۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۵۶
کد خبر: 82566545
T T
۰ نفر
فعال بازرگانی: تغییرات در روابط تجاری ایران و هند متاثر از برجام و طبیعی است

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران می گوید، تغییرات پیش آمده در روابط تجاری ایران و هند متاثر از برجام و طبیعی است و به هیچ عنوان تنش تلقی نمی شود.

«محسن بهرامی ارض‌اقدس» امروز(جمعه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بروز هر گونه تنش در روابط تجاری و بازرگانی ایران و هند را (آنطور كه رسانه های بیگانه اطلاع رسانی كردند) رد كرد.
به گزارش ایرنا، برخی رسانه های غربی مذاكره ایران و هند بر سر توسعه میدان گازی فرزاد بی و اینكه ایران با روسیه هم درباره توسعه این میدان مذاكره كرده است، تنش در روابط تجاری ایران و هند ارزیابی كرده اند، درصورتی كه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه یك میدان معطل نمی ماند و با شركت های متعدد وارد مذاكره می شود.
'بیژن زنگنه ' وزیر نفت ایران چهارم خرداد ماه جاری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به نامطلوب بودن پیشنهاد طرف هندی برای توسعه میدان فرزاد بی، گفته بود ایران همزمان با ادامه مذاكره با هندی ها، با شركت گازپروم روسیه نیز برای توسعه این میدان گفت و گو می كند.
رییس كمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در ادامه این گفت وگو افزود: طرف های هندی در سال های گذشته سرمایه گذاری های كلانی در منطقه چابهار انجام داده و در مسیر جاسك به چابهار طرح های متعددی تعریف كرده اند.
وی تاكید كرد، در مقوله های انتقال گاز و مبادلات تجاری تعاملات و ارتباطات تنگاتنگی بین 2 طرف وجود دارد و بویژه هند از بزرگ ترین خریداران نفت ایران به شمار می رود.
بهرامی یادآوری كرد: در شرایط تحریم های شدید اقتصادی كشور كه فقط قادر به فروش نفت به كشورهای محدودی بودیم، هند از این فرصت سوء استفاده زیادی كرد؛ از جمله آنها پرداخت پول ایران به روپیه یا بلوكه كردن مطالبات ایران بود و در مقاطعی می خواستند در عوض پول نفت از كالاهای خود به ما بدهند.
رییس كمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران افزود: امروز با رفع تدریجی تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران قادر است نفت خود را به كشورهای مختلف بفروشد و الزامی نیز به خرید كالای هندی ندارد.
وی گفت: واكنش كنونی هند به تغییر و تحولات پیش آمده در پسابرجام در رابطه با ایران طبیعی است اما به هیچ عنوان به عنوان تنش تلقی نمی شود.
به گزارش ایرنا، پس از دستیابی به برجام در بیست و سوم تیرماه 1394، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 2231، به طور رسمی از این توافق حمایت كرد و با گنجاندن آن در حقوق بین الملل، عمل به برجام را به صورت یك قانون، الزام آور دانست.
برجام از بیست و ششم دی ماه 1394 اجرا شد و همچنان در مرحله پیاده سازی تعهدها قرار دارد.
«حسن بامیری» رایزن بازرگانی ایران در هند نیز به تازگی به ایرناگفت: اگر مشكل بانكی بین ایران و هند رفع شود ، صادرات غیر نفتی ایران می تواند به بیش از 10 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
وی با بیان اینكه میزان صادرات غیر نفتی بین ایران و هند در سال گذشته حدود 6.7 میلیارد دلار بوده است، افزود: در صورت ایجاد شعب بانك های ایرانی در هند این میزان می تواند تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد.
وی با بیان اینكه حدود پنج سال است بانك های ایرانی برای ایجاد شعبه در هند درخواست داده اند، افزود:تاكنون بانك مركزی هند به بهانه تكمیل نبودن مدارك با این درخواست ها موافقت نكرده است.
رایزن بازرگانی ایران در هند گفت كه اگر طرف هندی عزم جدی برای صدور مجوز فعالیت بانك های ایرانی داشته باشد ،می تواند نواقص را اعلام تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.
«اس .سی راجان» مدیر عامل فدراسیون سازمان های صادراتی هند نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ظرفیت های ایران و هند برای گسترش روابط تجاری گفت مهمترین مانع توسعه روابط بین تهران و دهلی نو مشكلات بانكی است.
وی خاطرنشان كرد، تاكنون پنج بانك ایرانی برای ایجاد شعبه در هند درخواست داده اند كه تاكنون پاسخی از سوی دولت هند داده نشده است .
وی از بانك مركزی هند خواست برای رفع مشكلات تجاری بین دوكشور هرچه زودتر مجوز فعالیت این بانك ها را صادر كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065 * 2078 *1961* مصاحبه: محمدمهدی بهرامی * انتشار: مریم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد