۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82288805
T T
۰ نفر

مرغ زنده هفت هزار ریال زیرقیمت واقعی عرضه می شود

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82288805
مرغ زنده هفت هزار ریال زیرقیمت واقعی عرضه می شود

تهران- ایرنا- قیمت مرغ در چند روز گذشته نوسان اندكی به خود گرفت، به طوری كه امروز (دوشنبه) هر كیلوگرم مرغ زنده در محل مرغداری ها 40 هزار ریال خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در قیمت كارشناسی وزارت جهادكشاورزی نرخ هر كیلوگرم مرغ زنده بین 47 تا 48 هزار ریال و برای مصرف كنندگان بین 70 تا 75 هزار ریال محاسبه شده است.
این درحالیست كه در هفته اخیر قیمت هركیلوگرم مرغ زنده نقدی 40 هزار ریال و غیرنقدی 43 هزار ریال در محل مرغداری های كشور به فروش رسید.
در آغازین روزهای مهرماه قیمت هر كیلوگرم مرغ زنده 47 هزار ریال، در واحدهای صنفی 63 هزار ریال و در خرده فروشی ها 71 هزار ریال به ثبت رسید.
اواخر مهرماه نیز قیمت هر كیلوگرم مرغ زنده در محل مرغداری ها به 40 هزار ریال، در واحدهای صنفی 56 هزار و 500 ریال و در واحدهای خرده فروشی نیز 62 هزار و 500 ریال رسیده بود.
امروز (دوشنبه) قیمت هركیلوگرم مرغ زنده نقدی 40 هزار ریال و غیرنقدی 43 هزار ریال، میدان بهمن 57 هزار ریال، میادین میوه و تره بار 59 هزار ریال، عمده فروشی سطح شهر 60 هزارریال و مصرف كننده 66 هزار ریال عرضه می شود.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغداران گوشتی ایران، ادامه نوسان اندك و حتی كاهش یك تا دو درصدی گوشت مرغ تا ابتدای آذرماه را پیش بینی كرد و گفت: علت كاهش مجدد قیمت این محصول وجود مرغ مازاد بر نیاز داخلی، كاهش توان خرید مردم (كاهش تقاضا) و پایین بودن قیمت خرید شركت پشتیبانی امور دام از مرغداران است.
محمد یوسفی در گفت و گو با ایرنا افزود: اكنون مرغداران چاره ای جز عرضه مرغ با قیمت های حدود هفت تا هشت هزار ریال زیر قیمت واقعی تولید این محصول ندارند.
وی درباره قیمت فعلی جوجه یك روزه اظهارداشت: اكنون هر عدد جوجه یك روزه با قیمت 18 تا 20 هزار ریال به فروش می رسد كه این قیمت به عنوان پایه تولید بالاست زیرا قیمت منطقی جوجه یك روزه با احتساب كرایه حمل و نقل حداكثر باید بین 15 تا 16 هزار ریال باشد.
وی قیمت فعلی دان را به طور تقریبی مناسب ارزیابی كرد و گفت: دان مورد نیاز واحدهای تولیدی تامین است و هر كیلوگرم كنجاله سویا با نرخ 14 هزار ریال و ذرت 820 تومان در بندر تحویل داده می شود.
یوسفی به دو دوره جوجه ریزی پایان سال اشاره كرد و افزود: آخرین دوره جوجه ریزی دی ماه جاری انجام می شود و به نظر می رسد اواخر سال جاری به علت نزدیك شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضا، قیمت ها به طور مجدد روند افزایشی به خود بگیرد كه می تواند بخشی از ضرر و زیان مرغداران را جبران كند.
سالیانه بیش از دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه تولید می شود در حالی كه ایران ظرفیت تولید بیش از 2.5 میلیون تن گوشت مرغ را دارد.
همچنین شركت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهادكشاورزی هر ساله بخشی از مرغ تولید شده را به منظور تنظیم بازار از مرغداران خریداری و ذخیره می كند تا در صورت نیاز برای متعادل سازی قیمت ها این محصول را به بازار عرضه كند.
اقتصام**9186**2025**گزارشگر: هما همت خواه**انتشار دهنده: لیلا جودی

سرخط اخبار اقتصاد