۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82246233
T T
۰ نفر
یكپارچه سازی كشتزارهای تربت حیدریه، اندكی بیش از یك سوم

تربت حیدریه - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه گفت: از مجموع 84 هزار هكتار كشتزار این شهرستان تنها در سطح 30 هزار هكتار طرح یكپارچه سازی اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، محمد كریمی فرزقی روز سه شنبه در نشست خبری، با اشاره به زیر كشت رفتن 54 هزار هكتار از كشتزارهای این منطقه افزود: این وضعیت باعث شده میزان بهره وری آب در این شهرستان از 35 درصد فراتر نرود.
وی اظهار كرد: با یكپارچه سازی اراضی، امكان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار ممكن می شود كه هم اكنون از بهترین شیوه های رایج در جهان برای مدیریت منابع آبی است و تربت حیدریه در این زمینه رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به خشكسالی های چند ساله اخیر، گفت: هم اكنون میزان آب مصرفی بخش كشاورزی در این منطقه 507 میلیون مترمكعب است كه به جز 35 درصد، بقیه تبخیر شده و بدون استفاده جذب زمین می شود.
كریمی افزود: هدف وزارت جهاد كشاورزی یكپارچه سازی تمامی اراضی كشاورزی است و در این راستا و به منظور تشویق كشاورزان در حال حاضر به ازای هر هكتار 60 میلیون ریال كمك بلاعوض می پردازد كه این رقم معادل 85 درصد كل هزینه ها است.

* شهرداری ها، مقصر اصلی در تغییر كاربری اراضی كشاورزی
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه گفت: یكی از بزرگترین مشكلات این حوزه، تغییر كاربری اراضی كشاورزی توسط شهرداری ها، دهیاری ها و نبود وحدت رویه بین دستگاههای مجری است، به طوری كه شهرداری به عنوان دستگاهی خدمات رسان برای زمین های خارج از حریم شهری مجوز تغییر كاربری می دهد.
كریمی با بیان اینكه 313 پرونده در خصوص تغییر كاربری غیرمجاز اراضی در محافل حقوقی طرح شده، افزود: كل این اراضی 26 هكتار است كه 1.5 هكتار آن باغ است و از این میزان پرونده تشكیل شده، در خصوص 45 فقره به نفع ما، 11 فقره علیه دولت و 16 فقره به قلع و قمع رای صادر شده و بقیه در دست بررسی است.
وی اظهار كرد: البته ما با تغییر كاربری اراضی مشكلی نداریم، اما متقاضیان باید پیش از هر اقدامی به مدیریت جهاد كشاورزی مراجعه كرده و با قبول شرایط موجود كه یكی از آن پرداخت 80 درصد مبلغ زمین به خزانه دولت است، اقدام كنند.
كریمی گفت: با توجه به شكایاتی كه بخش كشاورزی از شهرداری داشته، اكنون این موضوع در شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسانی شامل آب، برق و گاز مسكوت مانده و امیدواریم بتوانیم ضمن برخورد با متخلفان قانون را به نحو مطلوبی اعمال كنیم.

* برنامه های ترویجی تعطیل شده در دولت قبل دوباره فعال شد
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه از آغاز مجدد برنامه های ترویجی و آموزشی كه در دولت قبل تعطیل شده بود، خبر داد و گفت: نیروی لازم در این زمینه جذب شده كه سهم تربت حیدریه 25 نفر است كه در مراكز خدمات مستقر شده اند.
كریمی افزود: نظام نوین ترویج كه یك طرح ملی است با جدیت در این شهرستان دنبال می شود و برای عملیاتی شدن آن دو مركز در تربت حیدریه به صورت پایلوت فعال شده اند.
وی گفت: در حوزه زعفران نیز از پارسال با همكاری دفتر نمایندگی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، در ایران یك كار پژوهشی را به منظور تولید زعفران با كیفیت بالا آغاز كرده ایم.
یونیدو، یك آژانس تخصصی با محور فقرزدایی از طریق بسیج دانش، مهارت ها، اطلاعات و فن آوری برای پیشبرد اشتغال مولد، اقتصاد رقابتی و محیط زیست سالم است.

*تولید 8 رقم سیب زمینی بذری در تربت حیدریه
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه از این شهرستان به عنوان قطب اصلی تولید سیب زمینی در خراسان رضوی یاد كرد و گفت: هم اكنون در جلگه رخ هشت رقم سیب زمینی بذری برای مصارف خوراكی و صنعتی با سطح زیر كشت 2200 هكتار صورت می گیرد كه سالانه 100 هزار تن تولید دارد.
كریمی در خصوص كشت گندم نیز گفت: در سال زراعی گذشته از سطح هشت هزار هكتار گندمزار آبی، حدود 45 هزار تن گندم تولید شد كه 17 هزار تن برای مصارف خوراكی، 10 هزار تن به عنوان بذر و بقیه در دیگر بخش ها استفاده شد و امسال نیز سطح زیر كشت هشت هزار و 500 هكتار است كه پیش بینی برداشت 45 هزار تن است.
وی در خصوص جو نیز اظهار كرد: در سال زراعی گذشته 6 هزار هكتار جو آبی كاشتیم و 11 هزار تن خرید داشتیم.

*زعفران و داستان هزار توی پیچیده و سردرگمی دولتی ها و كشاورزان در تربت حیدریه
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه گفت: هم اكنون كشت زعفران در این منطقه به صورت سنتی صورت می گیرد كه نیاز به مكانیزاسیون آن احساس می شود تا هزینه های تولید كاهش یابد.
كریمی افزود: هر چند كشور ما رتبه نخست كشت و تولید زعفران را به خود اختصاص داده اما واقعیت آن است كه در ساخت ماشین آلات كشاورزی حرفی برای گفتن نداریم.
وی ادامه داد: كشورهای پیشرفته با كاشت زعفران آشنایی ندارند لذا تاكنون به این فكر نیفتاده اند تا در زمینه كاشت و برداشت زعفران اقدام به ساخت ماشین آلات خاص بكنند.
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه گفت: وظیفه داریم با شركتهای متخصص در زمینه ساخت ماشین آلات كشاورزی وارد مذاكره شویم البته این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه مكانیزاسیون كاشت و برداشت زعفران به اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد.
وی افزود: سال 1390 برنامه خوبی با نام 'برنامه جامع بهبود محصول زعفران ایران' با هدف حفظ مزیت نسبی و ارتقای توان رقابت در تجارت خارجی از طریق بهره برداری و تولید و حفظ جایگاه برتر با كمك وزارتخانه های جهاد كشاورزی، امور خارجه، بهداشت، بازرگانی و سازمانهای استاندارد، میراث فرهنگی و بخش خصوصی تدوین و تصویب شد.
وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح در آن سال سه هزار و 300 میلیارد ریال پیش بینی شده بود كه می باید به تدریج و در قالب 6 طرح و در مدت پنج سال اجرا می شد اما تا امروز اجرایی نشده است.
كریمی اذعان كرد: با توجه به سطح زیر كشت زعفران در تربت حیدریه كه سالانه بین 30 تا 40 تن محصول خشك برداشت می شود باید صنایع فرآوری و بسته بندی در این منطقه فعال شود تا علاوه بر اشتغالزایی بتوانیم برند زعفران شهرستان را به كشور معرفی كنیم.
وی پیش بینی كرد كه با توجه به بهار بارانی امسال امیدواریم از سطح هشت هزار هكتاری زیر كشت این محصول، 40 تن زعفران خشك در این شهرستان برداشت شود.

* بی اعتمادی كشاورزان به صندوق بیمه محصولات كشاورزی
كریمی به پیش بینی های سازمان هواشناسی در خصوص افت ناگهانی و محسوس دمای هوا در روزهای آینده اشاره كرد و گفت: چنانچه این شرایط جوی در فصل برداشت زعفران حاكم شود، كشاورزان زیان زیادی خواهند دید.
وی افزود: مشكل دیگر در این بخش آن است كه كشاورزان این منطقه به صندوق بیمه محصولات كشاورزی اعتماد ندارند و لذا نسبت به بیمه كردن اراضی یا دام های خود اقدام نكرده اند.
شاخص ترین محصول كشاورزی منطقه تربت حیدریه كه از نظر گستره كشت در ایران و جهان رتبه نخست را به این خود اختصاص داده زعفران است كه كشت آن در سطح هشت هزار هكتار با تولید سالانه 34 تن محصول صورت می گیرد.
از مجموع 70 هزار هكتار اراضی زیر كشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هكتار یعنی معادل حدود 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در تربت حیدریه 4.2 كیلوگرم است كه میزان تولید سالانه آن در این شهرستان به 32 تن زعفران خشك می رسد.
شهر 130 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132

سرخط اخبار استان‌ها