۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82353348
T T
۰ نفر
يلدا و سفارش هاي بهداشتي در زمينه خوراك هاي مخصوص اين شب

شيراز - ايرنا - ايرانيان طبق سنت هر ساله،‌ شب يلدا را گرامي مي دارند؛ بلندترين شب سال از ديرباز، با خوراكي هاي مختلفي همراه بوده است، رعايت تعادل و تنوع در مواد غذايي در شب يلدا از جمله توصيه هاي بهداشتي براي اين شب است .

به گزارش دريافتي سه شنبه ايرنا از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، كارشناس ارشد تغذيه دانشكده تغذيه و علوم غذايي شيراز دراين زمينه گفت: ميوه هاي خاص اين شب مانند هندوانه، انار و برگه هاي خشك ميوه شامل توت خشك، انجير و كشمش، همگي نمادي از تغذيه صحيح در فصل زمستان به شمار مي رود و موجب افزايش انرژي و تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.
ريحانه بصيرت افزود: اين ميوه ها، سرشار از نوترينت هايي مانند ويتامين A ، C و ليكوپن است كه در پيشگيري از بيماري ها، سودمند هستند.
او اضافه كرد: با توجه به اينكه در فصل زمستان، ميل به آب كمتر و احتمال بروز يبوست بيشتر مي شود، مصرف ميوه هاي خشك مي تواند از ايجاد يبوست جلوگيري كند.
اين كارشناس ارشد تغذيه ادامه داد: انواع آجيل مغز گردو، فندق، بادام، پسته و بادام زميني به علت دارا بودن چربي هاي مفيد، نه تنها تامين كننده انرژي كافي براي فعاليت در آب و هواي سرد زمستان است بلكه به علت داشتن آنتي اكسيدان ها و مواد مغذي مختلف، از تخريب سلول ها جلوگيري مي كند.
وي ادامه داد: انواع مغزها، داراي ماده اي به نام β-Sitosterol هستند كه در كاهش كلسترول خون و پيشگيري از سرطان سينه و پروستات مفيد است.
بصيرت، در مورد چغندر(لبو) بيان كرد: چغندر كه سفره شب يلدا را رنگين تر مي كند، داراي بتائين و بتاسيانين است كه به ترتيب در سلامت عروق خوني و پيشگيري ازسرطان نقش دارند.
او بيان كرد: با خوردن شامي سبك در شب يلدا، لذت استفاده از خوراكي هاي متنوع را تبديل به مشكلات حاصل از پرخوري نكنيد؛ با توجه به مصرف انواع تنقلات پر حجم و پر كالري در اين شب، توصيه مي شود كه شامي سبك مصرف كنيد تا از مشكلات گوارشي و سوء هاضمه، جلوگيري شود.
بصيرت گفت: از خريد آجيل از دست فروش ها خودداري كنيد و كيفيت خوراكي ها را فداي كميت آن نكنيد.
دريافت خبر : نيكنام خشنودي ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 / 1876

سرخط اخبار استان‌ها