ضرورت ارتقا كیفیت و بهره وری نان/ 70 هزار نانوایی سنتی نیازمند به روز رسانی

تهران - ایرنا - رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، بر لزوم بهبود كیفیت و ارتقای بهره وری و راندمان تولید نانهای داخلی و تقویت حضور استارتاپها در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «كاوه زرگران» امروز (یكشنبه) در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان در محل هتل پارسیان آزادی تهران، افزود: صنعت غذایی كشور با گردش مالی بیش از80 هزار میلیارد ریالی نقش پررنگی در اقتصاد كشور دارد.
زرگران افزود: آرد و نان علاوه بر اهمیت استراتژیك، در باورها و اعتقادات مردم به عنوان كالای مقدس برای آحاد جامعه و دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این رو برگزاری این نمایشگاه از اهمیت بالایی برای كشور برخوردار است.
وی با اشاره به وجود زیرساخت های متعدد در صنعت آرد و نان كشور از جمله هنرستان، آكادمی و دانشگاه آرد و نان افزود: انتظار اتحادیه های مختلف این حوزه آن است كه بتوان با حضور و مدیریت شركت نمایشگاهی «مسه اشتوتگارت» آلمان بتوان هرچه بیشتر به ارتقای كمی و كیفی نمایشگاه آرد و نان در كشور پرداخت و تاثیر آن را در بهبود كسب و كار و فضای اقتصادی كشور شاهد باشیم.
زرگران ادامه داد: با وجود بیش از 70 هزار واحد نانوایی سنتی، بخش اعظم بازار نان داخل سنتی است و باید بتوانیم همین نان ها را با بهره وری بالاتر، بهبود كیفیت و با استفاده از ماشین آلات مدرن روز تولید كنیم.
وی همچنین با اشاره به توسعه استارتاپ ها در چند سال گذشته در كشور و عدم فعالیت پر رنگ آنها در حوزه آرد و نان، ابراز امیدواری كرد دوازدهمین نمایشگاه بین المللی آرد و نان تهران محل مناسبی برای معرفی و توسعه این استارتاپ ها باشد.

** استفاده از ظرفیت نمایشگاه برای نفوذ در بازارهای منطقه
در ادامه، رئیس هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: حجم سالیانه گردش مالی صنعت آرد و نان كشور بین 10 تا 12 میلیارد دلار است و حضور شركت نمایشگاهی حرفه ای همچون مسه اشتوتگارت آلمان و همكاری با آنها می تواند به نفع این تجارت بزرگ باشد.
«سیدمحمدرضا مرتضوی» تاكید كرد: باید بستری در كشور فراهم كرد تا بزرگان صنایع آرد و نان جهان برای حضور در بازار جذاب و پر پتانسیل كشورمان به ایران سفر كنند تا بتوان از حداكثر توانمندی آنها بهره برداری كرد.
وی با اشاره به وجود حدود 90 هزار واحد نانوایی در كشور، بازار موجود آرد و نان داخل را نیازمند بهبود شیوه های تولید، تغییر سیستم ها، استفاده از ابزارهای مدرن و تجهیزات نوین فروشگاهی برشمرد و ابراز امیدواری كرد با پتانسیل این نمایشگاه بتوان سهم و نقش بیشتری در بازار كشورهای همسایه و اطراف داشته باشیم.
مرتضوی با اشاره به مصرف سالیانه 20 میلیون تنی آرد كشور و در مقابل تولید داخلی 11 میلیون تنی، یادآوری كرد: در حالی كه بهترین كارخانجات آرد و ماكارونی منطقه در كشورمان وجود دارد، باید بتوانیم استفاده بهتری از بازار كشورهای همسایه داشته باشیم.
وی همچنین به سهم حدود 12 درصدی ایران در بازار بزرگ عراق اشاره كرد و گفت: برنامه ریزی شده تا سهم مان در این بازار به 50 تا 60 درصد افزایش یابد.
به گفته این مقام صنفی، ایران در زمینه صنعت ماشین سازی نان های تخت از تجربه ارزشمندی در جهان برخوردار است و می تواند ماشین آلات با استانداردهای بین المللی تولید كند، حتی در زمینه ساخت ماشین آلات نان حجیم نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
وی تصریح كرد: رقیب اصلی ایران در منطقه، كشور تركیه است كه در سال های گذشته با حرفه ای گری در بازاریابی توانسته در بازارهای اطراف به خوبی نفوذ كند.
همچنین رئیس هیات مدیره انجمن نان های سنتی ایران در این نشست گفت: نمایشگاه بین المللی آرد و نان تهران موسوم به آیبكس (Ibex) در 11 دوره گذشته با فراز و نشیب های فروانی بویژه متاثر از تحریم ها رو به رو شد، اما با استفاده از ظرفیت این نمایشگاه می توان به رشد و توسعه صنعت آرد و نان كشور امیدوار بود.
«مهدی خان محمدی» با اشاره به اینكه نگاه كلی ما به نمایشگاه ها همواره یكطرفه بوده و بطور مثال انتظار داریم خارجی ها فناوری و ماشین آلات به كشورمان بیاورند، تصریح كرد: در نمایشگاه آینده به دنبال ارائه دانش، فناوری و ماشین آلات خود در كشورهای همسایه و اطراف و جمعیت بیش از 400 میلیون نفری آنها هستیم.
در این نشست، «اولریخ كرومر» - Krumer - رئیس هیات مدیره شركت مسه اشتوتگارت از آمادگی كامل این شركت برای ورود به بازار ایران همراه با همه شركای بین المللی خود خبر داد.
همچنین، «برنارد مولر» - Muller – نائب رئیس هیات مدیره شركت مسه اشتوتگارت بیان داشت: انتظار داریم با حضور در ایران، بتدریج در بازار كشورهای مشابه ایران نیز نفوذ كرده و به تولید، اشتغالزایی و صادرات بپردازیم.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان اول تا چهارم آذر ماه سال 97 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065* 1070* 6075
خبرنگار: محمد ملك دار* انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد

سرخط اخبار اقتصاد