نرخ میوه صادراتی به روسیه اصلاح شود

تهران- ایرنا- نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، اصلاح نرخ میوه صادراتی به روسیه پس از هماهنگی اتاق و سازمان توسعه تجارت و همچنین فعالیت بیشتر بخش خصوصی برای ایجاد تشكل اقتصادی با روس ها را خواستار شد.

«پدرام سلطانی» سه شنبه در نشست بررسی راهكارهای صادرات به روسیه كه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به فرصت پیش آمده صادرات به روسیه غیرقابل تكرار است و شرایط می‌طلبد با بررسی و رفع مشكل ها، صادرات به روسیه تقویت شود.
سلطانی افزود: در چند روز گذشته مشكل هایی برای صادرات میوه و تره‌بار ایران به روسیه مبنی بر حساسیت روس‌ها به اینكه كالاهای ترك از طریق ایران به روسیه صادر شده است، پیش آمد.
به گفته وی، قیمت میوه و تره‌بار ایران بیش از تركیه است و باید برای افزایش قدرت رقابت، اصلاح می شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری اتاق و مسئولان این موضوع رفع شد اما به نظر می‌رسد مسائل و مشكل ها در تجارت با روسیه محدود به این موضوع نیست.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی آنطور كه باید برای پر كردن خلاء ها به فعالیت خود سرعت نداده و لازم است در تعامل با روسیه تشكل‌های اقتصادی برقرار شود.
سلطانی افزود: انتظار می رود بخش خصوصی هماهنگی‌های لازم میان دو مجموعه اتاق و سازمان توسعه تجارت را ایجاد كند تا این فرصت را از دست ندهیم.
وی تاكید كرد برخی كشورها مسائل اقتصادی خود را بر موضوع های سیاسی مقدم می دانند بنابراین فرصت پیش آمده ناشی از اختلاف روسیه و تركیه پایدار نیست و تركیه به سبب اینكه از بازار بزرگی محروم شده است، همه تلاش خود را برای جبران مافات در بهبود روابط خواهد كرد.
در پی چالش میان آنكارا و مسكو پس از سرنگونی یك فروند هواپیمای روس به دست تركیه، كرملین مبادلات تجاری با تركیه را قطع و اعلام كرد بخشی از مواد غذایی را از ایران تامین می كند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران تصریح كرد: باید در فرصت محدود جای پای خود را قوی كنیم تا حضور جدی‌تری در روسیه داشته باشیم و بر روس‌ها نیز تاثیر بگذاریم؛ آنها نمی‌خواهند آثار قطع روابط بر بازارشان آشكار شود و به همین دلیل قدرت ما برای چانه‌زنی در تجارت خارجی با آنها بیشتر شده است.
به گزارش ایرنا، تحریم های اروپا علیه روسیه به دلیل تنش بر سر اوكراین، فرصت صادرات كالاهای ایرانی به این كشور را افزایش داده است.
حجم واردات ایران از روسیه نزدیك به 700 میلیون دلار و حجم صادرات به این كشور نیز 300 میلیون دلار است.
هفته گذشته نیز 500 كامیون مواد غذایی و میوه به روسیه صادر شد.
اقتصام**9186**1961

سرخط اخبار اقتصاد