۲۵ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۱۹
کد خبر: 82797079
T T
۰ نفر
كنترل قيمت بازار بايد با هدف رعايت حقوق مصرف كننده و توليدگر باشد

سنندج - ايرنا - استاندار كردستان گفت: در كنترل قيمت كالاهاي اساسي بايد حقوق توليد كننده و مصرف كننده به صورت همزمان حفظ شود.

به گزارش ايرنا، بهمن مرادنيا عصر دوشنبه در جلسه ستاد تنظيم بازار استان با بيان اينكه بيشتر گراني كالاهاي اساسي متاثر از نوسانات بازار در كشور است، اظهار كرد: در كنترل قيمت ها هنگام گراني، حقوق مصرف كنندگان هميشه مورد توجه قرار مي گيرد و در برخي مواقع به توليدكنندگان خسارت وارد مي شود.
وي افزود: رعايت حقوق مصرف كننده اولويت كنترل قيمت ها بود و لازم است اعضاي ستاد تنظيم بازار استان ها طرحي جامع را براي تعلق گرفتن يارانه به توليدكنندگان تدوين و استانداران نيز آن را به هيات دولت پيشنهاد كنند.
استاندار كردستان تاكيد كرد: در استان نيز براي رعايت حال مردم بايد سعي شود با افزايش امكان ذخيره سازي كالاهاي اساسي و مورد نياز، هنگام افزايش سراسري قيمت اين كالاها، شدت آن را كاهش داد و حتي در صورت امكان مانع از اين رشد شد.
مرادنيا يادآور شد: با توجه به افزايش عرضه و تقاضا در روزهاي منتهي به پايان سال و عيد نوروز انتظاري كه از اعضاي ستاد مي رود در اين است كه تدابير لازم را انديشيده و مانع از ورود شوك به بازارهاي استان شوند.
وي همچنين بر اقدام سازمان هاي متبوع براي افزايش ظرفيت توليد محصولاتي مانند تخم مرغ در استان شد و گفت: اين مساله براي رعايت اصول پدافند غيرعامل در كشور ضرورت دارد و مي توان با پيشنهاد تغيير روند واگذاري مجوز احداث مرغداري به وزارت جهاد كشاورزي و ستاد مركزي تنظيم بازار به اين مهم دست يافت.
مرادنيا بر توزيع برنج براي تنظيم بازار اين محصول در استان نيز تاكيد كرد و افزود: درست است كه توزيع برنج وارداتي به قيمت برنج داخلي صدمه مي زند اما توجه به اينكه برنج داخلي قيمتي 2 برابر برنج هاي وارداتي دارد روند توزيع ساير برنج ها تنها جهت رعايت حال اقشار آسيب پذير و تنظيم بازار است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار كردستان نيز در اين جلسه گفت: با توجه به اينكه در برخي مواقع رفتارهاي تغذيه اي استان ها و پديده هاي جوي و فصلي بازار را تحت تاثير قرار مي دهد لازم است در اين گونه مواقع بجاي سياست هاي سراسري تنظيم بازار، سياست هاي منطقه اي اتخاذ و اجرا كرد.
حسين فيروزي افزود: براي تنطيم بازار مداخله دولت به عنوان اهرم نظارتي، ضرورت دارد دستگاه هاي اجراي ذينفع استان براي رسيدن به سياست منطقه اي علاوه بر تهيه ميزان مصرف و توليد كالاهاي اساسي در فصول مختلف آن را با توجه به ميزان توليد تحليل و برنامه ريزي منسجمي داشته باشند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كردستان نيز در اين جلسه اظهار كرد: ستاد تنظيم بازار كردستان از هم اكنون آماده كنترل قيمت كالاهاي اساسي تا ايام عيد است.
خالد جعفري در خصوص اقدامات كنترل قيمت تخم مرغ گفت: قيمت اين محصول كنترل شده و با توجه به برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي حداكثر تا سه ماه آينده روند آن به حالت طبيعي باز مي گردد.
وي شيوع آنفلوانزاي نوع حاد پرندگان در برخي استان هاي قطب توليد تخم مرغ را از علل اصلي اين گراني دانست و افزود: توليد سالانه استان پنج هزار و 600 تن تخم مرغ است كه اين ميزان بيش از 30 درصد از 16 هزار تن مصرف سالانه استان را تامين مي كند.
جعفري يادآور شد: با توجه به اينكه 80 درصد تخم مرغ مورد نياز كشور در هفت استان تامين مي شود گراني اين محصوص بخاطر نامناسب بودن توزيع است ضمن اينكه هنگام شيوع برخي بيماري هاي واگيردار در بين طيور نگراني از بابت كم شدن توليد تخم مرغ نيز وجود دارد.
وي ادامه داد: سازمان جهاد كشاورزي آمادگي دارد در صورت تمايل بخش خصوصي و امكان بازبيني از سوي وزارت جهاد كشاورزي ظرفيت توليد تخم مرغ در استان را افزايش دهد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان نيز گفت: با توجه به آمار ارائه شده، وزارت صنعت، قيمت كالاهاي اساسي در كشور و به تبع آن در استان در آبان و آذر سال جاري نسبت به مدت مشابه خود در برخي موارد پنج درصد كاهش و در برخي كالاها نيز تا 20 درصد افزايش داشته است.
محمد دره وزمي اظهار كرد: گوشت منجمد برزيلي، گوشت قرمز و گوساله، تخم مرغ، برنج هندي و برنج پاكستاني از جمله كالاهايي هستند كه در اين مدت رشد داشته اما رشد آنها تحت كنترل بوده است.
وي از ذخيره شدن 130 تن برنج وارداتي در استان خبر داد و افزود: مي توان با توزيع اين ميزان بازار را كنترل و در صورت اخذ مجوز بري توزيع حدود يك هزار تن مي توان بازار اين محصول را تا بعد از ايام عيد اشباع كرد.
** 1200 تن ميوه همزمان با ايام عيد در كردستان توزيع مي شود
مدير تعاون روستايي كردستان نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه برنامه ريزي براي توزيع يك هزار و 200 تن ميوه در ايام عيد از 25 اسفند امسال تا 15 فروردين سال آينده صورت گرفته است، گفت: اين ميزان شامل 800 تن پرتقال تهيه شده از شمال كشور و 400 تن سيب تهيه شده از استان آذربايجان غربي است.
سيديحيي ذكريايي نژاد از كاهش سهميه توزيع ميوه شب عيد تمام استان ها نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار كرد: در سال جاري مشكلي از نظر برداشت ميوه در كشور وجود نداشت و دولت براي حمايت از كشاورزان سهميه هاي دولتي را كاهش داده اما امسال استان ها اختيار بيشتري در خريد ميوه شب عيد نسبت به سال آينده دارند.
وي افزود: در سال گذشته 2 هزار و 20 تن ميوه و سيب براي تنظيم بازار ميوه شب عيد در 75 غرفه در اين استان توزيع شد كه 50 درصد در سنندج و باقي نيز بر حسب جمعيت و گردشگر پذيري شهرستان ها در ساير نقاط استان توزيع شد.
حدود 60 هزار واحد صنفي داراي پروانه كسب در استان كردستان وجود دارد كه از اين تعداد 29 هزار واحد در مركز استان قرار دارند كه حدود سه درصد از اين واحدهاي صنفي، فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي هستند.
خبرنگار: حسن حسين زاده**انتشار دهنده: مجيد سليماني
3034 /9102

سرخط اخبار استان‌ها