۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۲۳
کد خبر: 82762889
T T
۰ نفر
خريد 8.9 ميليون تن گندم از كشاورزان كشور/ دولت مجوزي براي افزايش قيمت نان نداده

مشهد- ايرنا- مديرعامل و رئيس هيات مديره شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران‌ گفت: امسال حدود هشت ميليون و 900 هزار تن گندم از كشاورزان خريداري و 116 هزار ميليارد ريال وجه محصول به آنان پرداخت شد .

به گزارش ايرنا يزدان سيف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: بيش از 80 درصد گندم مزبور از خرده كشاورزاني خريداري شده است كه زير پنج تن محصول برداشت داشته اند.
وي گفت: اين به آن معني است كه دولت 116 هزار ميليارد ريال پول بين خانواده هاي كشاورزان خرد كشور توزيع كرده است؛ پس مي توان گفت كه توليد گندم علاوه بر اقتصادي بودن مقوله اي اجتماعي است كه موجب تقويت اقتصاد روستاها و ماندگاري روستاييان مي شود و بر اين اساس با خريد گندم داخلي، ارزش افزوده آن نصيب توليد كننده داخلي مي شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي اضافه كرد: رويكرد توليد گندم در كشورهاي جهان نشان مي دهد توليد غذا در داخل مورد توجه ديگر كشورهاي جهان نيز قرار دارد و ما هم بايد بتوانيم امنيت غذايي را در داخل رقم بزنيم در غير اين صورت ممكن است وضع ذخيره گندم كشور مانند سال 91 يا 92 شود كه تا 10 روز بيشتر گندم در كشور ذخيره نداشتيم .
سيف اظهار كرد: بايد نسبت به مساله توليد، نگاه عالمانه و بلندمدت داشت چرا كه اگر در آينده ميزان توليد گندم روسيه به هر دليلي 10 ميليون تن كاهش پيدا كند، قيمت جهاني گندم بالا خواهد رفت.
وي با اشاره به برخي اظهارات در خصوص پايين بودن كيفيت گندم توليد داخل، گفت: بر اساس استانداردهاي جهاني كيفيت گندم براساس ميزان پروتئين آن از يك تا سه درجه بندي مي شود كه بر اين اساس در سال 95 درجات مزبور به ترتيب 42، 25 و 33 درصد از گندم خريداري شده اين شركت از كشاورزان را شامل مي شده است.
سيف اين نسبت را مطابق با استانداردهاي توليد گندم در ديگر كشورها عنوان كرد و گفت: مقايسه گندم توليدي با گندم وارداتي از آن جهت كه معمولا كشورهاي صادركننده گندم درجه يك و مرغوب خود را صادر كرده و حتي مشوق هاي صادراتي نيز براي آن در نظر مي گيرند، به كلي غلط است.
وي عمده گندم توليدي استانهاي گلستان، خوزستان، فارس و اردبيل را درجه يك عنوان و بيان كرد: براي توليد نان با كيفيت به روش نان تخت كه در كشور مرسوم است، كيفيت گندم داخلي براي اين نوع نان مناسب است.
اين مقام مسئول ادامه داد: از طرفي در سال 91 حدود 7.5 ميليون تن گندم وارد كشور شد اما در كيفيت نان توليدي تفاوتي حاصل نشد لذا به نظر مي رسد اظهارات صورت گرفته در خصوص كيفيت گندم داخلي بدون پايه و مبتني بر فرضيات ذهني است و شايد هم بيان اين اظهارات منافعي را براي برخي ايجاد مي كند.

* دولت مجوزي براي افزايش قيمت نان نداده
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: دولت به هيچ وجه مجوزي براي افزايش قيمت نان نداده و تنها به دليل آنكه نان در سه سال گذشته افزايش قيمتي نداشته و از طرفي هزينه هاي نانوايي ها بالا رفته، اين بحث در كارگروه تنظيم بازار به رياست وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.
سيف افزود: اين كارگروه مقرر كرد وضعيت قيمت ها توسط استانداران در طول زنجيره توليد بررسي و در صورت لزوم تا 15 درصد افزايش قيمت نان اعمال شود كه البته ممكن است اين بررسي به افزايش قيمت نان منجر نشود اما اين موضوع متاسفانه به گونه اي اطلاع رساني شد كه گويا استانداران براساس مصوبه دولت قيمت را افزايش مي دهند.
وي در خصوص تامين كسري گندم مورد نياز خراسان رضوي هم گفت: اين استان پارسال گندم مصرفي 20 ماهه خود را ذخيره كرده بود ولي امسال تنها به اندازه مصرف 9 ماه گندم در انبار دارد، لذا اين كسري گندم مورد نياز خراسان رضوي، از گندم با كيفيت استانهاي خوزستان و گلستان جبران مي شود.

*خريد هشت هزار ميليارد ريال دانه روغني از كشاورزان
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: امسال نزديك به 300 هزار تن دانه روغني به ارزش هشت هزار ميليارد ريال از كشاورزان خريداري شد و حال آنكه قبلا همين ميزان دانه روغني به كشور وارد مي شد.
سيف همچنين با اشاره به توليد شكر در كشور، اضافه كرد: در حوزه شكر خام با توليد يك ميليون و 650 هزار تن در سال 95 ركورد 50 ساله توليد اين محصول شكسته شد.
وي به واردات 1.2 برابر مصرف شكر در يكي از سالهاي ابتدايي دهه نود اشاره كرد و گفت: با آن واردات كارخانجات توليد شكر در كشور در آستانه تعطيلي قرار گرفت اما در سال جاري 6.5 ميليون تن چغندر تاكنون از كشاورزان تحويل گرفته شده و پيش بيني مي كنيم اين رقم تا پايان فصل خريد به هفت ميليون تن برسد.
سيف ادامه داد: فعاليت كارخانه هاي چغندر قند رونق گرفته است و كارخانه توليد شكر خوزستان كه در هفته گذشته، پس از هفت سال تعطيلي، دوباره آغاز به كار كرد كه اين نشان از رونق كشاورزي در اين حوزه دارد .
رئيس هيات مديره شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران‌ گفت: از ارديبهشت سال آينده خريد تضميني محصولات كشاورزان آغاز مي شود و هم اكنون در حال برنامه ريزي براي آن هستيم .
سيف افزود: تخمين زده مي شود در سال 97 حدود 13 ميليون تن گندم و 500 هزار تن دانه روغني از كشاورزان خريداري شود .
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
3221/5132

سرخط اخبار استان‌ها