کد خبر: ۱۸۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 19
بدن انسان برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز رشد و ترمیم سلول‌های فرسوده و همچنین کسب انرژی جهت انجام فعالیت‌های روزمره نیازمند مصرف غذاست
شفآانلاین>تغذیه> دید و بازدید‌های نوروزی، یکی از بهترین و جذاب‌ترین رسوم ما ایرانیان است که با وجود کمرنگ شدن در سال‌های اخیر باز هم طرفداران بسیاری دارد. خوردن آجیل و شیرینی‌ و تنقلات متنوع پای ثابت این میهمانی‌هاست. انگار دید و بازدید بدون این خوراکی‌های رنگارنگ امکان پذیر نیست و کمتر کسی هم می‌تواند در برابر این همه خوردنی متنوع مقاومت کند، چرا که خوردن و آشامیدن یکی از لذت بخش‌ترین نیازهای آدمی است. اما متأسفانه زیاده روی در خوردن این همه خوراکی متنوع می‌تواند سلامت ما را به خطر بیندازد.

به گزارش شفاآنلاین،  دکتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی معتقد است: بدن انسان برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز رشد و ترمیم سلول‌های فرسوده و همچنین کسب انرژی جهت انجام فعالیت‌های روزمره نیازمند مصرف غذاست. اما نکته مهم و حائز اهمیت این است که برای تأمین نیاز بدن باید تعادل و تناسب را رعایت کرد و از همه گروه‌های مواد غذایی موجود در هرم غذایی به نسبت مناسب و صحیح استفاده کرد.

دبیر انجمن پیشگیری(prevention) از چاقی می‌افزاید: خوراکی‌های متنوع و خوشمزه‌ای که در ایام نوروز در اغلب خانه‌ها وجود دارد همه گروه‌های سنی را در معرض عوارض پرخوری قرار داده و سلامت آنها را به‌خطر می‌اندازد در حالی که می‌توان با رعایت اعتدال و بازنگری در الگوهای غذایی و اصلاح برخی رفتارهای تغذیه‌ای هم ایام خوش و لذت بخشی داشت و هم سلامتی خود را تضمین کرد.

به‌گفته دکتر هاشمی، رعایت تنوع، تعادل و تناسب در استفاده از مواد غذایی تضمین‌کننده سلامت بدن است.

خوراکی‌های چرب و شیرین که در رأس هرم تغذیه قرار دارند محدود شود و در مقابل از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود. البته افراط در مصرف میوه‌ها هم بی‌عارضه نیست و می‌تواند به اضافه وزن منجر شود اما عارضه آن به مراتب کمتر و کم خطرتر از عوارض استفاده از خوراکی‌های چرب، شیرین و شور است. این متخصص بهداشت عمومی خاطرنشان می‌کند: به یاد داشته باشید با وجود اینکه مغزهایی مانند پسته و بادام سرشار از مواد غذایی هستند اما زیاده روی در خوردن آن، نقشی غیرقابل انکار در افزایش چربی، اسید اوریک و برخی دیگر متابولیت‌های خون فرد دارد.

از این‌رو بهتر است علاوه بر دقت در حجم آجیل مصرفی از نوع خام و کم نمک آن استفاده کنید. وی در خاتمه تأکید می‌کند: گاهی دیده می‌شود برخی از افراد وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند و تنقلات را جایگزین آنها می‌کنند. این در حالی است که نیاز انسان به استفاده از مواد غذایی تعطیل بردار نیست و نباید تنها از ترس افزایش وزن از خوردن مواد مغذی خودداری کرد بلکه بهترین راه رعایت تعادل و تناسب است و باید تنقلات شیرین و پرکالری را حذف کنید تا در پایان تعطیلات (Holidays)با عوارض پرخوری مواجه نشوید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: