۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82211650
T T
۰ نفر

پایان برداشت برنج در شالیزارهای گیلان

۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82211650
پایان برداشت برنج در شالیزارهای گیلان

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی گیلان از پایان عملیات برداشت برنج در زمین های شالیزاری استان خبر داد.

علیرضا شعبان نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه اكنون كار برداشت برنج در بیش از 98 درصد زمین های شالیزاری گیلان به پایان رسیده، اظهار كرد: 2 درصد دیگر مربوط به شهرستان رودبار است كه كمی دیرتر، كاشت برنج را آن هم به دلیل موقعیت اقلیمی و شرایط جوی انجام دادند و مشكلی در زمینه برداشت ندارند.
وی افزود: هم اكنون بطور تقریبی بین یك میلیون و یكصد هزار تا یك میلیون و 200 هزار تن شلتوك از شالیزارهای استان برداشت شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی گیلان پیش بینی افزایش تولید شلتوك در شالیزارهای استان طی سال جاری را پنج درصد اعلام كرد.
شعبان نژاد با اشاره به وضعیت برداشت برنج در استان طی امسال اضافه كرد: 70درصد برداشت برنج بصورت مكانیزه و بقیه بصورت سنتی و دستی انجام شده است.
وی عمده ترین ارقام برنج در استان را به لحاظ كیفی شامل هاشمی، علی كاظمی و دم سیاه اعلام كرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی گیلان اولین برداشت برنج امسال در استان را كه آن هم بصورت استثنایی بود 24تیرماه و از نوع رقم حسنی ذكر و اضافه كرد: برداشت برنج بعد از آن، به صورت رسمی از دهم مردادماه آغاز شده است.
شعبان نژاد ارزش اقتصادی هر كیلو شلتوك را امسال 42 هزار ریال اعلام كرد.
استان گیلان بزرگترین تولیدكننده ارقام بومی و باكیفیت برنج در كشور است كه با 238 هزار هكتار اراضی شالیزاری، رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زیركشت و همچنین رتبه دوم تولیدكننده برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی كاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های كیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است كه در شالیزارهای گیلان كشت می شود. بیشترین رقم های كشت شده برنج در این استان، رقم های كیفی هاشمی و علی كاظمی است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
امسال همچنین نخستین رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه، نیمه مردادماه در رشت برداشت شد. از خصوصیات بارز رقم گیلانه پا كوتاهی، زودرسی و كیفیت پخت بسیار مطلوب همانند ارقام محلی ایرانی با عملكرد بیشتر از ارقام بومی است.
در سال گذشته (1394) حدود 20 هكتار از اراضی استان زیر كشت گیلانه بود كه با استقبال كشاورزان سطح زیر كشت رقم گیلانه در سالجاری به 200 هكتار رسیده است.
3019/2007
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد