تاثیرآلودگی و سموم کشاورزی در افزایش بیماران پارکینسون/15 درصد بیماران آلزایمر نیز دارند

عضو هیئت مدیره کلینک درمانی پارکینسون بیمارستان الزهرا (س) گفت: نوع ژنتیکی بیماری پارکینسون از 40 سال شروع می شود؛ آلودگی هوا و سموم کشاورزی در افزایش این بیماری در عصر کنونی موثر بوده است ضمن اینکه ضربه‌های مکرر به سر نیز می تواند عاملی برای آغاز این بیماری در آینده شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد چیت‌ساز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: پارکینسون بیماری شایعی از دسته بیماری های ناشی از استحاله مغزی است که در سنین بالای 60 سال یک درصد افراد به آن مبتلا می شوند.

وی افزود: در چند سال اول بیماری درمان این بیماران راحت تر است اما از سال چهارم به بعد کنترل علایم بیماری سخت تر می شود چرا که عوارض پیشرفت بیماری و داروهای درمانی نمایان می شود.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: بر این اساس نیازمند درمانگاهی بودیم تا از تخصص متخصصان مختلف حیطه علوم پزشکی استفاده شود چراکه این بیماران نیازمند هزینه های توانبخشی مانند کاردرمانی، ماساژ درمانی و گفتار درمانی هستند که بیشتر از دارو کمک کننده است.

وی با بیان اینکه اکنون درمرحله همه گیرشناسی بیماران پارکینسون هستیم، بیان داشت: زمانی که فرد به داروهای خوراکی مقاوم می شود باید با روش های دیگر درمانی مانند لوله گذاری گاواش (سوند معده) ، استفاده از PATCH پوستی یا ورود دارو به سرم استفاده کرد.

چیت‌ساز ابراز داشت: پیش از این درمان این بیماران به شکل کلاسیک بوده است و امکان سنجش دوز دارو نظارت علمی دقیق برای کم، زیاد یا تعویض دارو وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه هنوز دانش پزشکی علت اصلی این بیماری را کشف نکرده است، بیان داشت: نوع ژنتیکی این بیماری زودتر از 40 سال شروع می شود؛ آلودگی هوا و سموم کشاورزی در افزایش این بیماری در عصر کنونی موثر بوده است ضمن اینکه ضربه‌های مکرر به سر نیز می تواند عاملی برای آغاز این بیماری در آینده شود.

پزشکان حاضر به ارجاع بیماران اختلالات حرکتی به دیگر متخصصان نیستند

عضو هیئت مدیره کلینک درمانی پارکینسون بیمارستان الزهرا (س) گفت: یکی از مشکلات ما این است که همکاران حاضر به ارجاع بیماران اختلالات حرکتی به دیگر متخصصان نیستند و بر این اساس گاه به دلیل عدم درمانهای تخصصی بیمار در اثر دوز داروی زیاد دچار مشکل می شود و یا نیازمند تعویض دارو است که به آن توجه نمی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این روش DBS پیش از این تنها در تهران و شیراز انجام شده است افراد متخصص در این زمینه کم داریم و یک یا چند نفر برای آموزش طی دوره شش ماهه به هلند یا کانادا فرستاده می شوند.

چیت‌ساز با بیان اینکه بیماری درمان قطعی ندارد اما برای بهتر زندگی کردن این بیماران بسیار موثر است، بیان داشت: ژنتیک در ابتلا به این 10 تا 20 درصد موثر است و بیش از 80 تا 90 درصد بیماران اسپراتیک یعنی بدون علایم هستند.

وی افزود: تنها راه اثباتی پیشگیری برای این بیماری تعدیل رژیم غذایی، مصرف کمتر مواد پرکالری و مصرف سبزی و میوه و فعالیت فیزیکی مداوم است.

15 درصد پارکینسونی ها آلزایمر نیز دارند

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: 15 درصد پارکینسونی ها آلزایمر نیز دارند که مشکلات را تشدید می کند و بر این اساس این درمانگاه می تواند در این راستا کمک کننده باشد تا با مشاوره صحیح دارویی استفاده شود که برای آنها مشکل ساز نشود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =