۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82271068
T T
۰ نفر
بحران كم آبی اصلی ترین خط قرمز در تنظیم برنامه های كشاورزی است

كرج - ایرنا - معاون زراعت وزارت جهاد كشاورزی موضوع كم آبی را كلیدی ترین خط قرمز در تنظیم برنامه های كشاورزی دانست كه باید به صورت ویژه مورد توجه قرار مسئولان كشور گیرد.

به گزارش ایرنا، عباس كشاورز روز سه شنبه در نهمین نمایشگاه ملی تخصصی تكنولوژی زیرساخت های كشاورزی در موسسه گلستان گلشهر كرج به موضوع كم آبی كه یكی از مشكلات در كشور است اشاره كرد و اظهار داشت كه بحران آب در كشور جدی تر از آن است كه ما به صورت لحظه ای یا منطقه ای احساس می كنیم و این مساله اصلی ترین و كلیدی ترین خط قرمزی است كه برنامه هایمان را باید مطابق آن تنظیم كنیم.
وی بیان داشت: متوسط كشت گندم آبی بین سال های 90 تا 92 بیش از 2 میلیون و 500 هزار هكتار در سال بوده كه اكنون به 2 میلیون و150 هزار هكتار كاهش یافته كه این نشان می دهد با كاهش نزدیك به 500 هزار هكتاری كشت گندم آبی مواجه بوده ایم.
وی تاكید كرد كه وضعیت محصولات كشاورزی كه شاخص هایش برای آحاد جامعه قابل لمس است، نسبت به قیمت دیگر كالاها در بازار از رشد برخوردار نبوده است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از سقوط قیمت كالاهایی كه در كشور مداخله ای در آن صورت نمی گرفته دولت یارانه می دهد.
**كاهش قابل توجه واردات محصولات كشاورزی به كشور
كشاورز گفت: واردات افسار گسیخته در سال های 90 تا 92 داشتیم كه سالانه 22 میلیون تن كالای كشاورزی وارد می شد، اكنون به 14 میلیون تن رسیده است و پیش بینی می شود در سال جاری این عدد به كمتر از 10 میلیون تن برسد.
وی اضافه كرد: مشكلات بازرگانی به صورت عمومی بخصوص در بخش صادرات محصولات كشاورزی داریم، ولی تولید غیر قابل انتظار افزایش یافته كه این مرهون سیاست ها و تلاش كشاورزان و خادمان به كشاورزان است.
**تلاش برای كاهش كشت محصولات كشاورزی نیازمند آب زیاد
كشاورز تلاش بر كاهش كشت برنج را از دیگر برنامه های وزارت جهاد كشارزی عنوان كرد و بیان داشت: خیلی از كشاورزان و مدیران آزرده هستند زیرا كشت داشته اند به امید فروش و محصولات فوق را نیز بیمه نكرده اند.
وی ادامه داد كه سعی كردیم حمایتی های لازم را از كشاورزان موفق داشته باشیم كه سال گذشته توفیق خوبی داشتیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: با اجرای سیاست های وزارت جهاد كشاورزی در راستای مصرف بهینه از آب كشاورزی، كشت برنج در اصفهان را تا حد قابل قبولی كاهش دادیم به طوری كه كشت از 30 هزار هكتار به 4500 هكتار رسیده و در نظر داریم این عدد را به صفر رسانده و كشت های جایگزین را داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی همچنین به كاهش كشت بهاره چغندر قند اشاره كرد و افزود: كشت بهاره قفل شده و سیاست كشت پاییزه را ادامه دادیم به طوریكه درسال زارعی جاری كشت پاییزه چغندر قند در 9 استان كشور همچون گلستان، خراسان رضوی، فارس و كرمانشاه را داشته ایم.
كشاورز گفت: این روش كشت را در این محصول از 2 هزار هكتار آغاز كرده ایم و امسال به 18 هزار هكتار در برنامه داریم كه اگر صنعت مشكلش حل بشه تصور بر این است كه مشكل شكر با یك سوم آب قبلی حل شود.
**در تولید شكر ركورد زده ایم
كشاورز افزود: برغم اینكه كشت بهاره در كشت چغندر قند افزایش سطح نداشته ایم امسال در تولید شكر ركورد تاریخی زده ایم. عدد 53 تن تولید چغندر با این خاك های فقیر مطلوب است.
وی اظهار داشت: اینها همه نسخه هایی است كه عملیات آن آغاز شده و شروع خوبی را برای مدیریت بحران آب داشتیم و در این مسیر كشاورزان پیشروترین گروه هستند.
معاون وزیر جهاد كشاروزی بیان داشت: آبیاری بارانی در كشور خشك و در این گرمای سوزان جایی ندارد و غیر از مناطقی كه رطوبت بالای 60 درصد دارند، فقط می توان به آب باران برای كشت امید داشت.
**حركت به سمت كشت نشایی
كشاورز تاكید كرد: سیستم ها باید اصلاح شود تا مقررات اصلاح شود و برنامه 10 ساله آبیاری میكرو سطحی و زیر سطحی تصویب شده است و اقدام ملی كشت نشایی خوب آغاز شده ولی هنوز سازندگان ماشین ندارند تا به ما بدهند بطوریكه ماشین نشاكار كارآمد و راحت نداریم.
وی گفت: این كشور به نیوتكنولوژی نیاز دارد و باید غیر از گندم، جو، سیب زمینی و .... دیگر محصولات را نیز به صورت نشایی كشت كنیم و باید بانك نشاء داشته باشیم و نشاء تولید و كشتش صنعتی شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی به كیفیت برگزاری نمایشگاه زیرساخت های كشاورزی در كرج اشاره كرد و افزود: علیرغم اینكه كرج پایتخت علمی كشاورزی كشور است ولی برگزاری این نمایشگاه در حد مطلوب و دلخواه نیست و نیازمند بیشتر مشاركت بخش خصوصی و كمرنگ شدن بخش دولتی است.
نهمین نمایشگاه ملی تخصصی زیرساخت های كشاورزی در موسسه گلستان گلشهر كرج به مدت چهار روز ادامه دارد.
6156/8029/1535خبرنگاران:نوشین طهماسبی و حكیمه كشاورز**انتشاردهنده: داریوش غفاری
۰ نفر