ظرفیت‌های متنوع «قاره کوچک» در تیررس جذب اعتبارات سفر دولت سیزدهم

شاهرود - ایرنا - ظرفیت، تنوع و جاذبه در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن فرصتی بی‌نظیر برای رونق، جلب و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در شاهرود است که زمینه آن می‌تواند با تخصص اعتبار در سفر دولت سیزدهم به استان سمنان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در بخش کشاورزی تکمیل زنجیره تولید و صادرات محصولات برای رونق این حوزه در شرق استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و راه‌اندازی صنایع تبدیلی نیز فرصتی ویژه در این زمینه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، شرق استان سمنان به قطب کشاورزی مشهور است که سالانه محصولات بسیاری از شهرستان های شاهرود، میامی و دامغان به دیگر نقاط استان و کشور صادر می‌شود.

این صادرات اما به داخل کشور محدود نیست و محصولاتی چون زردآلو و انگور شاهرود و بسطام و پسته دامغان نیز مورد توجه خریداران خارجی به عنوان محصولات تازه‌خوری و فرآوری شده قرار دارد.

به گفته مسوولان وقت، در سال ۹۴ برای نخستین بار زردآلوی بسطام به مالزی و انگور شاهرود به عربستان صادر شد.

ظرفیت‌های متنوع «قاره کوچک» در تیررس جذب اعتبارات سفر دولت سیزدهم

ظرفیت‌های معدنی شاهرود

ظرفیت‌های معدنی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی آهک، گچ، پتاس، کرومیت، سرب، روی، آهن، مس و منگنز از جمله مواد معدنی هستند که سرمایه‌گذاری برای استخراج آن در این منطقه بازده اقتصادی خوبی دارد و گشایش برخی محدوده‌های دارای کانی‌های فلزی توسط دولت که در بخش ممنوعه و حفاظت‌شده محیط زیستی قرار دارد، بخش عظیمی از مشکلات را حل و فصل و نتیجه بخش خواهد کرد.

بخش گردشگری شهرستان شاهرود هم هرساله پذیرای بیشترین تعداد گردشگران طی تعطیلات نوروزی در استان سمنان است. تدوین طرح جامع گردشگری این شهرستان نیز به رونق این صنعت درآینده کمک می‌کند که بخشی از آن از طریق جذب سرمایه‌گذار محقق‌شدنی است.

ظرفیت‌های متنوع «قاره کوچک» در تیررس جذب اعتبارات سفر دولت سیزدهم

وجود جنگل‌های هیرکانی ابر، ماسه‌زارهای کویر طرود، گونه‌های متنوع زیستی، گیاهی و جانوری کم نظیر همانند اورس ،زاغ بور، گورخر و یوزپلنگ آسیایی، آهو، جبیر، گربه کارآکال و هوبره و همچنین آرامگاه بزرگانی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ حسن جوری از بزرگان قیام سربداران، برج کاشانه، کاروانسراهای شاه عباسی، این خطه از ایران اسلامی در شرق استان سمنان را در دیدگاه مردم و علاقه‌مندان حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی و همچنین قرار گرفتن در مسیر زائران حرم تا حرم حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارش امام رضا(ع) در مشهد مقدس با حدود ۲۰ میلیون تردد جاده‌ای در سال این منطقه را متمایز کرده است.

بنا به اعلام اداره کل گمرگ استان سمنان در نشست کمیته صنعت و معدن شاهرود روز ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ابراز کرد: سه شرکت تولیدی سیمان، سیم و کابل مغان و طب پلاستیک نوین شهرستان شاهرود در مدت ۶۶ روز از اردیبهشت ماه تا تیرماه آن سال نزدیک به ۲ میلیون دلار کالا از شاهرود به کشورهای منطقه صادر کردند.

ظرفیت‌های متنوع «قاره کوچک» در تیررس جذب اعتبارات سفر دولت سیزدهم

وجود ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در شاهرود

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد که ۳۲ درصد باغ‌های این استان را دربردارد.

به گفته مسوولان جهاد کشاورزی شاهرود، سالانه به طور میانگین ۲۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی و ۱۵۵ هزار تن هم محصولات باغی در این منطقه تولید می شود که ۵۰ درصد از تولیدات باغی استان سمنان است.

بارش‌های آسمانی در این منطقه طی ۱۵ سال گذشته بسیار کاهش یافته و امکان افزایش زمین‌های کشاورزی و باغی وجود نداشته است، درآمدزایی از زمین‌های موجود یکی از راه کارهای اساسی برای کشاورزان و باغداران محسوب می‌شود.

یکی از راه‌های افزایش درآمد این قشر تلاشگر، امکان صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه باغی به صورت تازه‌خوری به خارج از کشور است که برای رسیدن به این هدف راه‌اندازی و تجهیز فرودگاه شاهرود بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

فرودگاه، فرصت توسعه شاهرود

فرودگاه ۷۲۰ هکتاری شاهرود یکی از معدود فرودگاه‌های مردمی در کشور است که تعدادشان به اندازه انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد.

کمک‌های اهالی این شهر در قالب «کمیته مردمی حمایت از فرودگاه شاهرود» سال‌هاست به شکل‌های گوناگون از تلاش برای تداوم پروازها تا اجرای طرح‌های عمرانی انجام می‌شود.

ظرفیت‌های متنوع «قاره کوچک» در تیررس جذب اعتبارات سفر دولت سیزدهم

در میان این همه تکاپو برای سرپا نگه‌داشتن فرودگاهی که مردم شهر، آن را همانند فرزند خود می‌دانند، اما نکته‌ای قابل تامل است. از ابتدای تاسیس این فرودگاه تا به امروز همه بر این موضوع تاکید دارند که حمل و نقل هوایی نه از جنبه لوکس آن بلکه برای رونق اقتصادی منطقه و توجه به اقتصاد مقاومتی ضروری است.

موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی شاهرود

موقعیت جغرافیایی شاهرود سبب قرارگیری این شهر در مسیر اتصال شرق به غرب و شمال به مرکز و جنوب کشور شده و به همین دلیل زیرساخت‌های ارتباطی ریلی و جاده‌ای در این منطقه از کیفیت خوبی بهره‌مند است.

اهمیت این امر مهم را گذشتگان به خوبی می دانستند و به همین دلیل ۲ اداره کل راه و شهرسازی شرق استان و راه آهن شمالشرق (۱) در این شهر استقرار دارند و مسیر مرزهوایی نیز به آن جانی دوباره بخشیده است.

سالانه حدود ۸۰ میلیون دلار کالا و محصولات از شهرستان شاهرود به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

شهرستان شاهرود دارای ۱۴۸ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، ۶۶ اثر مربوط به بناها و محوطه‌های تاریخی، ۶۹ تپه تاریخی و ۲۰ اثر معنوی است و بیش از ۲ هزار تخت برای پذیرش گردشگران دارد.

در حوزه معدن نیز شاهرود جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد به طوری که از مجموع ۴۰ نوع ماده معدنی استان سمنان، ۲۵ نوع در این شهرستان یافت می‌شود.

همچنین وجود فرودگاه مجهز، راه آهن و نیز استقرار نمایندگی گمرک در شاهرود راه را برای فعالیت سرمایه‌گذاران بازتر کرده است.

شهرستان شاهرود با ۵۳ هزار کیلومترمربع مساحت و بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان پر جمعیت‌ترین شهرستان این استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha