«دو امضا شدن» استاندارد ذبح و صید حلال/ضرورت توجه به كیفیت و اصالت غذا و رعایت استاندارد اجباری

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از دو امضاء شدن استاندارد ذبح و صید مواد غذایی در كشور خبر داد و گفت:‌ اكنون این مهم در 10 واحد تولیدی و كشتارگاهی اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‌نیره پیروز بخت روز دوشنبه در همایش «امنیت غذایی، سلامت و توسعه» در محل سالن تلاش وزارت كار، ‌افزود: علامت حلال به امضا رئیس سازمان استاندارد و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد و كشاوزی رسیده است.
وی ادامه داد: این سازمان با وزارت جهاد و كشاورزی برای پایش آلاینده ها و باقیمانده سموم در محصولات كشاورزی و صنایع غذایی تفاهم نامه ای امضا كرده است.
پیروز بخت به اجرای تفاهم نامه های بهداشتی با دو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و جهاد كشاورزی نیز اشاره كرد و گفت: بتازگی در بحث تولید غذای حلال و كاهش آلاینده ها در محصولات كشاورزی و مواد غذایی قراردادهایی امضا شده است.

** مواد غذایی و كشاورزی 371 استاندارد اجباری دارد
رئیس سازمان ملی استاندارد یادآورشد: در بخش كشاورزی و صنایع غذایی 371 استاندارد اجباری داریم اما نمی توان فقط به این استانداردها اكتفا كرد و باید به مسایل كیفی و اصالت غذا نیز توجه شود.

** ضرورت رعایت همه مولفه های یكپارچگی غذا برای استمرار روابط تجاری با دیگر كشورها
پیروز بخت، رعایت همه مولفه های یكپارچگی غذا برای همه واحدهای تولیدی را مورد تاكید قرارداد و گفت:‌ مولفه یكپارچگی غذا شامل اصالت، ‌ایمنی و كیفیت غذاست؛ بنابراین توجه به این موضوع مورد تاكید ماست تا در روابط تجاری با دیگر كشورها دچار مشكل نشویم.
وی خاطرنشان ساخت: اكنون در كشورهای مختلف دنیا، اصالت سنجی غذا و محصولات كشاورزی در گرفته شده ضمن آنكه امنیت غذایی در سیاست كشورها تاثیرگذار است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: برخی كشورها اگر نتوانند در بحث های سیاسی ما را تحت فشار قرار دهند، از راه مواد غذایی اقدام می كنند.
وی تصریح كرد: ‌در صورتی كه در امنیت غذایی و یكپارچگی مولفه های یادشده قوی نباشیم، از این راه امكان مقابله با ما وجود دارد؛ بنابراین باید مشكلات این بخش برطرف شود.

** استاندارد نان سنتی اجباری شد
وی در ادامه به اجباری شدن ‌استاندارد نان سنتی با مسئولیت وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی و همچنین نگرانی مسئولان وزارت بهداشت درباره میزان بالای نمك و شكر در كشور اشاره كرد و افزود:‌ با همكاری وزارت بهداشت اقدامات مناسبی برای كاهش نمك و شكر در كشور در دستور كار قرار گرفته و گزارش های مربوطه در شورای عالی سلامت نیز مطرح شده است.
پیروز بخت درباره كشاورزی ارگانیك نیز گفت: برای توسعه كشاورزی ارگانیك و صدور مجوز آلاینده ها در محصولات كشاورزی اقدامات در دستور كار و همچنین پایش ویژه فراورده های لبنی درباره مصرف روغن های گیاهی در حال انجام است.
اقتصام ** 9186 ** 2023** خبرنگار: ‌هما همت خواه ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد