۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 82723450
T T
۰ نفر

توليد 63 هزار تن سيب در خراسان شمالي

۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 82723450
توليد 63 هزار تن سيب در خراسان شمالي

بجنورد-ايرنا- مدير امور باغباني جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: بر اساس برآوردهاي انجام شده، امسال 63 هزار تن سيب در باغ هاي اين استان توليد و برداشت شده است.

محمدعلي شريكيان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين ميزان سيب از سطح سه هزار و 335 هكتار باغ بارده سيب برداشت شده است.
وي افزود: سطح باغ هاي سيب استان سه هزار و 760 هكتار است كه از اين سطح، سه هزار و 335 هكتار باغ بارده است.
وي با بيان اينكه سيب، پس از انگور بيشترين توليد محصولات باغي در استان را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان كرد: 9.14 درصد از سطح باغ هاي استان، باغ سيب است و ميزان توليد اين محصول 56 هزار و 529 تن در سال است كه اين رقم معادل 26.3 درصد از توليدات باغي استان است.
شريكيان با اشاره به اينكه بخشي از سيب هاي توليدي براي آخر سال و شب عيد ذخيره سازي مي شود گفت: ظرفيت ذخيره سازي سردخانه هاي بخش خصوصي در استان 10 هزار تن است كه امكان ذخير سازي را فراهم كرده است و كشاورزان نيز مي توانند براي تنظيم بازار اين محصول از ظرفيت سردخانه ها استفاده كنند.
مدير امور باغباني جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: ميانگين عملكرد باغ هاي سيب 16 هزار و 700 كيلوگرم در هكتار است اما برخي توليد كنندگان برداشت 120 تن سيب در هر هكتار را نيز تجربه كرده اند.
وي افزود: شهرستان شيروان با سطح زير كشت يكهزار و 844 هكتار، بيشترين سطح باغ هاي سيب را دارد و اسفراين و بجنورد در رده هاي بعدي هستند.
شريكيان درباره اقدامات انجام شده براي حمايت از توليدكنندگان سيب گفت: امسال عمليات اصلاح و جايگزيني در سطح 150 هكتار با كاشت نهال هاي شناسه دار سيب انجام شده وبراي توسعه باغ ها، 15 هزار و 789 اصله نهال سيب پايه رويشي از محل اعتبارات يارانه نهال از نهالستان هاي داخل و خارج استان تايمن و توزيع شده است.
مدير امور باغباني جهاد كشاورزي خراسان شمالي با بيان اينكه بخشي از نهال هاي مورد نياز از 9 نهالستان مجوزدار استان تامين شده است اظهار كرد: از مزاياي سيب پايه رويشي نسبت به پايه هاي بذري، عملكرد بيشتر در واحدسطح دريافت نور بيتشر و بهبود كيفي محصول تسريع ر باردهي و رسيدن به عملكرد اقتصادي و امكان استاندار كردن تكنيك هاي باغي است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي در آن توليد مي شود.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها