۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۴۶
کد خبر: 81734403
T T
۰ نفر
نظارت محدود دايره تخلفات عطاري هاي غير مجاز را در ورامين افزايش داده است

تهران – ايرنا – معجون باز كننده بخت ، رفع كچلي ، لاغري تضميني در يك هفته ، درمان ديابت ، افزايش حافظه و حتي درمان سرطان تبليغاتي است كه روي شيشه عطاري ها نصب است كه هرچند پرزرق و برق نيستند ولي هر فرد بيمار و يا گرفتاري را وسوسه مي كند كه براي يكبار هم شده از عرقيات و داروهاي اين مراكز استفاده كنند.

استفاده از داروهاي گياهي در سه دوره تاريخي هخامنشيان ، ساسانيان و دوران اسلامي رونق خاصي داشته و ايرانيان با شناخت كامل از خصوصيات بارز گياهان دارويي، از تركيب بسياري از آنان در درمان بيماري ها استفاده مي كردند ، به طوري كه ابوعلي سينا دانشمند بزرگ ايران همواره از گياهان دارويي در درمان اصلي بيماري‌ها استفاده مي‌كرد و در كتاب قانون خود نيز خواص درماني گياهان دارويي را شرح داده است.
اما آنچه امروز از آن به عنوان طب سنتي ياد مي شود و گياهاني كه در بسياري از مغازه هايي كه به نام عطاري موسوم شده به فروش مي رسد ، با اصل طب سنتي كه امروز به يكي از شاخه هاي مهم علوم پزشكي تبديل شده تفاوت دارد و در بسياري از موارد تجويزهاي عطاران امروزي كه اغلب آنان را جواناني بي تجربه در امر شناخت خواص گياهان دارويي تشكيل مي دهند نتيجه عكس براي فرد به همراه دارد .
امروز در بسياري از مناطق شهرستان ورامين عطاري هاي متعددي ديده مي شود كه بر روي شيشه آنها تبليغات متنوعي از معجون باز كننده بخت گرفته تا درمان بيماري هاي صعب العلاج و حتي سرطان به چشم مي خورد، تبليغاتي كه هرچند زرق و برق چنداني ندارند ولي مي تواند هر گرفتاري را وسوسه نمايد تا براي يك بار هم كه شده بخت خود را در درمان بيماري خود در اين مراكز بيازمايد .
عدم نظارت مستمر و دقيق بر روي فعاليت اين مراكز باعث شده تا برخي از اتباع بيگانه نيز اقدام به فروش داروهاي گياهي در مناطق مختلف ورامين كنند ، افرادي كه علاوه بر فروش داروهاي گياهي ، معجون هاي بازكننده بخت نيز به فروش مي رسانند.
متأسفانه برخي از اين واحدهاي عطاري داروهاي غيرمجاز را خارج از محل مغازه و با تماس هاي تلفني به مشتريان ارائه مي دهند.
رئيس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامين در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت : رسيدگي به وضعيت عطاري هاي شهرستان ورامين در دو حوزه صنفي در خصوص داشتن مجوز فعاليت و مسائل بهداشتي مورد بررسي قرار مي گيرد كه در حوزه صنفي اداره صنعت ، معدن و تجارت و در حوزه بهداشت ، شبكه بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي وظيفه رسيدگي به اين مراكز را دارند.
حسن ميرزايي افزود : اداره صنعت ، معدن و تجارت با برگزاري طرح هاي مشترك با شبكه بهداشت و نيروي انتظامي به وضعيت مجوز ، بهداشت و عرضه كالاهاي قاچاق اين مراكز نظارت مي كند و تا كنون با چند واحد عطاري به دليل تخلفات بهداشتي ، عدم ارائه مجوز فعاليت و فروش محصولات قاچاق برخورد قانوني صورت گرفته است .
وي بيان داشت: هم اكنون بيش از 25 واحد عطاري مجاز و غير مجاز در سطح شهرستان مشغول به فعاليت هستند كه فعاليت هاي برخي از آنان خارج از محدوده قانون است.
وي تصريح كرد: متأسفانه بسياري از داروهاي ارائه شده در اين واحدها مربوط به مسائل جنسي و مواد مخدر است كه به صورت قاچاق عرضه مي شود و به دليل آن كه فروش آن ها خارج از مغازه و به صورت تلفني صورت مي گيرد نمي توان به ميزان قابل توجهي از اين داروها در هنگام بازرسي دست پيدا كرد.
معاون بهداشت شبكه بهداشت و درمان شهرستان ورامين نيز از بازرسي مستمر از واحدهاي عطاري سطح شهرستان ورامين خبر داد و اظهار كرد: با وجود آن كه شبكه بهداشت ورامين با كمبود نيروي انساني مواجه است تلاش مي گردد تا با سركشي مستمر از واحدهاي عطاري، از تخلفات آنان جلوگيري به عمل آيد.
محمد حسن شاكري گفت: در بازديدهاي كارشناسان غذا و داروي شبكه بهداشت از مراكز عطاري شهرستان چندين مورد تخلف مشاهده شده كه با تشكيل پرونده ، متخلفين به دستگاه قضايي معرفي شده اند ولي متأسفانه احكام صادره براي اين متخلفين بازدارنده نبوده و كافي نمي باشد.
وي تصريح كرد: واحدهاي عطاري حق فروش محصولات دارويي را ندارند و اين در حالي است كه برخي از اين واحدها نسبت به تهيه و فروش داروهاي تركيبي نيز اقدام مي كنند كه برخورد با اين تخلفات نيازمند قوانين بازدارنده اي است كه از تكرار آن جلوگيري شود.
وي گفت : نظارت هاي شبكه بهداشت بر عملكرد عطاري هاي كه گاه فعاليت آنان در حوزه جادو و دعانويسي نيز ورود پيدا مي كند مستمر مي باشد و بايد بستر قانوني برخورد با اين تخلفات نيز فراهم شود.
شاكري از مردم خواست تا براي هرگونه درمان از داروخانه ها و مراكز پزشكي استفاده كنند .
وي افزود : متأسفانه باور عمومي بر اين است كه داروهاي گياهي از عوارض جانبي كمي برخوردار مي باشند در صورتي كه برخي از اين گياهان عوارضي به مراتب بيشتر از داروهاي شيميايي داشته و در صورت استفاده غير مجاز از آنان ، مي تواند مشكلاتي را براي فرد به همراه داشته باشد .
تهرام/7254//1348

سرخط اخبار جامعه