41 درصد اراضي كشاورزي استان به آبياري باراني مجهز شده است

اسدآباد- ايرنا- مدير آب و خاك جهاد كشاورزي استان همدان با اشاره به اجراي بيش از 120 هزار هكتار آبياري تحت فشار در سطح استان گفت: تاكنون 41 درصد از اراضي كشاورزي به آبياري باراني مجهز شده است.

حبيب اله مظاهري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با اجراي اين طرحها سالانه 600 ميليون متر مكعب و به اندازه 17 برابر مخزن سد اكباتان در مصرف آب صرفه جويي مي شود.
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي استان همدان اظهار كرد: در سالهاي اخير براي توسعه روشهاي آبياري تحت فشار تا مبلغ 65 ميليون ريال يارانه به كشاورزان پرداخت مي شود .
وي تصريح كرد: استان همدان مانند بسياري از نقاط كشور جز مناطق خشك و نيمه خشك است و با توجه به افت شديد سطح ايستايي در سالهاي اخير لزوم تغيير بنيادي در نحوه بهره برداري از منابع آبي موجود بويژه در بخش كشاورزي كه مصرف كننده بيش از 92 درصد منابع آبي است امري حياتي است.
مظاهري با تشريح مزاياي آبياري تحت فشار گفت: اجراي اين نوع سيستم آبياري علاوه بر افزايش راندمان آبياري موجب كاهش فرسايش، بهبود كيفيت و كميت محصول ، كاهش رويش علفهاي هرز، امكان توزيع يكنواخت كود و سم و همچنين كاهش نيروي كارگري مي شود .
وي با بيان اينكه از سال 1372 اجراي سيستمهاي آبياري تحت فشار در استان همدان آغاز شده است خاطرنشان كرد: از سال 1381 با شتاب بيشتري با تامين اعتبار لازم ادامه پيدا كرد و در اين مدت استان همدان همواره جزو سه استان برتر كشور بوده است.
مظاهري در ادامه گفت: با توجه به كاهش شديد منابع آبي و لزوم افزايش راندمان آبياري وزارت جهاد كشاورزي بر توسعه روشهاي آبياري موضعي براي باغها وزراعت تاكيد دارد و حتي جهت اجراي آبياري موضعي براي كشتهاي رديفي همچون غلات و يونجه كه نياز به مطالعه و تحقيق دارد برنامه ريزي كرده است.
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي استان با اشاره به نقش پررنگ كشاورزان در توسعه روشهاي نوين آبياري بويژه روشهاي موضعي گفت: در روستاهايي كه كشاورزان پيشقدم مي شوند توسعه آبياري باراني با سرعت بسيار پيش مي رود و درحال حاضر تقريبا همه كشاورزان با توجه به كاهش منابع آبي به لزوم استفاده از سيستمهاي نوين آبياري پي برده اند به صورتي كه در سالهاي اخير بيشتر كشتهاي جاليزي با هزينه خود كشاورزان با استفاده از نوارهاي تيپ انجام مي شود .
استان همدان 300 هزار هكتار زمين آبي دارد كه تقريبا 160 هزار هكتار آن پتانسيل اجراي طرح آبياري تحت فشار را داراست .
شهرستان اسدآباد 107 هزار هكتار جمعيت دارد و در 45 كيلومتري همدان واقع شده است .
7527/6993

سرخط اخبار استان‌ها