۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۱۷
کد خبر: 82211265
T T
۰ نفر

بخش دوم طرح 550 هزار هكتاري اجرا مي شود

۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۱۷
کد خبر: 82211265
بخش دوم طرح 550 هزار هكتاري اجرا مي شود

اهواز – ايرنا – معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با بخش دوم طرح 550 هزار هكتاري موافقت شده است و وزير نيرو طي صورت جلسه‌اي اعلام كرد هر آن چه زمين در طرح 550 هزار هكتاري قرار دارد مشمول طرح كشاورزي است.

به گزارش ايرنا حميدرضا خدابخشي روز سه شنبه در بازديد از طرح زهكش‌هاي CMD و EMD در دشت آزادگان اظهار كرد: طرح مقام معظم رهبري طرح توسعه جديد نيست و قرار نيست 550 هزار هكتار ديگر به آن اضافه شود.
وي گفت: در ابتدا ، اراضي كشاورزي استان خوزستان براساس دستور مقام معظم رهبري و نامه‌اي از طرف پنج مقام مسئول 500 هزار هكتار زمين آبي تعيين شد كه 800 هزار هكتار ديگر بايد به آن اضافه شود.
او با بيان اين كه مجموع اراضي استان به يك ميليون و 300هزار هكتار اراضي آبي مي‌رسد توضيح داد: طرح مقام معظم رهبري طرح 800 هزار هكتاري است و هيچ كسي نيز حق ندارد از اين عدد عدول كند.
وي گفت: اما از آن جايي كه 800 هزار هكتار هزينه بسيار سنگيني است طبق پيشنهاد موسسه جهاد نصر تصميم بر اين گرفته شد كه با توجه به منابع مالي قابل استحصال در كشور، طرح به 550 هزار هكتاري تبديل شود و 300 هزار هكتار آن باقي بماند تا منابع مالي آن تخصيص داده شوند.
معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان افزود: در اين طرح 50 هزار هكتار در استان ايلام و 500 هزار هكتار در استان خوزستان قرار داد.
وي اضافه كرد: همچنين طرح‌هاي سازمان آب و برق با وزارت نيرو جزو طرح‌هاي مقام معظم رهبري نيستند اما متناظر بر آن‌ها هستند.
او با اشاره به مشكلات زهكش‌هاي دشت آزادگان گفت: طبق توافق ما با جهاد كشاورزي استان كشت سه هزار هكتار شلتوك مصوب شده است اما اين ميزان به 15 هزار هكتار افزايش يافته است .
خدابخشي گفت: اين ميزان حجم زهاب را افزايش داده است البته هنوز جاي نگراني وجود ندارد و زهكش‌ها جوابگوي تخليه آن بوده‌اند و آب را عبور مي‌دهند اما اين اتفاقات جزو عواملي است كه موجب سرريز شدن آب از زهكش‌ها شده است.

*براي لايروبي زهكش‌ها اعتباري داده نشده است
وي با اشاره به لايروبي زهكش‌ها بيان كرد: از سال 1391 موضوع لايروبي زهكش‌ها را دنبال مي‌كنيم اما هنوز اعتباري به آن تخصصي داده نشده است اين در حالي است كه بارها اين موضوع را به معاون رييس جمهوري، رييس هيات بازرسي طرح سفر مقام معظم رهبري، مديركل معاونت برنامه ريزي مكاتبه كرده‌ايم و آن‌ها نيز دليل ندادن اعتبار را نبود نقدينگي اعلام كردند.
معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نبود آموزش‌هاي لازم به كشاورزان و هوشمندسازي سيستم آبياري گفت: يكي از مجادله‌هاي هميشگي ما با جهاد كشاورزي نبود آموزش به كشاورزان است.
وي گفت: جهاد كشاورزي بايد تكنولوژي را بكار گيرد و آن را به كشاورزان آموزش دهد تا كشاورزان توسط اپليكيشن‌هاي جديد از زمان شروع آبياري‌شان مطلع شوند.
او درباره احداث بندهاي خاكي روي زهكش‌ها توسط شركت‌هاي نفت و كشاورزان توضيح داد: كساني هستند كه بر زهكش‌ها نظارت مي‌كنند اما اين طور نيست كه براي يك سازه 60 كيلومتري نظارت روزانه داشته باشيم چراكه آب جاري است و مسير همولاني است.

*شركت توسعه نفت پنهاني بندهاي خاكي در زهكش را ايجاد كرده است
خدابخشي افزود: انحرافي كه شركت توسعه نفت در مسير زهكشCMD ايجاد كرده دقيقا زماني اتفاق افتاده كه ناظر ما كمي پيش از شروع عمليات نفت از آنجا گذر كرده بود و در واقع شركت نفت به صورت پنهاني اين كار را كرده است.
وي بيان كرد: اگر شركت نفت پيش از انجام عمليات روي زهكش‌ها موضوع را اطلاع مي‌داد علاوه بر اين كه جلوي آن‌ها را نمي‌گرفتيم بلكه راهكارهاي خودمان را پيشنهاد مي‌داديم تا مشكلي براي زهكش ايجاد نشود.
معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با بيان اين كه نزديك شدن به محدوده‌هاي آبي نياز به مجوز وزارت نيرو يا نماينده آن در منطقه دارد تصريح كرد: به خاطر اين كار بدون مجوز شركت توسعه نفت هنوز خسارتي از آن‌ها نگرفته‌ايم. وي گفت : سازمان محيط زيست در اين باره طرح شكايت كرده است اما ما طرح دعوي نكرديم به محض آماده شدن مستندات توسط دفتر حقوقي اين كار را خواهيم كرد.

*سازمان آب و برق خوزستان در قبال منابع آبي موضع دارد
وي با بيان اين مطلب كه سازمان آب و برق خوزستان در قبال منابع آبي موضع دارد اظهار كرد: سازمان آب و برق خوزستان يك سازمان توسعه‌اي و دورن گرا است و به خاطر اين كه خدماتش بيرون شهر اتفاق مي‌افتد بسياري از مسايلش را رسانه‌اي نمي‌كند.
معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اين كه براي فعاليت نفت در هور العظيم برنامه و راه كار داشتيم گفت: ما به نفت اعلام كرديم محيطي كه قرار است خشك كنيد بايد به اندازه حفاري باشد و فقط نقطه را خشك كنيد اما متاسفانه اين كار را نكردند.
خدابخشي اعلام كرد: هفته آينده مناقصه‌اي براي انتخاب پيمانكار زهكش، ايستگاه پمپاژ و فعاليت‌هاي تكميلي انجام مي‌شود.
او با اشاره به موقتي بودن زهكش‌ها تاكيد كرد: بيش از 100 ميليارد تومان براي دايمي كردن زهكش‌ها لازم است.
همچنين فرشاد اسماعيل‌زاده، مدير اجرايي شبكه حوزه كرخه با ارايه گزارشي از وضعيت و عمليات اصلاحي زهكش‌هاي دشت آزادگان گفت: زهكش CMD در اوايل سال 1370 احداث شد و طول آن 52 كيلومتر است و زهكش EMD نيز با طول 44 كيلومتر در اوايل سال 1380 احداث شده است.
وي با اشاره به اهداف اجرايي اين دو زهكش بيان كرد: جمع‌آوري زهاب نواحي عمراني يك و 2 و شبكه آبياري و زهكشي حميديه راست، بخشي از اراضي جنوب كرخه نور و واحدهاي عمراني 6 و هفت، توسعه چمران از اهداف اين زهكش‌ها است.
مدير اجرايي شبكه حوزه كرخه افزود: اين دو زهكش پيش از اين براي پيشگيري از خسارت‌هاي ناشي از سيلاب‌هاي دهه 70 و نيمه دوم دهه 80 قبل از احداث سد كرخه ساخته شدند.
وي با اشاره به دلايل بروز مشكلات در اين دو زهكش گفت: آبياري غير منطقي با الگوي كشت شبكه‌هاي مدرن احداث شده باعث سرريز سطحي آب شيرين به درون زهكش‌ها و آورد بيش از ظرفيت نظير كشت شلتوك شده است.
وي گفت: همچنين احداث بندهاي متعدد خاكي توسط پيمانكاران بنا به درخواست‌هاي متعدد اهالي جهت تردد به اراضي طرفين زهكش، احداث بندهاي متعدد خاكي توسط شركت توسعه نفت و شركت‌هاي تابعه جهت عبور تاسيسات و خطوط لوله سيالات و ايجاد فضاي سبز و احداث بندهاي خاكي و شكاف برم‌هاي زهكش ها جهت ايجاد تالاب هاي صيد پرندگان موجب بروز مشكلات در زهكش‌ها شده است.
اسماعيل زاده افزود: همچنين احداث ابنيه در مسير زهكش ها توسط سازمان ها و ارگان‌هاي غير، نظير موسسه نصر و ايجاد مسيرهاي انحرافي با ظرفيت عبور كمتر از مقطع اصلي باعث كاهش سرعت آب در زهكش شده است و وجود آب شيرين ناشي از آبياري غير اصولي سرريز شده به زهكش با سرعت كم ، تمركز و تجمع ني در زهكش‌ها را به همراه داشته است.
وي اعزام ماشين آلاتي از قبيل بيل مكانيكي، لودر، تريلي كمرشكن، كمپرسي و تانكر حمل سوخت به منظور لايروبي و پاكسازي مقطع انتهايي زهكش به طول هشت كيلومتر از نيزار به طور كامل و حذف بندهاي خاكي كل مسير زهكش را از جمله اقدامات انجام شده در آن جا دانست.
7164/6064

سرخط اخبار استان‌ها