۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 82685112
T T
۰ نفر

گردشگري، مهم ترين راه ايجاد شغل در بيارجمند

۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 82685112
گردشگري، مهم ترين راه ايجاد شغل در بيارجمند

شاهرود- ايرنا- بخشدار بيارجمند گفت: با وجود خشكسالي هاي اخير و كم رونق شدن كشاورزي و دامداري در بيارجمند ، راه چاره اي به جز ايجاد مشاغل جايگزين به ويژه گردشگري در اين بخش وجود ندارد.

روح الله كريمي چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا، با اشاره به نقش پررنگ گردشگري در رونق اقتصادي و تغيير در وضعيت معيشتي مردم بيارجمند، افزود: بخش بيارجمند داراي جاذبه هاي طبيعي بسيار و در عين حال متفاوتي است و هر گوشه آن قابليت جذب گردشگران داخلي و خارجي را دارد.
وي از قلعه بالا و رضا آباد به عنوان 2 روستاي هدف گردشگري پر طرفدار در ميان گردشگران ياد كرد و گفت: ايجاد اشتغال و مهاجرت معكوس در روستاي هدف گردشگري قلعه بالا تحقق يافته و از تجربه اين نمونه موفق مي توان براي ديگر روستاهاي بخش نيز بهره برد.
بخشدار بيارجمند با بيان اينكه اكنون جوانان قلعه بالا ميل و رغبت پيدا كردند براي سكونت به روستاي خود بازگردند، افزود: در هفته دولت پارسال ، با برپايي چادري اقدام به برگزاري نمايشگاه و فروشگاه صنايع دستي و سوغات قلعه بالا شد و با توجه به فروش خوب اين نمايشگاه، اهالي و بويژه بانوان اين روستا تقاضاي برپا ماندن چادر را داشتند و هم اكنون نيز در انتهاي روستا، فردي با برپايي چادر اقدام به فروش محصولات خود مي كند.
كريمي با بيان اينكه روستاي رضاآباد نيز با جذابيت ها و بافتي به طور كامل متفاوت با قلعه بالا، به طور مداروم ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است، اضافه كرد: خانه هاي اين روستا گنبدي شكل و در كنار رمل هاي ماسه اي ساخته شده و شايد هيچ روستايي با چنين فاصله نزديك با رمل ها وجود نداشته باشد؛ در حاشيه ديگر روستا هم وجود يك رودخانه دائمي و يك كوه سنگي، نمايي متفاوت به آن بخشيده است.
وي ادامه داد: رضاآباد، مركز دامداري و شترپروري است به گونه اي كه بعد از طرود، بزرگ ترين قطب پرورش شتر در استان به شمار مي رود.
بخشدار بيارجمند به افزايش تعداد اقامتگاه هاي بوم گردي در اين روستا نيز اشاره كرد و گفت: دولت در اين خصوص كمك هايي كرده و بهسازي هايي نيز توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي در حال انجام است اما پس از آماده سازي زيرساخت ها توسط دولت، نوبت مردم است كه از اين كار حمايت كرده و خواهان ايجاد تغيير در روستاي خود باشند.
كريمي يادآور شد: براي سهولت رفت و آمد مردم هم مسير خانخودي- بيارجمند توسط اداره كل راه و ترابري درحال ساخت است و با تكميل آن رفت و آمد به سمت بردسكن، يزد و طبس افزايش مي يابد.
رضا آباد شاهرود، روستايي در شمال منطقه پارك وحش خارتوران و از توابع بخش بيارجمند شهرستان شاهرود است .
اين روستا در 250 كيلومتري جنوب غربي شاهرود و 123 كيلومتري جنوب بيارجمند واقع شده و مهم ترين جاذبه گردشگري اين منطقه تپه هاي ماسه اي به اشكال مختلف، سياه چادر عشايري و نقوش بافته هاي زنان ايل است.
«قلعه بالا» نام يك روستاي زيبا و پلكاني در 140 كليومتري جنوب شرقي شاهرود و 24 كيلومتري شهر بيارجمند است. ارتفاع بيشتر اين روستا نسبت به روستاهاي مجاور باعث شده تا نماي كامل بيارجمند از اين روستا ديده شود. از آنجائيكه اين روستا در كوهپايه‌ قرار گرفته است، ساخت و ساز مناطق مسكوني، زمين‌هاي زراعي و باغ‌ها به شكل پلكاني است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانيان ** انتشار دهنده : محسن شاكري
(براي آگاهي از اخبار شهرستان هاي شاهرود و ميامي به كانال اخبار ايرنا شاهرود به آدرس https://telegram.me/irnashahroud مراجعه فرماييد)

سرخط اخبار استان‌ها