۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82789692
T T
۰ نفر
يك كارشناس: حذف يارانه پردرآمدها از نقاط مثبت بودجه 97 است

تهران- ايرنا- رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت: حذف يارانه دهك‌هاي پردرآمد جامعه، يكي از نقاط مثبت بودجه 1397 است؛ زيرا پرداخت يارانه براي دولت فشار هزينه‌اي بسيار بالايي به همراه دارد، در حالي كه اين منابع بايد به سمت توليد و اشتغالزايي برود.

به گزارش دوشنبه پايگاه اطلاع رساني اتاق تهران، «كاوه زرگران» بند «و» از تبصره 5 بودجه سال 1397 را از «بندهاي مثبت و تاثيرگذار» توصيف كرد.
اين بند درباره تسويه بدهي اشخاص حقيقي و حقوقي به بانك‌ها با طلب آنها از دولت اشاره دارد.
زرگران اضافه كرد: اين بند مي‌تواند به كارآفرينان و فعالان اقتصادي كمك كند.
وي گفت: بندهايي در لايحه بودجه امسال گنجانده شده است كه با وجود درآمدزايي اندك براي دولت، در اذهان عمومي حساسيت‌هايي را ايجاد كرده و نقاط مثبت بودجه را نيز تحت‌الشعاع قرار داده است.
اين فعال اقتصادي افزود: مواردي از قبيل افزايش عوارض خروج ازكشور كه درآمدزايي بالايي براي دولت به همراه ندارد، توانست با ايجاد جو رواني منفي ناشي از پيش‌ بيني ‌هاي مختلف نسبت به اثر تورمي بودجه، بر ايجاد فضاي نارضايتي عمومي دامن زند.
وي تاكيد كرد ورود دولت به بازار سرمايه و استفاده از منابع آن، امكان تامين نقدينگي لازم براي خريد تضميني را فراهم مي سازد و اين امر در صورت رشد بازار سرمايه قابل دفاع است اما در شرايط كنوني سهم ناچيز بخش خصوصي در تامين سرمايه كشور را محدودتر مي كند.
زرگران پيش بيني نرخ 35 هزار ريالي ارز در بودجه سال 1397 را نشانه اي از فقدان عزم دولت براي تك‌نرخي سازي ارز در سال آينده دانست و اضافه كرد: يكي از نقاط مبهم در اين لايحه بودجه، مابه‌التفاوت نرخ ارز مبادلاتي با نرخ ارز بازار است كه تكليف آن روشن نيست.

** وضع بودجه بخش كشاورزي
رييس كميسيون كشاورزي، آب و صنايع غذايي اتاق بازرگاني تهران گفت: بر اساس لايحه بودجه 1397، وزارت جهاد كشاورزي چهار هزار و 562 ميليارد ريال از محل واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و واگذاري دارايي‌هاي مالي در بخش‌هاي مختلف درآمد كسب مي‌كند كه عمده آن مربوط به طرح‌هاي منابع طبيعي، مابه‌التفاوت كالاهاي وارداتي كشاورزي و عوارض واردات ميوه، سبزي و سموم كشاورزي است.
زرگران يادآوري كرد: براساس قانون بودجه سال 1396، بيش از 10 هزار و 8 ميليارد و 500 ميليون ريال درآمد براي وزارت جهاد كشاورزي از محل اخذ عوارض، تعرفه و مابه‌التفاوت واردات انواع محصولات كشاورزي پيش‌بيني شده بود كه اين ميزان در سال 1397 به 2هزار و 200 ميليارد ريال كاهش يافته است.
وي گفت: برابر لايحه، 50 هزار ميليارد ريال در رديف‌هاي مختلف براي خريد تضميني گندم پيش‌بيني شده كه 33 هزار ميليارد ريال آن از محل درآمدهاي حاصل از هدفمندي يارانه‌ها و 17 هزار ميليارد ريال از رديف‌هاي عمومي پيش‌بيني شده است.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران اضافه كرد: اين رقم در حالي در بودجه پيش‌بيني شده است كه چنانچه دولت در سال 1397 دستكم هشت ميليون تن گندم را براي تامين نياز داخلي كشور از كشاورزان به قرار هر كيلوگرم حداقل 14 هزار ريال خريداري كند، بايد دستكم بيش از 110 هزار ميليارد ريال براي خريد تضميني گندم در نظر بگيرد.
زرگران افزود: براساس لايحه بودجه سال 1397 كشور، پيش‌بيني شده است 97 هزار ميليارد ريال اوراق اسناد خزانه اسلامي به فروش رود تا بخشي از آن صرف خريد تضميني شود؛ در حالي كه امسال بيش از 114 هزار ميليارد ريال از كشاورزان گندم خريداري شد كه 60 هزار ميليارد ريال آن از محل اعتبارات بودجه تخصيص يافت و 33 هزار ميليارد ريال مستقيم از خزانه‌داري كل كشور تامين شد.
به گزارش ايرنا، رييس جمهوري نوزدهم آذرماه با حضور در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي لايحه بودجه 1397 كل كشور را تقديم كرد.
سقف بودجه مورد نظر دولت براي سال آينده 11 ميليون و 949 هزار و 354 ميليارد و 674 ميليون ريال است.
در لايحه بودجه سال آينده، منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه ها و تملك دارايي هاي سرمايه اي و مالي، افزون بر چهار ميليون و 249 هزار ميليارد ريال است.
بودجه عمومي نيز شامل دو بخش منابع عمومي و درآمدهاي اختصاصي دولت مي شود.
نشست هاي كميسيون تلفيق براي بررسي لايحه بودجه سال 1397 از نهم دي ماه آغاز شد.
اعضاي كميسيون تلفيق در 2هفته و روزانه 2نوبت كاري به بررسي لايحه بودجه مي‌پردازند.
چنانچه نياز باشد كميسيون تلفيق در سومين نوبت نيز كار بررسي بودجه را ادامه دهد، اين موضوع به راي اعضاي كميسيون گذاشته مي شود.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1559*1961
تنظيم: حسين عضدي فسا* انتشار: مريم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد