۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۹

رئیس سازمان جهادد کشاورزی استان قزوین:

کارشناسان کشاورزی به جای پشت میز نشینی وارد مزرعه شوند

کارشناسان کشاورزی به جای پشت میز نشینی وارد مزرعه شوند

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با اجرای طرح پهنه بندی تجربه جدیدی در استانها محقق می شود و امیدواریم کارشناسان به جای پشت میز نشینی وارد مزرعه شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نیازعلی ابراهیمی پاک ظهر شنبه درهمایش عملیاتی کردن نظام نوین ترویج کشاورزی که با حضور محمدرضا خاوازی معاون ترویج وزارت جهاد کشاورزی در باغستان برگزار شد، اظهارداشت: تجربه ۳۵ سال گذشته نشان می دهد در حوزه کشاورزی موفق نبوده ایم و باید در روشها تغییراتی ایجاد کنیم.

ابراهیمی پاک یادآورشد: مهمترین رسالت ما در جهاد کشاورزی سیاست گذاری و برنامه ریزی است و برای افزایش بهره وری در کشاورزی باید بتوانیم موضوعات مختلفی مورد نیاز کشاورزان را وارد مزرعه کنیم تا بهره برداران استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم ترویج را وارد زمین کشاورزان کنیم هیچ نتیجه ای نخواهیم گرفت و باید به وضع موجود قانع باشیم و دیگر بهره وری و کاهش هزینه و مصرف و بالا بردن بهره وری معنا ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزان استان قزوین اظهارداشت: در طرح پهنه بندی انتقال دانش و همراهی با کشاورزان باید محقق شود و نیاز بهره برداران با حضور کارشناسان پاسخ داده شود.

کارشناسان کشاورزی باید وارد مزرعه شوند

ابراهیمی پاک یادآورشد: دیگر وقت آن نیست که کارشناس جهاد کشاورزی پشت میز بنشیند و منتظر آمدن کشاورز به دفتر ترویج باشد بلکه اگر بخواهیم تحولی در تولیدات کشاورزی صورت گیرد لازم است کارشناسان از پشت میزهای خود خارج شده و سر مزرعه بروند و با هدایت درست و اصولی کشاورزان به افزایش بهره وری کمک کنند.  
 
وی اظهارداشت: با روش های قدیمی دیگر نمی توان به سود مناسبی در بخش کشاورزی امیدوار بود و به صادرات اندیشید زیرا ساختار فعلی کارساز نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید ۲۰ درصد کارشناسان و نیروهای جهاد در ستاد باشند، ۲۰ درصد در شهرستانها مستقر شوند و ۶۰ درصد بقیه وارد مزرعه شوند و هدایت فنی و علمی کشاورزان را برعهده بگیرند تا کشاورزی نوین محقق شود.

ابراهیمی پاک گفت: پهنه بندی در نظام نوین ترویج در واقع کوچک شدن مدیریت است تا بتوان از پتانسیل و ظرفیت های موجود بیشتر استفاده کرد.

در ادامه فاطمه خمسه مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: نظام نوین ترویج به منظور مداخله فعال ترویج در نظام تولید کشاورزی و منابع طبیعی برای افزایش دانش فنی و تخصصی و کاربردی کارشناسان اجرا می شود.

وی افزود: نظام نوین ترویجی با بهره گیری از رویکردهای ترویجی مطلوب به منظور ارتقاء مهارت های فنی و مدیریتی بهره برداران شاغل به فعالیت کشاورزی و منابع طبیعی تدوین و اجرا می شود.

خمسه با اشاره به اقدامات انجام شده در استان قزوین برای عملیاتی شدن طرح نظام نوین ترویج اظهارداشت: ۱۱۰ پهنه در کل استان وجود دارد که این طرح در آنها اجرایی خواهد شد.

خمسه طرح ایجاد شبکه اجتماعی مجازی ویژه مسئولان پهنه های تولیدی و ترویجی و تاسیس شرکت تعاونی در ۱۱۰ پهنه را از جمله پیشنهادات سازمان جهاد  کشاورزی استان قزوین برای اجرای بهتر نظام نوین ترویج کشاورزی ذکر کرد.

در پایان این همایش کارشناسان و مسئولان مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستانها مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد.

 

کد خبر 3020757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha