۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83023382
T T
۰ نفر
٩٠ درصد شكایات به تعزیرات تهران مربوط به موادغذایی است

تهران- ایرنا- معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی گفت: طبق آمار كمیسیون ماده ١١ در تعزیرات حكومتی تهران، ٩٠ درصد شكایات مردم در سال گذشته مربوط به مواد غذایی بوده و در مجموع ١٠ هزار مورد شكایت در بخش مواد غذایی و دارویی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علی فتاحی روز چهارشنبه در همایش جامع اخلاق حرفه‌ای و پزشكی قانونی كه به همت سازمان نظام پزشكی درحال برگزاری است، افزود: اگر مردم بدانند چه موادی در این مواد غذایی وجود دارد، به هیچ غذایی لب نمی زنند.
وی درخصوص شكایات در بخش درمانی نیز اظهار داشت: در بخش درمانی ٩٠٠ مورد شكایت بوده كه این میزان شكایت از ١٢٠ میلیون مراجعه سرپایی و یك میلیون و 5٠٠ هزار بستری انجام شده است.
فتاحی كل شكایت های تعرفه های پزشكی در تهران در بخش سرپایی در سال گذشته را 4٠٠ مورد عنوان كرد و گفت: ١5٧ مورد آن منجر به محكومیت شد البته از ٢٨٨ شكایت در بخش بستری از یك میلیون و 5٠٠ هزار مراجعه، ٢٧٠ شكایت از بیمارستان های تهران بود كه ٩5 درصد بیمارستان ها تبرئه شدند.
وی اظهار داشت: تمام احكامی كه در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشكی صادر می‌شود، در نهایت در تعزیرات حكومتی، دادگاه ها و شورای حل اختلاف تایید و صادر می شود و مشخص نیست كه چرا برخی می گویند باید صدور حكم از سازمان نظام پزشكی گرفته شود.
فتاحی ادامه داد: در هیات های بدوی كه حكم صادر می شود، قوی ترین گروه متشكل از ١٣ نفر شامل قاضی در راس كار و متخصصان گروه های پزشكی مختلف حضور دارند كه می توان گفت چنین تشكیلاتی در هیچ جا وجود ندارد.
فتاحی اضافه كرد: در مجموع شكایت از كادر درمانی در همه جای دنیا وجود دارد و هیچ پزشكی نمی تواند بگوید كه كاری كه برای بیماران انجام می دهد ١٠٠ درصد عارضه ندارد؛ بیمار نمی تواند تقصیر و قصور را از عارضه تشخیص دهد اما متاسفانه در فضای مجازی اینگونه مسائل زیاد مطرح می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: در كل دنیا سه درصد اقدامات درمانی منجر به شكایت می شود كه در ایران این رقم بسیار پایین تر است كه در بخش بستری یك دهم درصد است با وجود اینكه ٩٠٠ میلیون بار مراجعه سرپایی و بستری در سال ٩6 انجام شده است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی گفت: كل شكایت های سال گذشته حدود ١5 هزار شكایت بوده كه این آمار در جامعه ای است كه به قول سخنگوی قوه قضاییه ١5 میلیون پرونده شكایت در كل كشور وجود دارد، نشان می دهد اگر طرف دعوا را دو نفر بدانیم از جمعیت ٨٠ میلیونی كشور حدود ٣٠ میلیون نفر در كشور درگیر این مشكلات هستند.
وی اظهار داشت: از ١5 هزار پرونده در نظام پزشكی 4٠ درصد به تعزیرات حكومتی، نظام پزشكی و دادسراها و دادگاه ها شكایت كردند كه این آمار نشان می‌دهد كل شكایت ها از جامعه پزشكی حدود ١٠ هزار مورد بوده است. معتقدیم باید با خاطیان برخورد شود اما باید به گونه ای باشد كه تخلف دیگر صورت نگیرد.
فتاحی معتقد است كه علت ٩٠ درصد شكایت از پزشكان، برخی مسائل مانند مسائل اخلاقی و روانی است. البته بیشترین شكایت در بخش سرپایی مربوط به پزشكان عمومی و دندانپزشكان و در بخش بستری مربوط به متخصصان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی عمومی است.
وی تصریح كرد: البته ناگفته نماند كه ٧٠ درصد جامعه پزشكی را پزشكان عمومی و دندانپزشكان تشكیل می دهند و در 4٢ درصد پرونده شكایت بیماران، پزشكان محكوم می شوند.
فتاحی ادامه داد: در دادسراها میزان محكومیت پزشكان ٣٩ درصد است و این نشان می دهد كه حساسیت در نظام پزشكی بیشتر است اما هجمه های زیادی می شود مبنی بر اینكه كه با پزشكان برخورد نمی شود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی گفت: همچنین ٧٠ درصد پرونده های هیات عالی نظام پزشكی منجر به محكومیت می شود و ٧٠ درصد پزشك محكوم و ٣٠ درصد تبرئه می شود.
وی خاطرنشان كرد: به طور متوسط به ازای هر یك هزار نفر 4.3 نفر نیروی انسانی (كادر درمانی پروانه دار) فعالیت دارند كه در تهران این آمار 5.6 نفر اما در سیستان و بلوچستان 3.1 نفر است.
فتاحی درباره آمار شكایت به ازای هر ١٠ هزار نفر جمعیت نیز افزود: این آمار 6 دهم درصد است كه در ایلام ٢ مورد شكایت و در یزد و هرمزگان یك دهم شكایت است اما شكایت به ازای هر ١٠ هزار نفر كادر درمانی ٢ بار است كه باز در ایلام 7.6 بار و در یزد نیم بار شكایت است.
وی معتقد است فاكتورهایی همچون فقر و مسائل فرهنگی در شكایت تاثیرگذار است و آمارها نشان می‌دهد هرجا امكانات و تجهیزات پزشكی كمتر است، میزان شكایات بیشتر می شود.
اجتمام * ٧٢6٨*1834

سرخط اخبار جامعه