۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82001504
T T
۰ نفر
تولید سم آفلاتوكسین با نگهداری نادرست آجیل و خشكبار

مشهد - ایرنا - عضو گروه پژوهشی ریزفناوری مواد غذایی پژوهشكده علوم و صنایع غذایی گفت: نگهداری نادرست آجیل و خشكبار می تواند به تولید سم آفلاتوكسین، به عنوان عامل سرطان زا منجر شود.

دكتر ابوالفضل پهلوان لو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: نگهداری صحیح آجیل و خشكبار و خرید آجیل نو از مواردی است كه مردم باید در آستانه سال جدید و افزایش مصرف آجیل به آن توجه كنند.
وی با بیان اینكه گروه مایكوتوكسین ها از سمومی هستند كه قارچ (كپك) عامل تولید آن است، بیان كرد: آفلاتوكسین (Aflatoxin) نوع مهمی از این گروه است كه عاملی سرطانزا محسوب می شود.
وی با بیان اینكه عامل كلیدی تولید آفلاتوكسین رطوبت است، گفت: تولید این سم در آجیل و خشكبار، بویژه پسته كه در پوسته قرار دارد، در صورت عدم رعایت نكات لازم و مناسب نگهداری بسیار سریع و ظرف یك هفته تا 10 روز صورت می گیرد.
وی با بیان اینكه، با توجه لازم در نگهداری خشكبار قطعا تولید سم در این محصولات كنترل می شود، اظهار كرد: سرطانزا بودن این سموم ثابت شده و علاوه بر این موجب بروز ضایعات وخیم در كبد و در درازمدت بیماری های متعدد از جمله سرطان می شود.
عضو گروه پژوهشی ریزفناوری مواد غذایی پژوهشكده علوم و صنایع غذایی بیان كرد: شناسایی و تشخیص سم در آجیل با چشم امكان پذیر نیست و تنها از طریق دستگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته ممكن است.
پهلوانلو با تاكید بر نخریدن آجیل و خشكبار از دستفروشان به دلیل عدم روشن بودن شرایط نگهداری این محصولات و احتمال قوی در ایجاد و تولید سم آفلاتوكسین گفت: مردم در خرید آجیل شب عید به كیفیت بیش از قیمت توجه كنند و از مكان هایی كه زیر نظر نظارت های دستگاه های بهداشتی قرار دارند، خرید كنند.
وی با تاكید بر تقدم پیشگیری بر درمان، چند توصیه به خریداران و مصرف كنندگان آجیل كرد و از آنان خواست ضمن توجه به رنگ محصول و تازه بودن آن، از خرید آجیل و خشكبار كهنه جدا خودداری كنند.
وی افزود: برخی افراد اقدام به تفت دادن دوباره آجیل كهنه و افزودن ادویه و آبلیمو به محصول می كنند بنابراین خرید آجیل تازه و تفت نداده مهم است.
پهلوانلو اظهار كرد: از جمله نشانه های كهنگی آجیل می توان به وجود گردهای تولید شده از انواع خشكبار و احتمالا بقایای برخی حشرات و وجود حفره هایی در خود مغزها اشاره كرد كه مردم از خرید این محصولات باید خودداری كنند و فروشندگان نیز اقدام به معدوم كردن این محصول كنند.
وی تاكید كرد: شاه كلید خرید آجیل سالم، خرید از فروشنده های مطمئن و فروشگاه های مورد تایید دستگاه های نظارتی است.
این عضو گروه پژوهشی ریزفناوری مواد غذایی پژوهشكده علوم و صنایع غذایی بیان كرد: در صورت نبود شرایط نگهداری مطلوب آجیل، حتی با خرید محصول سالم نیز زمینه تولید آفلاتوكسین در منزل هر یك از ما فراهم می شود.
وی اظهار كرد: خرید بیش از حد و نگهداری طولانی آجیل، نگهداری در كابینت و گنجه و یا نگهداری در كیسه های پلاستیكی و رسیدن رطوبت و اكسیژن موجب تولید سم در آجیل می شود.
دكتر پهلوانلو گفت: علاوه بر اینكه بهتر است خرید آجیل به صورت روزانه و برای مصرف در مدت كوتاه خریداری شود، مردم می توانند آجیل باقی مانده را در ظرف های شیشه ای با درهای كیپ شده، كه مانع رسیدن اكسیژن به محصول می شود، نگهداری كنند.
وی در خصوص نگهداری آجیل در فضای باز منازل نیز افزود: با توجه به بالا بودن میزان رطوبت در هوای ایام بهار؛ نگهداری آجیل در ظروف شیشه ای، كار عاقلانه تری است.
وی در خصوص آجیل های خارجی و مناطق گرمسیری نیز افزود: شرایط رشد آفلاتوكسین در كشورهای تولید كننده این آجیل ها به دلیل بالا بودن گرما و رطوبت بسیار بالاست بنابر این اگر در خرید این محصولات از مراكز فروش مجاز اقدام شود، بهتر است.
وی با اشاره به خطرناك بودن این سم و تاثیرات جبران ناپذیر آن در ورود به زنجیره غذایی، گفت: این سم به هیچ وجه با حرارت و تفت دادن دوباره محصول از بین نمی رود و برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از ورود این سم به زنجیره غذایی بهترین راه معدوم كردن آن است.
7496/5132/ 6075
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه