچرب، منجر به کاهش جذب کلسیم می‌شوند.

حتما بسیاری از شما شنیده‌اید كه اگر بادام بخورید، كلسیم مورد نیاز بدن تامین می‌شود اما این مساله، یکی از رایج‌ترین باورهای نادرست بین مردم است که فکر می‌کنند بادام، تامین‌کننده کلسیم است یا با مصرف سبزی و میوه، کلسیم موردنیاز بدن تامین می‌شود. البته اگرچه این خوراکی‌ها (آجیل و انواع مغزدانه و میوه و سبزیجات) حاوی مقداری کلسیم هستند اما میزان آن به هیچ‌وجه با کلسیم شیر برابری نمی‌کند چراکه شیر چندین و چند برابر بیش از این خوراکی‌ها، کلسیم دارد.

نكته حائز اهمیت دیگر اینكه لبنیات کم‌چرب حتما باید در برنامه غذایی کودکان سنین رشد گنجانده شوند چراکه به علت داشتن کلسیم کافی و پروتئین مطلوب برای رشد قدی آنها مناسب است. از دیگر ترکیبات موجود در تهیه این اسموتی، میوه‌‌‌هایی مثل موز و پرتقال است. به توصیه متخصصان، روزانه باید مصرف 3 تا 4 واحد میوه در برنامه غذایی گنجانده شود.  ترکیب چند میوه مختلف در تهیه سالاد یا اسموتی، گزینه‌ خوبی برای دریافت انواع املاح و ویتامین‌هاست. به عنوان مثال پرتقال و موز از تركیبات این نوشیدنی هستند كه با مصرف آن ویتامین C، (كه در پرتقال به وفور یافت می‌شود) و پتاسیم (كه موز منبع بسیار خوب آن است) موردنیاز بدن تامین می‌شود. به طور كلی، این اسموتی، شبیه یک قرص مولتی‌ویتامین در بدن عمل می‌کند چراکه یکسری از املاح و ویتامین‌ها از طریق شیر و یکسری به واسطه موز و پرتقال دریافت می‌شود. حتی این اسموتی، یک میان‌وعده کامل به شمار می‌رود، به خصوص برای نوجوان‌ها که در سنین رشد هستند و نیاز به کلسیم بیشتری دارند. درضمن، نوشیدن این اسموتی به خانم‌های شیرده و باردار به علت دریافت کلسیم و انواع ویتامین‌ها و املاح توصیه می‌شود.

البته با وجود تمام مزایای این اسموتی، اگر فردی به بیماری خاصی مبتلاست یا به ترکیبات موجود در آن حساسیت دارد، بهتر است از مصرف آن صرف‌نظر کند. به عنوان مثال، در مبتلایان به مشکلات کلیوی که هنوز در مرحله دیالیز قرار نگرفته‌اند اما سطح اوره و کراتین خونشان بالاست، باید دریافت انواع لبنیات و پتاسیم محدود شود. ضمن اینکه کسانی هم که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، با مصرف این نوشیدنی دچار حساسیت‌هایی مثل آلرژی، کهیر، خارش، تنگی نفس و همچنین واکنش‌های انافیلاكسی می‌شوند. علاوه بر این، خانم‌هایی هم كه شیرخوارشان به پروتئین شیرگاو حساسیت دارد، بهتر است در دوران شیردهی شیر و محصولات لبنی گوسفندی را تهیه و استفاده کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: