۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۴
کد خبر: 81683084
T T
۰ نفر
آموزش عمومی برای پیشگیری و مقابله با سالك با جدیت انجام می شود

ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی ایلام گفت: آموزش افراد برای مقابله و پیشگری از بیماری سالك بعنوان یكی از مهمترین برنامه های دانشگاه برای همه اقشار مردم با جدیت زیادی در حال انجام است.

راضی ناصری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: همه افراد بویژه مسافرانی كه در مناطق مستعد سالك حضور دارند برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری باید از پماد و داروی دافع حشرات استفاده كنند.

وی با بیان اینكه بیماری سالك دوران نهفتگی یك ساله دارد، افزود: افراد همچنین باید نواحی روباز بدن همچون دست ها و صورت خود را بپوشانند تا از نیش پشه های ناقل بیماری سالك مصونیت باشند چرا كه فرد گزیده شده تا مدت ها از ابتلای خود به بیماری بی خبر است.

ناصری تاكید كرد: در هنگام خواب بویژه در فضای باز باید از حفاظ هایی چون توری و پشه بند استفاده كنند تا تماس حشره لیشمانیا ناقل بیماری سالك با قسمت های مختلف بدن به كمترین حد ممكن برسد.

به گفته وی، بهتر است به منظور جلوگیری از ورود این حشره به فضای منزل یا محل كار از حفاظ های توری برای درب و پنجره استفاده شود.

رییس مركز بهداشت استان ایلام یادآور شد: این بیماری از راه هایی چون تجمع زباله و نخاله های ساختمانی و از طریق جوندگان، سگ های ولگرد و افراد مبتلا به بیماری سالك به دیگران منتقل می شود كه یكی از بهترین راه های پیشگیری و مقابله با این بیماری رعایت نظافت و بهداشت در فضای دورنی و بیرونی منزل و محل كار است.

وی آموزش اقشار مختلف مردم و دستگاه های اجرایی و نظامی، كشاورزان، مدارس و عشایر در خصوص آشنایی با راه های مختلف پیشگیری و مقابله و درمان بیماری سالك را از برنامه های دانشگاه علوم پزشكی ایلام در سال جدید دانست و از توزیع اقلام كمك آموزشی، داروهای دافع حشرات و پشه بند میان جامعه هدف خبر داد.

بیماری سالك سال گذشته یك هزار و 561 نفر را در استان ایلام مبتلا كرد، بیشترین آمار مبتلایان در شهرستان های مهران، دهلران و آبدانان ساكن بودند، البته حضور میلیونی زوار اربیعین و زلزله های مداوم دهلران و آبدانان در گستردگی فعالیت حشره ناقل بیماری سالك نیز موثر بوده است.

7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها