۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82679383
T T
۰ نفر
پيش بيني برداشت 350 هزار تن چغندرقند از مزارع نقده

اروميه- ايرنا- رئيس جهاد كشاورزي نقده با اشاره به آغاز برداشت چغندرقند از مزارع اين شهرستان گفت: پنج هزار و 600 هكتار زمين كشاورزي در اين شهرستان زير كشت اين محصول رفته است و پيش بيني مي شود از اين ميزان 350 هزار تن محصول برداشت و تحويل كارخانه قند اين شهرستان شود.

ناصر قره پاپاق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قيمت خريد چغندرقند به ازاي هر كيلوگرم سه هزار ريال است و كشاورزان مي توانند محصولات خود را با توجه به ظرفيت مركز خريد اين شهرستان به صورت مقطعي به كارخانه قند نقده تحويل دهند.
وي ادامه داد: برداشت اين محصول از اواسط شهريور سال جاري در اين شهرستان آغاز شده است و تا اواخر آذرماه ادامه مي يابد.
وي با اشاره به اينكه حدود يك هزار هكتار از اراضي اين شهرستان زير كشت پاييزه كلزا رفته است، افزود: كشاورزان بايد تا دهه اول مهر سال جاري عمليات كاشت اين محصول را به اتمام برسانند تا با ديركرد در كشت مواجه نشوند.
وي با بيان اينكه شهرستان نقده 57 هزار هكتار زمين قابل كشت دارد، گفت: از اين مقدار 29 هكتار زمين ديمي، 20 هكتار زمين آبي و هفت هكتار مربوط به باغ و باغچه است.
به گزارش ايرنا چغندرقند و سيب 2 محصول مهمي است كه آذربايجان غربي داراي رتبه هاي اول كشور در اين بخش است.
اكنون پنج كارخانه قند در آذربايجان غربي فعال است كه يك ميليون و 700 هزار تن محصول چغندرقند، معادل 36 درصد توليد اين محصول در كشور را فرآوري مي كنند كه بخش عمده اين محصول در جنوب آذربايجان غربي توليد مي شود. آذربايجان غربي سالانه 240 هزار تن شكر معادل 36 درصد توليد كشور را استحصال مي كند.
چغندر قند گياهي است 2 ساله از تيره اسفناج كه به صورت گياهي يك ساله زراعت مي‌شود، اين محصول در آب ‌وهواي كوهستاني از رشد و كيفيت خوبي برخوردار است و سازگاري وسيعي به شرايط محيط متنوع دارد، به سرما و گرما نسبتا مقاوم است تحمل خشكي را دارد و به شوري خاك نيز مقاوم است.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها