۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۰
کد خبر: 82246419
T T
۰ نفر
575 طرح كشاورزي در آذربايجان شرقي تسهيلات رونق توليد مي گيرند

تبريز- ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي از تصويب پرداخت تسهيلات رونق توليد و خروج از ركود به 575 طرح كشاورزي استان خبرداد.

به گزارش ايرنا، كريم مهري روز سه شنبه در جمع مديران جهادكشاورزي شهرستان هاي آذربايجان شرقي با اعلام اينكه 2 هزار و 267 طرح كشاورزي از اين استان در سامانه بهين ياب براي استفاده از اين تسهيلات ثبت نام شده است، گفت: تسهيلات 71 طرح به ميزان تقريبي 314 ميليارد ريال در مرحله پرداخت است .
وي با اشاره به پائين بودن ميزان جذب استان از خط اعتباري مكانيزاسيون در 6 ماهه امسال نسبت به استان هاي ديگر، گفت: به نظر مي رسد جذب 100 درصدي 2 سال گذشته و پيشي گرفتن استان از ميانگين ضريب مكانيزاسيون بخش كشاورزي كشور موجب غفلت و كوتاهي در اين زمينه شده است .
وي با اشاره به مشكلاتي همچون پرداخت نشدن وجه گندم ، پذيرفته نشدن اسناد عادي بهره برداران به عنوان وثيقه بانكي و ارزيابي هاي غيركارشناسي بانك كشاورزي كه از طرف مديران جهاد كشاورزي شهرستان ها به عنوان عامل جذب نشدن تسهيلات خط اعتباري مكانيزاسيون مطرح شد اظهاركرد: اين مشكلات در همه استان ها وجود دارد و بايد اهتمام بيشتري براي جذب اين تسهيلات داشته باشيم .
وي با اشاره به مشكلات تامين منابع كه از طرف مدير امور شعب بانك كشاورزي در استان آذربايجان شرقي مطرح شد ، گفت: انتظار مديران بانك براي همراهي شركت تراكتورسازي و انتقال حساب هاي مالي از ساير بانك ها انتظار بجايي است و براي موفقيت در توسعه بخش كشاورزي نيازمند همراهي و همدلي تمامي نهادها و دستگاه هاي مرتبط با اين بخش هستيم .
قائم مقام و معاون امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي استان آذربايجان شرقي هم با اشاره به اينكه قوانين جاري از جمله بودجه سالانه تاكيد بر قبول اسناد عادي كشاورزان براي پرداخت تسيهلات بانكي دارد، گفت: اختلاف نظر بين مديران دستگاه هاي اجرايي و بانك كشاورزي در اين زمينه همچنان حاكم است و يكي از دلايل جذب نشدن تسهيلات مكانيزاسيون مي باشد.
اكبر فتحي با اشاره به اينكه تعداي از شعب بانك كشاورزي استان ، اقساط و مطالبات كشاورزان را از محل وجوه پرداخت شده به ازاي خريد تضميني گندم تسويه مي كنند، اين موضوع را غيرقانوني عنوان و بر رعايت قانون تاكيد كرد.
وي افزود: در زمينه پوشش ندادن واحدهاي دامداري از خط اعتباري مكانيزاسيون در بانك ها تفسير به راي وجود دارد .
همزمان بودن ابلاغ اعتبارات مكانيزاسيون با فصل برداشت هم از طرف مديرجهاد كشاورزي يكي شهرستان هاي استان به عنوان عامل كاهش جذب تسهيلات خط اعتباري مكانيزاسون عنوان شد.
مدير امور شعب بانك كشاورزي آذربايجان شرقي سهميه استان از خط اعتباري مكانيزاسيون سال 95 را 593 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: در 6 ماهه امسال 12 درصد از تسهيلات اين خط اعتباري جذب شده است .
جواد محمودي با اشاره به معرفي 2 هزار و 340 بهره بردار متقاضي استفاده از تسهيلات اين خط اعتباري به بانك گفت: پرداخت 322 مورد تسهيلات مصوب و 279 مورد عقد قرارداد شده است.
وي با اشاره به 1500 ميليارد ريال پرداختي بانك كشاورزي در بخش زراعت استان در سال جاري ، گفت: با 800 ميليارد ريال افزايش مطالبات بانك در سال جاري مجموع مطالبات بانك كشاورزي در استان به 2 هزار ميليارد ريال رسيده است .
محمودي با اعلام اينكه كمك هاي فني اعتباري جهاد هم امسال هنوز ابلاغ نشده و از اعتبارهاي اقتصاد مقاومتي هم ريالي به بانك اختصاص نيافته است ، گفت: در حالي كه با كاهش سپرده گذاري مواجه هستيم ، محل تامين منابع بانك تنها منابع وصولي است .
وي در پاسخ به انتقادهاي عنوان شده در اين نشست اظهاركرد: برداشت از وجوه گندم خريد تضميني شده به ازاي بدهي بهره بردار با موافقت مشتري صورت مي گيرد .
محمودي همچنين گفت: وثايق اسناد عادي هم تا زماني كه پلاك ثبتي نداشته باشند از طرف دفاتر ثبت اسناد پذيرش نمي شود.
وي با اشاره به اينكه بانك كشاورزي رتبه يك همراهي با برنامه هاي اقتصاد مقاومتي را دارد و از طرفي هم استان آذربايجان شرقي الگوي مجري اين برنامه اقتصادي است بايد توجه ويژه اي به اين استان شود .
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان آذربايجان شرقي هم با بيان اينكه اين استان با ضريب مكانيزاسيون 1.7 اسب بخار بالاتر از ميانگين كشوري است، گفت: در 2 سال گذشته از نظر جذب تسهيلات خط اعتباري رده نخست كشوري را داشتيم .
ايوب ايراني فام ، كاهش ميزان جذب اين خط اعتباري در سال جاري را به واسطه ناهماهنگي هاي موجود و كوتاهي متقاضيان و تعلل مديران كشاورزي و همراهي نكردن بانك دانست.
وي با اشاره به جذب 12 درصدي استان از خط اعتباري مكانيزاسيون در سال جاري ، گفت: اين در حالي است كه استان اردبيل 44 درصد ، آذربايجان غربي 16.8 درصد و زنجان 14 درصد جذب دارد .
بر اساس اين گزارش در حالي كه ميزان جذب اين تسهيلات در شهرستان هشترود 25 درصد، چاراويماق 20 درصد و ميانه 16 درصد است ولي در تبريز0.5 درصد و در شهرستان هاي هوراند ، شبستر و خداآفرين جذبي صورت نگرفته است .
سعيد عباسي مدير فروش گروه تراكتورسازي ايران هم با اشاره به فروش 15 هزار دستگاه تراكتور در سال گذشته و رتبه نخست آذربايجان شرقي با خريد يكهزار و 200 دستگاه ، گفت: اين استان امسال در رده پنجم كشور قرار دارد .
خبرنگار و انتشاردهنده : پرويز انصاري
3071

سرخط اخبار استان‌ها