۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۲۳:۱۷
کد خبر: 81883087
T T
۰ نفر
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران :حاكميت، بخش خصوصي را دارايي خود بداند/ قبح قانون گريزي از بين رفته است

مشهد- ايرنا- نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: بسياري اوقات حاكميت، بخش خصوصي را به عنوان يك بدهي مي بيند در حالي كه فعالان اقتصادي و اين بخش دارايي حاكميت هستند.

غلامحسين شافعي روز پنجشنبه در مراسم پاياني سومين همايش توسعه پايدار با رويكرد بهبود محيط كسب و كار در مشهد افزود: هر چند در حوزه اقتصاد مشكلات اساسي و كهنه اي با ريشه تاريخي و فرهنگي در كشور داريم اما درد بزرگ آن است كه بسياري اوقات حاكميت، بخش خصوصي را به عنوان يك بدهي مي بيند.
وي اظهار كرد: گاهي ما خطا كرده و مخاطب خود را اشتباه مي گيريم و گاه بخش دولتي دچار اين اشتباه مي شود زيرا هيچ كس در جاي خود نيست يا به وظايف خود به طور كامل آشنايي ندارد.
وي گفت: برقراري ارتباط و تعامل متقابل بين اين دو بخش ساده نيست و اين وضعيت اغلب در دولت هاي متكي به نفت وجود دارد و اين دولت ها سعي مي كنند به همه بخش ها سروري كنند.
شافعي بخشي از اين مشكل را ناشي از نبود گوش شنوا در بخش هاي مختلف بويژه در مسئولان دولتي عنوان كرد و افزود: رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري بارها بر تحول اقتصادي تاكيد كردند و راهكارهاي بسيار ارائه داده اند اما كمتر اجرايي شده است.
وي اظهار كرد: رئيس جمهوري در كنفرانس اقتصاد ايران تاكيد كرد كه دولت بايد دست نياز خود را به سوي مردم دراز كند نه بالعكس< و در جايي ديگر نيز گفتند ديگر بس است كه اقتصاد به سياست يارانه بدهد و الان زمان آن است كه سياست سهم خود را به اقتصاد ايران بپردازد.
وي گفت: به رغم همه اين تاكيدها در صحنه عمل تغييرات فاحشي ديده نمي شود و گويي برخي آنها را نمي شنوند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن خراسان رضوي با بيان اينكه دولت عيالوار سنگين نمي تواند خود را اداره كند افزود: اقداماتي كه در ادغام وزارتخانه ها براي كوچك سازي دولت انجام شد در سبك سازي و چابكي دولت نتيجه اي نداشته و در اين سال ها قبح قانون گريزي در كشور نيز از بين رفته است.
وي اظهار كرد: هزاران قانون و مقررات وجود دارد اما در اجراي آنها چندان قوتي ديده نمي شود و قانون گريزي رسم شده است.
اين فعال اقتصادي ادامه داد: زماني كه قانون بهبود فضاي كسب و كار در مجلس تصويب شد دولت قبلي به طور علني آن را ابلاغ نكرد و رئيس جمهوري وقت، حاضر به ابلاغ آن نشد و بعد هم كه ابلاغ شد اجراي آن بسيار ضعيف و كمرنگ بود.
وي با اشاره به طرح برخي مباحث از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در زمينه عدم اجراي مناسب قوانين گفت: اگر قانون از سوي خود مجلس اجرا نشود ما به چه كسي بايد شكايت كنيم ؟
وي افزود: در دولت يازدهم اكثر آيين نامه هاي اجرايي قانون بهبود فضاي كسب و كار تدوين شده و اقدامات خوبي هم در وزارتخانه هاي اقتصاد و دارايي و امور خارجه انجام و بسياري از آيين نامه ها تدوين شده كه به زودي اجرايي مي شود.
شافعي همچنين با اشاره به ضرورت حضور نمايندگان قوه مقننه در شوراي گفت و گوي بخش خصوصي و دولتي اظهار كرد: در خراسان رضوي كه اين شورا بطور مرتب برگزار شده از يك سال و نيم پيش تاكنون يكبار هم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در آن حضور نيافته اند در حالي كه دو نماينده بايد در شوراي گفت و گوي بخش خصوصي و دولتي استان حضور داشته باشند.
وي ادامه داد: در شرايط فعلي رفع تحريم ها كه در پي جذب سرمايه گذاري خارجي و تعامل بيشتر با دنيا هستيم بيش از همه نيازمند بهبود فضاي كسب و كار مي باشيم.
وي با اشاره به معضلات بسيار اقتصادي بويژه در حوزه مالي گفت: قوانين بسيار وجود دارد كه براي شرايط خاص چون دوران جنگ و امثال آن تدوين شده و امروز كه همه اين شرايط از بين رفته همچنان اين قوانين باقي است.
شافعي با بيان اينكه در موارد مشابه احكام متفاوت ارائه مي شود، افزود: اكثر اين قوانين تفسير به راي و تفسير به ديدگاه مدير حاكم بر آن دستگاه مي شود.
وي اظهار كرد: بخش خصوصي و توليدي كشور در استفاده از علم روز دچار نقصان است و امروز بايد همه به هم كمك كنيم تا اقتصاد كشور را رو به جلو حركت دهيم.
همايش توسعه پايدار كه از روز چهارشنبه در مشهد آغاز شده است عصر پنجشنبه به كار خود پايان داد.
شبك ** 1906 / 6053 **1917
۰ نفر