۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83130407
T T
۰ نفر
راه صرفه‌جویی آب در یزد كشت گیاهان كم آبخواه است

یزد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد با اشاره به كاهش میزان بارندگی ها، تداوم 2 دهه خشكسالی و كم‌آبی تاكید كرد: بخش عمده آب حوزه كشاورزی استان باید با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و ترویج كشت انواع گیاهان كم آبخواه صرفه‌جویی شود.

سید محمد طباطبایی روز سه‌شنبه در جمع تعدادی از كشاورزان و بهره‌برداران بخش كشاورزی ابركوه میزان مصرف آب استحصالی از منابع زیرزمینی استان را در بخش كشاورزی 82 درصد ذكر كرد.
وی اظهار داشت: هفت درصد آب استحصالی در بخش صنعت مصرف می‌شود كه بخش عمده‌ آن به پساب تبدیل و نباید قطره‌ای را هدر داد و می‌توان در سامانه بازچرخانی از آن استفاده و تولیدات صنعتی را افزایش داد.
به اعتقاد كارشناسان میزان بهره‌وری آب در بخش كشاورزی 35 تا 40 درصد و در حالت خوش‌بینانه به 45 درصد می‌رسد و در یزد این عدد 43 درصد است.
طباطبایی با تاكید بر اعمال مدیریت در برداشت آب در حوزه كشاورزی استان تصریح كرد: در این صورت می‌توان علاوه بر كمك به ماندگاری جمعیت در مناطق مختلف و حفظ معیشت مردم در مصرف آب نیز صرفه‌جویی كرد.
این كارشناس حوزه آب استان راهكار صرفه‌جویی اساسی آب در بخش كشاورزی یزد را با 2 روش امكان‌پذیر دانست و یادآور شد: این امر با اجرای طرح آبیاری نوین و اصلاح الگوی كشت امكان‌پذیر است .
وی تصریح كرد: در روش آبیاری نوین میزان مصرف آب 50 درصد كاهش می یابد و تولید هم به همین میزان افزایش خواهد یافت.
این مسئول یادآور شد: از سال 1385 طرح تعادل بخشی سفره‌ آب‌های زیرزمینی برای مدیریت برداشت آب در قالب 15 طرح در حال اجراست.
طباطبایی با اشاره به تداوم خشكسالی افزود: در این مدت موفق شدیم با مدیریت برداشت، منابع آب‌های زیرزمینی را تا حد زیادی حفظ كنیم .
وی ادامه داد: بر پایه شاخص‌های جهانی برای اینكه سفره آب‌ های زیرزمینی در حالت پایدار بماند باید كمتر از 75 درصد حجم آب تجدیدشونده را برداشت كرد.
معاون شركت آب منطقه ای یزد یادآور شد: هم‌اكنون در استان بیش از آب ورودی از منابع موجود برداشت می‌شود كه این موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است.
طباطبایی اضافه كرد: برای اینكه سطح افت آب‌های زیرزمینی به صفر برسد با برنامه‌ریزی‌هایی كه در وزارت نیرو تعریف‌شد، همه چاه‌ها باید به‌اندازه‌ای آب برداشت كنند كه دیگر شاهد سطح افت منابع آبی نباشیم .
معاون شركت آب منطقه‌ای یادآور شد: مهم‌ترین اقدام و راهكار برای به رسیدن به حد مطلوب در این ارتباط ، تحویل حجمی آب و نصب سامانه‌های هوشمند بر روی چاه‌ها با همكاری بهره برداران است تا شاهد بحث خاموشی چاه‌های كشاورزی نباشیم.
طباطبایی در ادامه خاطرنشان كرد: در اجرای طرح خاموشی موقت چاه‌های كشاورزی، منابع آبی ذخیره و این امر به نفع همه خصوصا بهره‌برداران است .
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد طرح خاموشی زمستانی چاه‌های كشاورزی را یكی از راه‌های صرفه‌جویی آب عنوان كرد و یادآور شد: در این‌ارتباط در سال 1396، 70 میلیون مترمكعب آب صرفه‌جویی شد.
همچنین رئیس شورای حفاظت آب ابركوه ، گفت: طی چند دهه گذشته میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی چند برابر شد و سطح زیر كشت نیز سه برابر افزایش یافت
محمدكاظمی نسب اظهار كرد: با توجه به شرایط موجود، میزان بارندگی نه تنها در این منطقه ، استان یزد بلكه در نواحی مركزی ایران كاهش‌ یافت و شاهد تداوم 2 دهه خشكسالی هستیم.
فرماندار ابركوه افزود: كشاورزان هر آنچه در توان داشتند در اجرای طرح خاموشی چاه‌ها و مدیریت برداشت آب ، همراهی و همكاری كردند .
كاظمی نسب بابیان اینكه هرچند امسال شاهد برخی نگرانی‌ها در مورد مدت‌زمان طرح خاموشی چاه‌ها بودیم، اضافه كرد: در 2 سال گذشته با خاموشی این منابع آبی شاهد افزایش سطح آب‌های منطقه بودیم.
به گفته وی با خاموشی موقت چاه‌های كشاورزی تا حدودی از افت بیشتر سطح آب‌های زیرزمینی منطقه پیشگیری شد، كشاورزان همچنان باید برای جلوگیری از پیدایش فرو چاله‌ها و پایین رفتن سطح آب‌ها و شوری آن در مدیریت برداشت آب مشاركت كنند.
قطع برق چاه‌های كشاورزی در این شهرستان در 2 دوره زمانی ، از 26 آبان تا 26 آذر و از 11دی‌ تا یازدهم بهمن اجرا می‌شود.
سطح زیر كشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابركوه 15 هزار هكتار است كه سالانه 190 هزار تن محصول كشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مركز شهرستان 53 هزارنفری ابركوه در 140 كیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047

سرخط اخبار استان‌ها