حضور پررنگ نمایندگان اصفهان در كمیسیون بهداشت مجلس و جای خالی آنها در كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی

اصفهان - ایرنا - اعضای كمیسیون های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفته گذشته مشخص شدند كه سهم اصفهان در كمیسیون بهداشت و درمان بسیار پررنگ و در برخی كمسیونها بویژه كمیسون كشارورزی ،آب و منابع طبیعی كمرنگ ارزیابی شده است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان درحالی دركمیسیون بهداشت و درمان سه نماینده دارد كه در كمیسیون های ' كشاورزی، آب و منابع طبیعی' ، ' اصل 90 قانون اساسی' ، ' عمران ' و ' انرژی' هیچ نماینده ای ندارد.
استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجموع صاحب بیست كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و از جمله استان ‌هایی می باشد كه بیشترین سهم را در نهاد قانونگذاری كشور دارد.
نمایندگان استان اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 10 كمیسیون حضور دارند و در سایر كمیسیون ها هیچ نماینده ای ندارند.
نمایندگان استان اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در كمیسیونهای ذیل عضویت دارند:
- كمیسیون اجتماعی: ناهید تاج‌الدین (از حوزه شهرستان اصفهان) و سمیه محمودی (ازحوزه شهرضا و دهاقان).
- كمیسیون بهداشت و درمان: حیدر علی عابدی (از حوزه شهرستان اصفهان)، اكبر تركی(از حوزه فریدون شهر، فریدن و چادگان) و عباسعلی پوربافرانی ( از حوزه نائین و خور و بیانك).
- كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور: ابوالفضل ابوترابی ( از حوزه نجف‌آباد و تیران و كرون) و اصغر سلیمی (از حوزه سمیرم) .
- كمیسیون فرهنگی: احمد سالك‌ كاشانی ( از حوزه اصفهان )، سید صادق طباطبایی‌نژاد (از حوزه اردستان).
- كمیسیون قضایی و حقوقی: علی بختیار (از حوزه خوانسار و گلپایگان) و ژرژیك آبراهامیان (نماینده ارامنه).
- كمیسیون آموزش و تحقیقات: سیدجواد ساداتی‌نژاد (از حوزه كاشان ،آران و بیدگل)
و سید محمدجواد ابطحی (از حوزه خمینی شهر).
- كمیسیون اقتصادی: زهرا سعیدی ‌مباركه (از حوزه انتخابیه مباركه) و سید ناصر موسوی‌لارگانی (از حوزه فلاورجان).
- كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات: حسینعلی حاجی‌ دلیگانی ( نماینده حوزه شاهین‌شهر، میمه و برخوار ).
- كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: مرتضی صفاری ‌نطنزی ( از حوزه نطنز، بادرود و قمصر ).
- كمیسیون صنایع و معادن: محسن كوهكن‌ریزی (لنجان) و حمیدرضا فولادگر(اصفهان).
از بین نمایندگان استان اصفهان كه پیش از این در مجلس نهم نیز حضور داشته اند، چهار نماینده در كمیسیون هایی كه در دوره قبل حضور داشته اند به فعالیت خود ادامه می دهند و یك نماینده، كمیسیون خود را تغییر داده است.
در این زمینه ' حمیدرضا فولادگر ' در كمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام ' احمد سالك ' در كمیسیون فرهنگی، حجت الاسلام ' سید ناصر موسوی لاریگانی' در كمیسیون اقتصاد و حسینعلی حاجی‌ دلیگانی در كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به فعالیت خود ادامه می دهند.
در همین حال، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد و تیران و كرون در مجلس نهم در كمیسیون حقوقی و قضایی حضور داشت كه در مجلس دهم به عضویت كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور در آمده است.
استان اصفهان در مجلس نهم در كمیسیون های ' كشاورزی، آب و منابع طبیعی ' ، ' آموزش و تحقیقات '، ' انرژی' و ' عمران ' صاحب كرسی بود اما در مجلس دهم هیچیك از نمایندگان اصفهان در این كمیسیون ها عضویت ندارند.
در مجلس نهم ، علی ایرانپور نماینده سابق مباركه به همراه سكینه عمرانی نماینده سابق مردم سمیرم در كمیسیون ' كشاورزی، آب و منابع طبیعی ' ، عباس مقتدایی نماینده سابق مردم اصفهان در كمیسیون آموزش و تحقیقات، روبرت بگلریان نماینده سابق مردم ارامنه اصفهان در كمیسیون انرژی و محمد فیروزی نماینده سابق نطنز و قمصر در كمسیون عمران حضور داشتند.
در مجلس نهم هیچیك از نمایندگان اصفهان در كمیسیون بهداشت و درمان حضور نداشتند اما اكنون با سه نماینده بیشترین حضور را دارند.
در مجلس قبل، چهار نماینده اصفهان در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشتند كه در مجلس دهم شمار آنها به یك نماینده كاهش یافته است.
باتوجه به تركیب كمسیونهای مجلس دهم، كارشناسان معتقدند: موضوع آب و كشاورزی از مباحث اصلی استان اصفهان است و این منطقه به عنوان یكی از قطب های كشاورزی كشور هم اكنون با مشكلات كمبود آب دست و پنجه نرم می كند كه این وضعیت ضرورت حضور نمایندگان این استان را در كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی كه پیش از این دو نماینده استان در آن حضور داشت، مورد تاكید قرار می دهد.
اینكه چرا گرایش نمایندگان استان به عضویت برخی كمسیون های مجلس كم شده از جمله سئوال هایی است كه نیاز به بررسی دارد با این حال برخی كارشناسان علت این امر را وجود مشكلات عدیده بوِیژ چالشزایی این بخش می دانند.
* كمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، گروه‌هایی از نمایندگان هستند كه با هدف بررسی تخصصی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشكیل می‌شوند.
برپایه اصل ۶۶ قانون اساسی، تعداد كمیسیون‌ها و دوره تصدی نمایندگان در آنها در آیین نامه داخلی مجلس مشخص خواهد شد هم اكنون 17 كمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی فعالیت می كنند.
همچنین در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده‌است: مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار كند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به كمیسیون‌های داخلی خود تفویض كند، در این صورت این قوانین در مدتی كه مجلس تعیین می‌نماید بصورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.
همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دایمی اساسنامه سازمانها، شركتها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به كمیسیون‌های ذیربط واگذار كند، یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.
بصورت معمول، طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در كمیسیونهای مربوط مورد بررسی كارشناسی قرار می‌گیرد و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی كمیسیون پرسیده و اعلام می‌شود.
در حال حاضر، كمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی عبارتند از:
كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی
كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی
كمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی
كمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی
كمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی*
كمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس مجلس شورای اسلامی
كمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی
/ 1339/2093

سرخط اخبار استان‌ها