۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 82723476
T T
۰ نفر

برداشت چغندر 15 كیلویی در شهرستان نی ریز

۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 82723476
برداشت چغندر 15 كیلویی در شهرستان نی ریز

شیراز- ایرنا- مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان نی ریز فارس اعلام كرد:‌ چغندر علوفه ای به وزن بیش از 15كیلوگرم از یك مزرعه الگویی در بخش پشتكوه این شهرستان برداشت شد.

مجتبی شعاع روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ قطر این چغندر 94 سانتی متر است و به صورت آزمایشی كشت شده بود.
وی ادامه داد: كشت این محصول و ایجاد مزرعه الگویی درقالب اجرای سیاست جایگزینی كشت های كم آب بر به جای كشت گیاهان پر آب بر است.
مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد كشاورزی نی ریز گفت:‌ با تحقیقات انجام شده و مشاوره كارشناسان زراعت سازمان جهاد كشاورزی فارس، بذر اصلاح شده تهیه و برای بررسی چگونگی مراحل رشد و عملكرد در شرایط كشاورز در سطح یك هكتار توسط یكی از كشاورزان شهرستان كشت شد.
شعاع ادامه داد: با رصد مراحل مختلف رشد ، اندازه گیری شاخصه های عملكرد پتانسیل این گیاه زراعی بیش از 100 تن در هكتار محاسبه شد ولی در زمان برداشت این رقم به حدود 200 تن و رشد غده های چغندر تا بیش از 15كیلوگرم و قطر نزدیك به یك متر رسید كه نشانگر وفق پذیری مناسب و عملكرد بالاست.
وی با اشاره به مزایای این كشت و ارزش اقتصادی آن برای كشاورزان گفت: مصرف كم تر آب در كشت این نوع چغندر، ارزش غذایی بالا برای دام، مناسب برای دوره تناوب، نیاز كم به سموم و كودهای شیمیایی از مزایای این نوع كشت است و می تواند گزینه مناسبی برای كشت این محصول در اوایل آذر و اوایل اسفند با توجه به شرایط اقلیمی باشد.
نی ریز در 213 كیلومتری شرق شیراز واقع است.
1876 / 2027
خبرنگار:‌غلامرضا مالك زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
۰ نفر