۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82393815
T T
۰ نفر
پزشكيان: توليدات كشاورزي بايد صادرات محور باشد

تبريز- ايرنا - نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه موفقيت وزارت جهاد كشاورزي در خودكفايي گندم بي نظير است، گفت: با توجه به توليد صادرات محور ارزش افزوده بيشتري نصيب اين بخش مي شود .

به گزارش ايرنا، مسعود پزشكيان در جلسه شوراي هماهنگي مديران سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: با برنامه ريزي اصولي شاهد موفقيت هاي بيشتري خواهيم بود.
وي با بيان اينكه تمام كاربري هاي اراضي كشاورزي كشور بايد قانوني و مجاز باشد ، افزود: بايد حيات نسل آينده تضمين شود.
نماينده مردم تبريز ، آذرشهر و اسكو با بيان اينكه طرح كاداستر اراضي كشاورزي بسيار با ارزش است، افزود: با اطلاعات حاصله از اين طرح مي توان تصميمات علمي و فني در بخش كشاورزي گرفت و هرگونه نقل و انتقال و فعاليت را اصولي كرد.
وي با بيان اينكه مصرف بهينه آب نبايد دركشاورزي خلاصه شود، ادامه داد: در اين خصوص همه مسولند و با اين روند مصرف غيركارشناسي آب به يقين در10 سال آينده تامين آب به معضل بزرگ تبديل خواهد شد.
نائب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي بر استفاده بهينه از آب و خاك تاكيد كرد و گفت: اگر رعايت نكرده و عادلانه برخورد نكنيم نسل آينده زيان خواهد ديد .
معصومه آقاپور نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي هم با تاكيد بر كاهش هزينه هاي توليد، گفت: اصلي ترين اتكاي كشور بايد ارزش افزوده اين بخش باشد .
رئيس زامان جهاد كشاورزي استان اذربايجان شرقي هم با بيان اينكه 90 درصد اراضي كشاورزي استان زيركشت محصولات زراعي است، گفت: پتانسيل بالقوه منابع آبي استان 5 ميليارد متر مكعب است و 2.5 ميليار متر مكعب آن قابل استحصال است .
كريم مهري با اشاره به توليد بيش از 5 ميليون تني استان در بخش كشاورزي گفت: ضريب مكانيزاسيون اين بخش 1.7 درصد و بالاتر از ميانگين كشوري است .
وي با اشاره به 28 درصد از چاه هاي استان برق دار شده است، گفت: 565 واحد صنايع تبديلي با ظرفيت 2 ميليون تن در سال در استان فعالند.
مهري با اعلام اينكه تا زمان حاضر 684 ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد به 199 طرح كشاورزي استان پرداخت شده است، گفت: صادرات 9 ماهه امسال با 3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 186 ميليون دلار رسيد .
وي طرح پهنه بندي استان را از طرح هاي ويژه بخش كشاورزي و الگويي براي كشور عنوان كرد و در 9 ماهه امسال سرمازدگي 97 ميليارد ريال به بخش كشاورزي استان خسارت زد .
قائم مقام رئيس سازمان و معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي هم با اشاره به اينكه فعاليت در بخش كشاورزي متاثر از حوادث قهري است، پرداخت به موقع غرامت خسارات وارده به محصولات كشاورزي را ضروري دانست.
اكبر فتحي با بيان اينكه پرداخت يارانه به محصولات صادراتي كشاورزي در تمام دنيا مشوق آفرين است و اجرا مي شود ، افزود: لازم است كه در كشورمان هم چنين اتفاقي بيفتد تا كشاورزان كشورمان با رويكرد صادرات محور بودن تلاش مضاعف كنند.
وي ادامه داد: پرداخت منابع اعتباري به طرح پهنه بندي باعث رونق و توسعه انتقال دانش به بخش كشاورزي خواهد شد .
فتحي با بيان اينكه تشكيل سازمان توسعه و عمران روستايي در كنار وزارت جهاد كشاورزي براي عمران و آبادي روستاها از نظر خدمات زيربنايي و تضمين و تثبيت درآمد در روستاها لازم است، افزود: با انجام اين مهم از مهاجرت بي رويه روستائيان پيشگيري مي شود و توزيع امكانات فرهنگي، آموزشي، رفاهي و عمراني در جامعه روستائي عادلانه تر خواهد شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: پرويز انصاري **
3071

سرخط اخبار استان‌ها