۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82394359
T T
۰ نفر
افزایش تولید و جهش صادرات دامی در پسابرجام

تهران- ایرنا- معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی گفت: اجرای برجام افزون بر توسعه روابط تجاری میان ایران و كشورهای پیشرفته باعث افزایش تولید و جهش صادرات در صنعت دام و طیور شد.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
«حسن ركنی» امروز (جمعه) در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره نتایج حاصل برجام در بخش دامی افزود: پس از توافق برجام در زمینه توسعه تجارت بین ایران و كشورهای مخاطب رخدادهای مثبتی رقم خورد و بیش از 10 گروه از كشورهای اروپایی با برگزاری نشست های متعدد، برای ورود سرمایه و انتقال دستاوردهای جدید خود به ایران اعلام آمادگی كردند.
وی تاكید كرد سرمایه گذاری های مشترك باعث توسعه تجارت ایران در بخش واردات و صادرات با بسیاری از این كشورها می شود و اضافه كرد: برجام فضای خوبی ایجاد كرد تا برخی مسائل همچون ورود فناوری های نوین و مباحث كارشناسی ژنتیك كه در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران كمرنگ شده بود، از سر گرفته شود.

** كاهش مشكلات ارزی در پسابرجام
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی، ایران را یكی از وارد كنندگان نهاده های خوراك طیور و مواد ژنتیكی خواند و تصریح كرد: در پسابرجام واردات برخی از مواد اولیه ژنتیكی و نهاده های خوراك دام و طیور همچون دانه های غلات شامل ذرت، جو و كنجاله سویا تسهیل شد؛ زیرا پیش از این بازرگانان ما برای تبادلات ارزی در صرافی ها با مشكل روبرو بودند.
به گفته وی، تبدیل پول در صرافی ها هزینه زیادی را برای بازرگانان ما در برداشت؛ زیرا باید ارز ما را به ارز كشور دیگری مانند دبی و تركیه با واحد پول لیر و درهم تبدیل می كردند و پس از آن، پول را به دلار یا یورو تبدیل می شد. به همین دلیل به طور طبیعی قیمت تمام شده برخی نهاده های وارداتی برای تولیدكنندگان ما با قیمت بالاتری محاسبه می شد.
وی تاكید كرد هزینه های بالای صرافی ها در پسابرجام در مواردی به حداقل رسیده و در برخی موارد حذف شده است. همچنین با گشایش اعتبارات اسنادی و مذاكرات بانك مركزی با بانك های اروپایی و آسیایی، تجار ما به سهولت می توانند به تبادل ارزی بپردازند و هزینه كمتری را متقبل شوند و خوشبختانه مشكلات تبادل ارزی حل شد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در بخش دام و طیور گفت: بانك مركزی برای برخی بانك های خارجی خط اعتباری ایجاد كرد تا تامین برخی از نهاده های دامی مثل نهاده های خوراك طیور با استفاده از فاینانس نرخ سود پایین امكانپذیر شود تا با مهلت دهی بازرگانان به پرورش دهندگان در مدت زمان پرداخت وجه، مراودات تلطیف شود.
وی اضافه كرد: همچنین بانك مركزی با یوزانس 6 ماهه با بانك های خارجی و كارمزد پایین در تلطیف تامین نیازها و روان تر كردن هزینه اقدام كرده است.
به گزارش ایرنا، فاینانس به تامین منابع مالی موردنیاز برای اجرا و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی طرح ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت و قراردادهای مالی امضا شده با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می‌شود.
یوزانس اعتبار اسنادی خریدار كالا یا خدمات است؛ به طوری كه مبلغ پرداختی را به صورت نسیه به فروشنده كالا پرداخت می‌ كند و هنگامی كه فروشنده كالا (ذینفع اعتبار اسنادی) نسبت به حمل كالا اقدام و اسناد را بدون مغایرت به بانك ذیربط ارایه می كند از تاریخ ارایه سند و پس از پایان یوزانس مبلغ كالای خود را از بانك مربوط می گیرد.

** توسعه صنایع تبدیلی لبنیات با كمك شركت فرانسوی هلندی
ركنی گفت: اكنون با سرمایه گذاری های مشترك برخی شركت های خارجی و ایرانی شرایط برای صادرات برخی كالاها تسهیل می شود؛ به گونه ای كه یكی از شركت های بزرگ لبنی فرانسه - هلندی با انجمن صنفی گاوداران ایران در بحث صنایع تبدیلی همكاری مشتركی داشته است تا در زمینه تولید مواد لبنی و صادرات آن اقدام گسترده ای انجام شود.
وی اضافه كرد: این امر می تواند در شكوفایی صنعت شیر و لبنیات، منافع تولیدكنندگان داخلی و ارزآوری به كشور اثربخشی داشته باشد.

** تولید 150 هزار دز مواد ژنتیكی گاو سمینتال
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی گفت: در یك سال گذشته با سرمایه گذاری مشترك شركت آلمانی «بی.بی.ان» (BBN) و یك شركت داخلی در مازندران در زمینه گاوهای دو منظوره سمینتال گام خوبی برداشته شد.
وی ادامه داد: در یك سال گذشته نزدیك 150 هزار دز مواد ژنتیكی تولید و بین متقاضیان توزیع شد كه این می تواند ظرفیت ژنتیكی دام های بومی و دورگ هایی را كه از این طریق متولد می شوند، افزایش دهد.

** تامین گوشت قرمز مورد نیاز كشور
این مسوول یادآوری كرد كمتر از 10 درصد نیاز گوشت قرمز كشور از طریق واردات تامین می شود و افزود: سرمایه گذاری مشترك شركت های فرانسوی با برخی نهاده های داخلی در بحث تامین دام گوشتی سبب شده است بزودی یك گله گوسفند گوشتی با پتانسیل و بازده بالا در زمینه تولید گوشت وارد شود كه این امر می تواند تحولات خوبی را در این بخش ایجاد كند و به خودكفایی كشور در تولید گوشت قرمز منجر شود.
وی اضافه كرد: در بحث تامین دام سنگین گاو سمینتال دو منظوره شركت های داخلی با برخی كشورها همچون اتریش و آلمان ارتباط برقرار كردند كه همه این رخدادها مربوط به یك سال پس از برجام بوده است.
ركنی افزود: طبق برنامه ریزی، در نظر داریم از ظرفیت های ژنتیكی دام وارداتی و دو رگه گیری با برخی مناطق محروم كشور تعامل داشته باشیم تا دام های پرتولید گوشتی و شیری داشته باشیم.

** رشد هشت درصدی صادرات تولیدات دام و طیور
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی در زمینه صادرات گفت: خوشبختانه در پسابرجام با تسهیل روابط و كارگشایی ها در 9 ماهه امسال صادرات بخش دام و طیور نسبت به پارسال نزدیك به هشت درصد افزایش پیدا كرد.
وی اعلام كرد پارسال ارزش صادرات محصولات دام و طیور 930 میلیون دلار بود و افزود: در 9 ماهه امسال ارزش صادرات محصولات دام و طیور به بیش از یك میلیارد دلار رسید كه نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 70 میلیون دلار رشد نشان می دهد.
به گفته وی، در 9 ماهه امسال 56 هزارتن گوشت مرغ، 580 هزارتن شیر و فراورده های لبنی، 10 هزار تخم مرغ «اس.پی.اف» (SPF) برای تولید واكسن و 40 هزارتن تخم مرغ و یك هزار و 200 تن عسل به كشورهای هدف صادر شده است.
به گزارش ایرنا، تخم مرغ اس.پی.اف وسیله ای برای تكثیر سلول در فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی است كه پیش از این از خارج وارد می شد.

** تسریع صادرات تولیدات دام و طیور ایران به اروپا
این مسئول مثبت شدن تراز تجاری بخش كشاورزی را مرهون اقدام های دولت یازدهم دانست و گفت: در سه سال گذشته تراز منفی بخش كشاورزی از 8.1 میلیارد دلار به كمتر از 3.4 دهم میلیارد دلار در سال 1395 رسید.
به گفته وی، توافق برجام می تواند سرعت خوبی به بهبود توسعه تجارت بخش كشاورزی و مثبت شدن تراز تجاری بدهد.
ركنی یادپاوری كرد افزون بر اینكه در یك سال گذشته فرانسه، اتریش، آلمان و هلند در زمینه تبادل مواد ژنتیكی، دام زنده و بتازگی صادرات محصولات دام و طیور ایران به اروپا ارتباط خوبی با كشور ما برقرار كرده اند، برای نخستین بار محصولات دام و طیور ایران از جمله لبنیات به كشورهای اروپایی صادر می شود.

** قرارداد 2 هزارتنی فراورده های لبنی به روسیه
معاون وزیر جهاد كشاورزی در بخش دام و طیور اعلام كرد: در یك سال گذشته مرز روسیه به روی تولیدات لبنی ایران باز شده و تاكنون 300 تن فرآورده لبنی صادر شده است و بزودی نیز یك محموله 200 تنی شیرخشك به این كشور فرستاده می شود.
وی تاكید كرد ایران دارای پتانسیل فوق العاده ای در زمینه تولید فراورده های لبنی است و ادامه داد: قراردادهایی برای صادرات 2 هزارتن لبنیات به روسیه منعقد شده است كه امیدواریم حجم صادرات دوباره افزایش یابد تا بتوانیم بازارهای منطقه را داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، اكنون سالیانه بیش از دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ، نزدیك 10 میلیون تن شیرخام و بیش از 940 هزارتن گوشت قرمز در كشور تولید می شود كه بخش زیادی از آن به مصرف داخلی می رسدو بخشی صادر می شود.
اقتصام**9186**1961** گزارشگر: هما همت خواه** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر