۱ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82355258
T T
۰ نفر
استاندارد میزان نمك، شكر و روغن در مواد غذایی اصلاح شد

تهران-ایرنا- معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: استاندارد میزان نمك، شكر و روغن در مواد غذایی مصرفی مردم اصلاح شد و كاهش یافت.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی اكبر سیاری روز چهارشنبه در همایش غذای سالم در انستیتو تغذیه و صنایع غذایی افزود: نمك، شكر و چربی، سه عامل مهم تغذیه ناسالم و بروز بیماری های غیر واگیر به خصوص بیماری های قلبی-عروقی و سرطان است و با توجه به میزان بالای مصرف این مواد مضر در ایران، حد مجاز آنها در اقلام غذایی كاهش یافته است.
وی اظهار كرد: با همكاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ایران همزمان با استانداردسازی صنعت غذای كشور، استانداردهای حد مجاز شكر،نمك و چربی نیز اصلاح شده است. به عنوان مثال حد مجاز شكر در نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی كاهش یافته و همین طور حد مجاز نمك در نان نیز نصف شده است.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: در گذشته حد مجاز شكر در 100 گرم نوشابه یا آبمیوه‌ها بالای 12 گرم بود اما اكنون به حدود 5 / 7 گرم كاهش یافته است و اغلب تولیدكنندگان این محصولات این استاندارد را پذیرفته اند و رعایت می كنند.
وی ادامه داد: در مورد نمك نیز با توجه به اینكه نان، غذای اصلی ایرانیان است و در گذشته در هر 100 گرم نان بیش از 2 گرم نمك بود، این استاندارد به یك گرم كاهش یافت و حدود نیمی از نانوایی‌های كشور اكنون ، استاندارد یاد شده را رعایت می‌كنند و بقیه نیز تذكر گرفته اند كه به این استاندارد برسند.
سیاری اضافه كرد: در مورد روغن‌ها نیز مضرترین و خطرناك ترین چربی، اسید چرب ترانس است كه اكنون حد مجاز برای محصولات داخلی آن، حداكثر پنج درصد و برای محصولات وارداتی، 2 درصد است و بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تا پنج سال آینده این میزان در تمام روغن های موجود در بازار كشور باید به صفر برسد.
معاون وزیر بهداشت گفت: در زمان حاضر میزان مصرف نمك در بین ایرانیان حدود 2.5 برابر میانگین جهانی است و همین مساله باعث شده است كه بیش از 10 میلیون ایرانی به فشار خون بالا مبتلا باشند.
وی خاطرنشان كرد: نمك، عامل مهم بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، سكته مغزی، بیماری های كلیوی و استخوانی است و علاوه بر كاهش میزان آن در محصولات غذایی باید برای كاهش مصرف آن در بین مردم فرهنگ سازی بشود.
سیاری ادامه داد: در دهه 60 نمك‌های صنعتی یددار برای كاهش بیماری گواتر در كشور تولید شد و از آن زمان میزان ید هم در كارخانه‌ها، هم در بازار و هم با آزمایش ادرار كودكان و زنان باردار در بین مردم كنترل شده است.
معاون وزیر بهداشت تاكید كرد: رسیدن به تغذیه سالم در بین مردم شرایطی دارد، مردم باید درآمد كافی برای خرید مواد غذایی را داشته باشند، تولیدات مواد غذایی سالم در كشور وجود داشته باشد، این مواد در دسترس مردم باشد، فرهنگ و سواد تغذیه ای در بین مردم بالا برود و البته مردم باید بدن سالمی داشته باشند تا غذای سالم به زندگی سالم آنها كمك كند.

**سیمای مرگ در ایران
سیاری در ادامه با اعلام آمار وضعیت سیمای مرگ در كشور گفت: 16 درصد مرگ و میرها در كشور به علت بیماری های قلبی و عروقی است كه در رتبه اول قرار دارد، از 380 مرگ غیر طبیعی در كشور در سال 90، حدود 93 هزار مورد مربوط به بیماری های قلبی-عروقی، 43 هزار مورد مربوط به سكته مغزی، 30 هزار مورد سرطان بود و دیابت و بیماری های مزمن تنفسی هم در رتبه های بعدی بودند.
وی خاطرنشان كرد: برای كاهش این مرگ و میرها، 2 استراتژی در وزارت بهداشت تعریف شده است، یكی آموزش فرد به فرد مردم درباره تغذیه سالم و مثلا میزان مصرف چربی، قند، نمك، اضافه وزن، چاقی، الكل، ورزش و كه كار پرهزینه ای است و دوم استراتژی آموزش همگانی از سوی رسانه ها و آموزش و پرورش و نیز دانشگاه ها كه بسیار موثرتر و كم هزینه‌تر است.
سیاری اضافه كرد: ایران بر اساس برنامه ملی كنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده است تا سال 2025 حدود 25درصد كل مرگ های زودهنگام بین 30 تا 70 سال را در كشور كاهش دهد و برای رسیدن به این هدف اصلاح تغذیه و كاهش مخاطرات سلامت از جمله تصادفات در دستور كار دولت قرار گرفته است.
همایش تغذیه سالم بعد از ظهر امروز-چهارشنبه- به كار خود پایان می دهد.
اجتمام(3)**3063 **1776
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده
۰ نفر